Jamtland

Trådstartare
Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯

Jag har alldeles för dålig koll på p-piller och hur bra det ändå kan vara för kroppen att slippa ha mens öht.

Vissa p-piller minskar risken för cancer, varför hör man inte mer om det?

Varför är det inte fler som ser till att slippa mens med hjälp av p- piller redan från unga år? Eller är det bara jag som missat att man gör så nu för tiden?

Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯

Jag har alldeles för dålig koll på p-piller och hur bra det ändå kan vara för kroppen att slippa ha mens öht.

Varför är det inte fler som ser till att slippa mens med hjälp av p- piller redan från unga år? Eller är det bara jag som missat att man gör så nu för tiden?
Hur källkritisk har du varit mot den fakta de presenterar?

Har du undersökt vad de baserar sina uttalanden på? Är det baserat på flera forskningstudier med entydigt resultat? Eller finns studier som emotsäger det de redovisar?
Hur stor urvalsgrupp man haft i en studie är också intressant då en mindre grupp kan innebära att reultatet påverkas procentuellt sett ganske mycket av en enda avvikelse.

Kan det finnas övriga risker med de p-piller de påstår är bra som gör att man inte rekommenderar det som något de föesta borde göra? Blodproppar t.ex.
Viktuppgång brukar också vara vanlig biverkning och det är ju inte bra för hälsan på lång sikt.
Hur ska man ställa de risker som ev övervikt kan ge emot en eventuell möjlighet till lägre risk för cancer? Det behöver också övervägas.

Jag har hört att hormonbehandlingar kan ge en ökning av risken för bröstcancer men möjligen i vissa fall minska risken för livmodercancer. Frågan är ju vilken risk som är störst i så fall.

Så jag tror helt enkelt att orsaken är att det inte rekommenderas och används mer brett är att det är mer komplext än de får det att låta och att det skulle kunna vara så att olika studier fått olika resultat.

Det sista är fritt gissat från mig baserat på hur det rent allmänt brukar kunna se ut inom många områden. Jag erkänner villigt att jag inte läst några forskningsrapporter i detta ämne.

Senast ändrad:

Jag har inte mens längre.
Efter en lång och skitjobbig tid med enorma blödningar, mens som höll i sig två tre veckor åt gången (ibland var det bara uppehåll på några timmar) och efter att ha provat otaliga varianter av p medel för att slippa skiten, så fick jag till slut en medicin som faktiskt fungerar. Den är dyr men tack och lov så täcks det av högkostnadsskyddet. Det är en enorm befrielse att inte ha mens öhvt längre, plötsligt fick jag mitt liv tillbaka. För mig funkar inte hormonella p medel, det gjorde bara allting värre, men medicinen funkar. Helt underbart!

Men för många så funkar p piller osv väldigt bra. Även hormonspiral ska ha god effekt i många fall

Jag har aldrig vågat bråka med mina hormoner, särskilt inte med både ätstörningar och viss läkarskräck i bagaget så står jag helt enkelt hellre ut med eländet. Det har aldrig känts som ett vettigt alternativ. Vänner och personer jag känner har stått med blödningar som varat månader i sträck, med viktuppgång, med hormonrubbningar, med humörsvängningar, depressioner... ja fan vet innan det hittat "rätt" behandling.

Jag tycker så många preventivmedel och annat som utvecklas för kvinnor har många dolda baksidor och biverkningar som inte diskuteras tillräckligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 541
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 304
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
578
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens