Vad gör vi? Kids edition - del 4

Jag tänker att det är den som ”anställt” dig som ska stå för större delen av det tacket, dvs snarare din man än dina barn eftersom jag antar att du är hemma för att han ska kunna arbeta och att det är en gemensam deal?
Sen tycker jag det är helt rimligt att städa sina rum själva och plocka undan när man lever ihop och efter en viss ålder. Så jag tycker inte du ska känna dig det minsta dålig för att du ställer de kraven, även där kanske barnens pappa och du kan hjälpas åt så ni har enad front i krav och konsekvenser? Så slipper det bara vara du som är bad hop.

Jag känner mig inte som anställd av min man. Största anledningen till att jag inte jobbar är för min kropp inte klarar det, eller kanske skulle jag klara av halvtid men da skulle jag inte orka mycket mer den dagen därför har vi valt att ha det som vi har. Min man gör ocksa väldigt mycket, men det är klart att det mesta organisatoriska hamnar hos mig. Vi är endade, men han är mer sträng än vad jag är och ger sig inte vilket jag tyvärr ofta gör. Det tar mindre energi att plocka upp den där tröjan fran golvet än att tjata om att barnet ska göra det, men i längden vore det bättre att inte göra det.
Eftersom det är jag som är hemma mest blir det även mig barnen tar kontakt med men jag ska bli bättre pa att lämna över till pappan sa det inte bara är jag som säger nej.

Hur gamla är de?
Det är fullt rimliga saker du vill att de ska göra, du ska inte behöva göra allt utan att få något tillbaka.

Mina stora är 16 och 13, de ska hjälpa till att duka fram/av, plocka i och ur diskmaskinen, ta ut sopor, städa sina rum och hjälpa till att slänga kartong och sådant när det behövs. 16 åringen framförallt brukar börja duka när han ser att det är mat på gång utan att jag behöver säga något, däremot försöker de gärna smita från disk och sopslängning ;)

16 åringen sköter sin tvätt själv och det ska 13 åringen också få börja göra. 6 åringen ska städa sitt rum (med hjälp såklart men hon ska vara med och städa)
Dom äldsta är snart 16, 14 och snart 11. Dom "sma" är 7 och snart 6. Jag upplever att dom mindre är bästa pa att spontant hjälpa till, framförallt 7 aringen men istället är det hon som sprider mest kläder omkring sig :)
Hos 14aringen är det totalt kaos i allt och överallt just nu.
11aringen testar gränser och överskrider dom hela tiden och har ett sant humör sa man oftast undviker att ta en diskussion (av hänsyn till grannarna eller snarare hela byns befolkning)

Nu har jag ju små barn (äldsta snart 6 år). Men angående tvätten så har vi många tvättkorgar ståendes i hallen, en för vit tvätt, färgade 40, en för 60, och en för 30 grader. Barnen har från tidig ålder lärt sig vad som ska läggas i vilken korg, sen kör jag den som är mest full för dagen😅

Spar mig mycket tid då det bara är att gå ner i källaren och starta, vilket de äldsta också kan göra själva med övervakning förstås. Sedan viker jag upp i högar som de lägger in själva på rätt plats, än så länge är det en favoritsyssla vilket jag räknar med lär avta.

Här har alla barnen en egen tvättkorg i rummet, den ska dom ta ner till tvättstugan där vi har korgar för olika färger, grader osv som ni har. Tanken är att dom ska sortera sina kläder sen i rätt korg. Konstigt nog verkar förmangan att sortera kläder försvinna med aldern. Dom mindre barnen klarar det bra, dom försöker iaf. Dom äldre anser att "hälla ut sin tvättkorg pa golvet framför maskinen" är att sortera.

Dom äldsta är snart 16, 14 och snart 11. Dom "sma" är 7 och snart 6. Jag upplever att dom mindre är bästa pa att spontant hjälpa till, framförallt 7 aringen men istället är det hon som sprider mest kläder omkring sig :)
Hos 14aringen är det totalt kaos i allt och överallt just nu.
11aringen testar gränser och överskrider dom hela tiden och har ett sant humör sa man oftast undviker att ta en diskussion (av hänsyn till grannarna eller snarare hela byns befolkning)
Då kan de absolut hjälpa till.
Såg att du skrev att de häller ut tvätten på golvet bara och inte sorterar. Då hade jag bara lagt tillbaka det i deras tvättkorg och sagt att det kan inte tvättas förrän det är sorterat.

Hur mar du Midsommarblomster? Vad gulligt av din dotter.

Jag hade ocksa en san där situation förra veckan när kroppen sa, stopp. Var pa väg till träning med ett av barnen och hjärnan la av. Visste inte alls vart jag var pa väg. Fick stanna bilen och tänka ett steg i taget. Har jag ngt barn med mig? Ja, Vilket barn har jag med mig? Hade I med mig, da ska vi alltsa pa voltigeträning men är det stall eller gymnastikhallen? Steg 2, vilken dag är det, tisdag eller lördag? Barnen hade varit i skolan, alltsa maste det vara tisdag och gymnastikhallen. Sen startade hjärnan igen men det var en väldigt obehaglig upplevelse när det var helt tomt.

Tack som frågar, det blev bättre under måndagen! Hur mår du, och får du någon återhämtning?

Kan jag känna mig lite sorgsen över att det är såhär situationen är för många föräldrar. Jag ska bespara er en samhällsanalys och tankar om egenansvar, utan lämnar det vid att det helt enkelt kan vara svårt att få ihop det för många. För egen del är det en kombination av arbetssituation, emotionell stress över saker i privatlivet och intensiteten i att ha småbarn. Jag försöker vrida och vända på saker löpande för att lätta upp. Vissa saker går att lösa samma dag och andra saker går helt enkelt inte att råda bot på i närtid. Tillsvidare är jag lyhörd på vad jag klarar av och inte, och just nu är jag ute på lite hal is igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 496
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 338
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 694
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka