Vad gör vi? Kids edition - del 4

Låter som när vi hade mykoplasman. Säger inte att det är det men har ju gått väldigt mycket i höst.
Våra hade feber 10 dagar i sträck var, med hosta. Hon återinsjuknade en vecka senare men då blev det bara ett par dagar hon var hängig.
Jag misstänker att det var mykoplasma vi hade någon månad innan detta, med låg feber några dagar och hosta i 3 veckor. Han hade även krupp en vecka därefter, och nu denna skiten så han har hostat läänge.

Hade era barn såhär hög feber när de var sjuka?

Jag misstänker att det var mykoplasma vi hade någon månad innan detta, med låg feber några dagar och hosta i 3 veckor. Han hade även krupp en vecka därefter, och nu denna skiten så han har hostat läänge.

Hade era barn såhär hög feber när de var sjuka?
Inte hela tiden, oftast låg den runt 38.5-39.
Både jag och sambon fick lunginflammation av det. Ungarna klarade sig utan det i alla fall.

Är sjuk och orkar inget fysiskt, så jag ligger i soffan och planerar lillemans tvåårsdag (som iof inte firas förrän 1:a februari men vi firar aldrig något annat här hemma så det är lite skoj att planera).

Satt i soffan på julafton och efter att ha slängt ur mig ”Var är H?” och ”H är uppe på stolen nu, håll ett öga” till min man som var uppe till fots skrattade min pappa lite åt att jag verkade ha hökögon på sonen. Och så är det verkligen. En del utav er kanske har eller har haft ett barn som är snabb som blixten och plötsligt är uppe i bokhyllan, på soffkanten, vid spisen, halvvägs upp i trappen, knyckt ett vasst föremål och dessutom a-l-l-t-i-d råkar illa ut. Min syn är 360 grader och jag har utvecklat någon form av sjätte sinne för var sonen är. Jag vet precis när jag uppfattar honom i ett fullt rum och inte, när det gått några sekunder för länge utom synhåll och när det är suspekt tyst. Idag var han i köket hemma hos svärmor tillsammans med makens syskon och jag tänkte för någon sekund på om personer utan större erfarenhet av små blixtsnabba småbarn verkligen har koll på honom. Men jag slog bort tanken och tänkte att jag borde sitta still, och vara tacksam, de få minutrar vi får som någon annan vill axla ansvaret. Så hörs det ett brak, och ett avgrundsvrål. Han har klättrat ur sin barnstol upp på brickan som släppt, och rasat. Det blev smäll och skrik och svimma. Jag ska säga att det gick rätt fint, faktiskt. Han var på fötter strax igen. Men jag suckade inombords och tänkte på pappas kommentar. En mamma vet, och jag visste. Jag känner honom. Ingen skugga på de vuxna i rummet, för det är svårt att veta och hinna med när man inte har erfarenheten själv. ”Jag skulle bara sträcka mig efter pärlorna och då small det bara”. Yep. Jag vet precis.

Lilla H. Vi kommer kanske lära känna personalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus under din uppväxt du och jag. Till våren äger vi alla hjälmar och skydd som finns så du kan få leva livet.

Senast ändrad:
När barnen äntligen somnat och man smyger sig ner till vardagsrummet, öppnar en påse tryffelchips och en cola zero och startar på spåret... Tio minuter in i programmet knakar det till i golvet och en sexåring som man inte hört pga chipsmums uppenbarar sig från ingenstans... Då ser man ut ungefär såhär
1735330161995.gif

Tack! Ungen sover fortfarande inte, trots att han borde vara dödstrött efter en dag på Kolmården. Det är dock väldigt ovanligt att han inte kan sova, men även jag har ju varit en hel dag på Kolmården och hade verkligen behövt en kväll i soffan... Nu står chipsen därnere alldeles ensamma... 🥹
Känner igen det där, men varför blir det så? Ett av barnlivets mysterium!

Känner igen det där, men varför blir det så? Ett av barnlivets mysterium!
Haha ja, lite felbalans på vätskorna kanske, ett missat sömntåg, för många intryck under dagen eller speedad på tomtegröt och lite för läskig bok kanske... Nu kör vi andra försöket, frågade om han sov innan jag gick ut men fick inget svar så det bådar förhoppningsvis gott 😁 Håll tummarna!

