Åh jag vet, som att man inte redan VET allt det där, men man kan heller inte i alla situationer bara lägga sig ner intill sitt barn och fråga vad det behöver. Utöver då att det för mina barn absolut inte är verksamt i de flesta fall (de vet ju såklart inte själva vad de behöver??) så har man ju heller inte alltid all tid i världen även om man skulle önska. Det är ett jobb att gå till, det är ett annat barn som också behöver mig, det är mat som står på spisen osv.Oh ja. Framför allt stör jag mig just nu på alla inlägg i sociala medier som handlar om hur man ska bemöta barn i olika situationer. Det är väl i sig bra, och det mesta som skrivs är vettigt, men det låter alltid som om man bara ger rätt bemötande så kommer problemet flyga ut genom fönstret. Som om det alltid går att reglera barnets beteende genom hantera situationen rätt. Men låt mig vara den första att säga.. NO SIR! Jag kan försöka avleda, distrahera, vara positiv, sätta mig på golvet och fråga ”vad står på?”, vara lugn men konsekvent tills jag slagit knut på mig själv 75363 varv men min dotter kommer fortfarande skrika från tårna och kasta Brio-tågen på sin lillebror om han råkar andas vid fel tillfälle just nu. Idag är jag helt snurrig av hennes trots och sonens icke-befintliga impulskontroll och inga metoder i hela världen verkar fungera trots att jag startade dagen med universums längsta tålamod och gjorde helt rätt de första 578 gångerna. På eftermiddagen brast det och de fick en utskällning. Döm mig. Det gör jag själv. Men FY FAN vad svårt det är vissa dagar.
H har börjat lägga sig ner raklång på marken när vi är ute och även om jag försöker prata med honom och resonera och krama så vill han bara bli buren och när jag bär honom vill han bara ner för att lägga sig ner igen, när man då samtidigt har en annan fyraåring som skriker ”mamma jag måste bajsa!!!” så är det helt omöjligt att vara rationell och lugn och tålmodig.