Och jag tänker att om barn föddes som tonåringar skulle människosläktet ha dött ut strax efter Adam och Eva. För mig är det inget konstigt i att låta bli att få barn av det skälet. Tonåren är ju en substantiell del av del av barndomen.
Tonåren är sju år - för min del hade jag mycket hellre hoppat över barnens första sju år än tonåren. Faktiskt till den grad att jag hade kunnat tänka mig både ett och två barn till (jag har ett, numera vuxet) om jag kunnat hoppa över iaf de första två åren. Tonåren var för mig en övervägande positiv upplevelse som jag absolut hade kunnat tänka mig att följa flera ungdomar igenom.
Ett sånt där litet paket att sköta om är de ju bara några månader i början. (Vilket är bra, en ganska snäll inskolning i livet som förälder. Och för mig trevligare än den föregående graviditeten.)
Den upplevelsen är din och delas inte av alla. Jag tyckte det var ett ganska brutalt uppvaknande att komma rätt in i livet som spädbarnsförälder. Inte så att det var fysiskt jobbigt (hade ett barn som för det mesta sov hela nätterna, åt som hon skulle osv), men det uppfyllde livet på ett sätt som jag kände var väldigt jobbigt. Det gör jag helst inte igen.