Satt i soffan på julafton och efter att ha slängt ur mig ”Var är H?” och ”H är uppe på stolen nu, håll ett öga” till min man som var uppe till fots skrattade min pappa lite åt att jag verkade ha hökögon på sonen. Och så är det verkligen. En del utav er kanske har eller har haft ett barn som är snabb som blixten och plötsligt är uppe i bokhyllan, på soffkanten, vid spisen, halvvägs upp i trappen, knyckt ett vasst föremål och dessutom a-l-l-t-i-d råkar illa ut. Min syn är 360 grader och jag har utvecklat någon form av sjätte sinne för var sonen är. Jag vet precis när jag uppfattar honom i ett fullt rum och inte, när det gått några sekunder för länge utom synhåll och när det är suspekt tyst. Idag var han i köket hemma hos svärmor tillsammans med makens syskon och jag tänkte för någon sekund på om personer utan större erfarenhet av små blixtsnabba småbarn verkligen har koll på honom. Men jag slog bort tanken och tänkte att jag borde sitta still, och vara tacksam, de få minutrar vi får som någon annan vill axla ansvaret. Så hörs det ett brak, och ett avgrundsvrål. Han har klättrat ur sin barnstol upp på brickan som släppt, och rasat. Det blev smäll och skrik och svimma. Jag ska säga att det gick rätt fint, faktiskt. Han var på fötter strax igen. Men jag suckade inombords och tänkte på pappas kommentar. En mamma vet, och jag visste. Jag känner honom. Ingen skugga på de vuxna i rummet, för det är svårt att veta och hinna med när man inte har erfarenheten själv. ”Jag skulle bara sträcka mig efter pärlorna och då small det bara”. Yep. Jag vet precis.

Lilla H. Vi kommer kanske lära känna personalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus under din uppväxt du och jag. Till våren äger vi alla hjälmar och skydd som finns så du kan få leva livet.
Förstår vad du menar.
Lilla trollet här hemma är tyst som en mus och snabb som en vessla.

Alltså, livet med barn just nu. Jag har varit sjuk från och till sedan oktober och är det fortfarande. Sambon har precis gjort några veckor med oklar sjukdom. Lillen har dubbelsidig ögoninflammation och hade kunnat sälja litervis med snor dagligen om någon hade varit intresserad av att handla på sig det. Hunden är grovt understimulerad. Det är också uppenbart att både jag och sambon är ganska så beroende av att träna för att livet ska vara happy. Ingen av oss har tränat på flera veckor. Jag vaknar varje morgon med ca 10% kvar av humör och tålamod. Sonen armbågar mig i mellangärdet, eller "klappar" (dvs drar mig i håret). Och så försvinner några procent. Sedan går vi upp, det gnälls för att ögonen ska tvättas och frukosten tar för lång tid, hej då till ytterligare några procent tålamod/humör. Hunden blir jätteglad av att vi vaknat och ska börja klänga på en, sonen vill bli buren. Jag vill bara vara ifred och dricka kaffe. Och så vips, är hela kontot med humör och tålamod tömt innan dagen ens har börjat. Kan man få hoppa av detta nu? Hoppas på hälsans återtåg, och ny energi annars vet jag inte hur länge vi ska orka. Just nu dessutom ingen att prata med (för jag får ju aldrig bara ifred och göra det).

Ursäkta för detta tråkiga. Men här, om någonstans förstår ni ju.

Alltså, livet med barn just nu. Jag har varit sjuk från och till sedan oktober och är det fortfarande. Sambon har precis gjort några veckor med oklar sjukdom. Lillen har dubbelsidig ögoninflammation och hade kunnat sälja litervis med snor dagligen om någon hade varit intresserad av att handla på sig det. Hunden är grovt understimulerad. Det är också uppenbart att både jag och sambon är ganska så beroende av att träna för att livet ska vara happy. Ingen av oss har tränat på flera veckor. Jag vaknar varje morgon med ca 10% kvar av humör och tålamod. Sonen armbågar mig i mellangärdet, eller "klappar" (dvs drar mig i håret). Och så försvinner några procent. Sedan går vi upp, det gnälls för att ögonen ska tvättas och frukosten tar för lång tid, hej då till ytterligare några procent tålamod/humör. Hunden blir jätteglad av att vi vaknat och ska börja klänga på en, sonen vill bli buren. Jag vill bara vara ifred och dricka kaffe. Och så vips, är hela kontot med humör och tålamod tömt innan dagen ens har börjat. Kan man få hoppa av detta nu? Hoppas på hälsans återtåg, och ny energi annars vet jag inte hur länge vi ska orka. Just nu dessutom ingen att prata med (för jag får ju aldrig bara ifred och göra det).

Åh gud, jag förstår precis! Det är hemskt när man nästan börjar dagen på minus på både humör och tålamod! Vi har haft en bra jul med barn som lekt med sin kusin timma ut och timma in men sen vi kom hem är de i luven på varandra konstant och läggningarna tar över en timme, själv är jag trött efter jul och igår vandrade jag rakt in i en glasruta på köpcentrumet på lunchen. Det går bra nu 😅.

