Men det är inte familjen och vännerna som skall sätta de gränserna, det är samhället.Jag har ett så litet barn (2 år) att då krävs det att man är med och stöttar i det mesta så har ingen känsla för hur curlig jag är än Men en reflektion jag har gjort på mitt jobb:
Arbetar på yrkeshögskola med många vuxna som kommer direkt från gymnasiet. Vissa har helt missat hur en vuxen förväntas bete sig (gå på toaletten, källsortera, städa), så det är bra att lära sig innan gymnasieexamen
Vissa andra har en bild av att omvärlden ska forma sig efter dem. Föräldrar och skolan har anpassat världen runt dem, istället för att låta dem lära sig att ibland måste man anpassa sig efter omvärlden (du kan inte välja att läsa en platsbunden heltidsutbildning deltid på distans, eller förvänta dig att välja fritt hur ofta du får arbeta hemifrån på en arbetsplats).
Balansen för vad som går att styra och anpassa och vilka rättigheter och skyldigheter vi som medborgare har är mycket svårare än att lära någon lämna toaletten så som en önskar finna den, men de lärdomarna bör man också börja lära sig redan som barn så man inte chockas av "hur orättvis" världen är efter gymnasiet Tror det några skrev om att få misslyckas och springa på minor har en del i det.
Hörde några mellanstadielärare beklaga sig över hur deras elever inte klarade av att få ett nej, tänker att det också hör till.
Morgonpladder från mig, förlåt
Och då handlar det om skolan i första hand.
Hur människor gör hemma hos sig har vi egentligen inget med att göra.
Det har vi däremot när det kom till att använda det offentliga rummet och gemensamma resurserna.
En toalett som man delar med andra skall vara trevlig för alla.
Även om man själv inte bryr sig.
Jag lovar dig att de flesta inte nöjer sig med att jag lämnar toaletten som jag själv vill finna den, de har betydligt högre krav än så.
Jag lämnar toaletten som andra vill finna den.
Och fixar till min egen toalett till den standarden när jag skall få besök.
Det som behöver tränas in är anpassning till samhället och hänsyn till andra.
Och i min värld så har det absolut ingenting med curlande föräldrar att göra, utan med uppfostran i hyfs och fason.
Där gränserna sätts av hur andra människor vill ha det och av hur omvärlden fungerar.