Jag tycker att man ska ställa kravet att samhället utför vårdbehovet så att människor får ha kvar den relation de har och inte hamnar i vårdrelation till sina anhöriga för det blir aldrig bra. Vänner och anhöriga ska få sätta guldkanten på tillvaron, inte vara slutkörda av att ha ansvaret för att dess anhörig/vän ska få mat i sig, få städat, bli duschad osv. osv. Jag har ju varit i den situationen med stort vårdbehov och jag ville verkligen verkligen få ha kvar relationen till mina barn, sambo och vänner som den var. Inte att de skulle vara mina vårdare. Att anhöriga inte ska bli vårdare är något som det talas ganska mycket om. Mer innan alla neddragningar kom inom LSS och SOL än nu men jag anser att det är precis lika viktigt idag att anhöriga och vänner kan sitta och fika eller göra annat trevligt hos sin anhörig eller vän istället för att städa, laga mat, handla, duscha eller utföra andra vårdbehov. Att vård och omsorg blir sämre och sämre oavsett om du är ung eller gammal är självklart helt vidrigt! Ett land är aldrig bättre än hur de tar hand om de som behöver tas om hand.