På den positiva sidan verkar mina barn just idag plötsligt vara vänner igen och leker med sina bamsefigurer som åker rutchkana på en madrass. Förutom den halva minut det tar för mig att ta på mig kläder då, för då var det såklart kris och panik och smällande i dörrar och slagsmål. Det är otroligt hur mycket det hinner hända när man lämnar rummet.

Förstår precis och känner likadant trots att vi inte ens är förkylda eller har ögoninflammation. Våra två äldsta bråkar nästan konstant och det gör mig till en otroligt dålig förälder. Tålamodet är obefintligt och jag skäms över mig själv ibland.

Jag var sjuk från början av november till för ngn vecka sen och det tar så enormt på ork och humör och då är ändå mina barn större (minsta är 5år) och har varit friska men det är ändå massor som ska göras, tvätt, städ, laga mat, plocka iordning (vilket mina barn verkar sakna förmågan att göra), köra till träningar osv. För även om man är sjuk så går det inte att sjukskriva sig från arbetet som mamma.
Nu återstår bara lite hosta och snor från sjukperioden men då gör sig min reumatism påmind istället och ett skov slår till. Får inte ta min medicin när jag har en infektion så det var väntat. Nu är jag iaf tillräckligt frisk för att ta den igen men det tar emot, medicinen sänker immunförsvaret och jag vill inte bli sjuk igen.

Två av mina barn bråkar också hela tiden, igår var det hemskt. Men en av dom som bråkar är hos sin kusin idag så det är riktigt lugnt och skönt.

I eftermiddag ska vi hämta våra nya husdjur.

@Nordthor
Förstår precis, särskilt det där med att behöva träna för att behålla psyke och humör i balans. Hos oss sa min käre respektive vid höstlovet att tänk, vi har knappt varit sjuka i höst. Sen dess har vi knappt varit friska en dag. Förkylningar, mycoplasma (jag blev sämst), en till förkylning och nu har maken troligtvis influensa. Jag och barnet är hos mormor och morfar så hoppas att klara oss.

I alla fall, jag har kunnat springa 3 ggr den här veckan. Helt plötsligt slutade jag hosta, kändes som att det aldrig skulle ske. Så jag hoppas att också ni får en lucka i sjukdomarna.
@VLMF brukar ofta trösta mig med att vab och infektioner minskar efter 3 års ålder. Jag håller tummarna för att hon har rätt

@Nordthor @Aconite Fan vad jag lider med er! För mig är träningen också jätteviktig och jag har varit så himla deppig de senaste två veckorna när jag varit förkyld och inte kunnat träna. Kom äntligen ut igår och det var underbart. Det är som att jag inte funkar mentalt om jag inte får komma ut på mina löprundor. Vad skönt aconite att du äntligen fått komma igång igen! Hoppas på samma för dig nordthor!

Idag slet jag mig från sjukstugan för att jobba, sen är jag föräldraledig tom 6/1. Sambon var först ut med hög feber och allmänt bara jättedålig i förrgår, igår var det dags för dottern. Ville sova redan kl 18 igår med nästan 40 grader. Fick alvedon och sovit helt okej, vaknat varannan timme och bäljat i sig vatten. 39,8 imorse igen. Hade så dåligt samvete att lämna dem för jobb idag men de rosslar ikapp där hemma i soffan och verkar klara sig helt OK. Hoppas jag slipper trilla dit jag med..

Slog mig tidigare idag att period 2 på ens sonens simskola var han inte där mycket, ibland glömde jag eller pappan samt ibland ville han inte dit. Så nu blir det ingen simskola mer, men dock en bättre almanacka som skriker dag, tid och vad som ska göras under dagen. Nähä, en sån almanacka finns kanske inte men jag skulle behöva den!

morn blir det jump yard med hela min liga och E sa förut "jag vill också följa med, vad ska vi göra?". Älskar hennes inställning med att det blir säkert roligt så vore dumt att bli bortglömd :laugh: Lyckan i telefonen när jag sa att det är massa studsmattor var total och jag hörde henne säga till sin pappa "jag älskar att hoppa studsmatta pappa" :love:

Slog mig tidigare idag att period 2 på ens sonens simskola var han inte där mycket, ibland glömde jag eller pappan samt ibland ville han inte dit. Så nu blir det ingen simskola mer, men dock en bättre almanacka som skriker dag, tid och vad som ska göras under dagen. Nähä, en sån almanacka finns kanske inte men jag skulle behöva den!
Vi använder mobilens almenacka. Den skickar påminnelse.

Idag har vi haft en riktig innedag, H hade feber i natt och även om den var borta idag har han varit lite hängig. S har varit ointresserad av att gå ut och de har lekt och lekt med julklappar och pysslat och målat och hoppat i sängen hela dagen. Det blev lite gnälligt på kvällen men annars är det nog mest jag som lider av att inte komma ut. Det blev varsitt varv runt gården på kvällen i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 496
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 338
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 694
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka