Hemstädning - hiss eller diss?

Vi har hemstäd varannan vecka, men har inga barn. Det är så skönt för oss, men vi lägger också typ en timme på att plocka i ordning inför städet. Städning varje vecka skulle alltså inte ge mer för mig, för jag lägger ungefär en timme den veckan på underhållsstädning. En bekant hade som oss tidigare, men drog ner till lite ordentligare städ var fjärde vecka när de hade småbarn för att dels tog ändå rätt mycket tid att plocka ihop allt inför städningen och lite knepigt att inte vara hemma med småbarn och ev vab och dylikt på regelbunden basis.
 
Tack för tråden, nu fick jag tummen ur att kontakta ett företag.

Hatar att städa, hatar ännu mer att ha det orent, och hatar ännu, ÄNNU mer att behöva vara städprojektledare hemma (man, två barn...).

Tänker mig att om städfirma kommer hit och kör igenom en rejäl städning en gång i månaden skulle det underlätta enormt för mig.

Så tack ❤️
 
Jag har haft det, älskade det, slutade enbart pga förändrad ekonomi som ensamstående förälder. Kommer att börja igen när jag betalt klart på mitt CSN dvs om något år, ska bli så enormt skönt att få en genomgång av huset två ggr/månad. Jag mäktar helt enkelt inte med det själv...
 
Jag bor själv i en tvåa och har egentligen inga problem att städa som så (förutom brist på ork och att det är sjukt tråkigt ^^), men jag har ofta lekt med tanken att kanske ha städ två gånger per år där de får gå igenom golvbrunn till fönster. Framförallt efter att ha sett företaget som städar hos morföräldrarna, satan i gatan va duktiga de är!
 
Jag håller med om att det är typ omöjligt att hinna städa hela huset i ett svep så man får typ behovsstäda det som behövs mest för tillfället. Vilken dröm att ha någon som städade igenom hela huset en gång i månaden eller i alla fall några gånger per år! Vi har inte råd med det just nu men jag ska nog lägga fram det som ett förslag framöver. Tänker att det vore värt att minska den där stressen i bakhuvudet att man borde städa här och där.
 
Jag har haft hemstäd tidigare och tänker börja med en gång i månaden nu igen efter att jag kommit i ordning efter flytt i våras.

Bor ensam och har inga barn men har en trasig rygg som gör att jag inte kan städa hela lägenheten på en gång utan ta lite i taget. Det gör att jag sällan har helt rent och fint överallt samtidigt, att betala för städning (vitt så klart!) gör att jag både kan få ett hem som är helt rent och ha kraft över till annat.
 
Jag blir på väldigt dåligt humör av att städa så hemstädning är ett
måste för mig! Har haft det sedan rut-avdraget kom f 16 år sedan. När barnen bodde hemma hade jag städ 3 tim varje vecka. Nu har de flyttat och då räcker det med tre timmar var annan vecka. Kostar knappt 1500 i månaden efter rut-avdrag. För att de ska kunna städa ordentligt så måste man ju plocka undan ordentligt och det är en
poäng att tvingas göra det regelbundet. Barnen fick dock städa sina rum själva när de bodde hemma!
 
Jag håller med om att det är typ omöjligt att hinna städa hela huset i ett svep så man får typ behovsstäda det som behövs mest för tillfället.

Jag har inte reflekterat så mycket över det här innan men nu när jag tittade på städtjänster så verkar de flesta företag bedöma att vår storlek på hus tar 5 h att städa. Vi städar oftast när barnen också är hemma vilket såklart innebär att allt tar längre tid och dessutom stökas det ner nästan lika mycket som det städas upp. Att städa helt ostört lyckas vi få till någon timme här och var, antingen när någon av oss är iväg till parken med barnen eller de sover. Att städa hela huset i ett svep känns med andra ord helt ouppnåeligt om det bedöms ta 5 h. Sen kanske inte det är helt nödvändigt heller, så länge man varierar lite var man startar. Men det är så svårt att inte prioritera nedervåningen eftersom det är den som blir skitigast..
 
Jag blir på väldigt dåligt humör av att städa så hemstädning är ett
måste för mig! Har haft det sedan rut-avdraget kom f 16 år sedan. När barnen bodde hemma hade jag städ 3 tim varje vecka. Nu har de flyttat och då räcker det med tre timmar var annan vecka. Kostar knappt 1500 i månaden efter rut-avdrag. För att de ska kunna städa ordentligt så måste man ju plocka undan ordentligt och det är en
poäng att tvingas göra det regelbundet. Barnen fick dock städa sina rum själva när de bodde hemma!
Jag har ju inte hemstäd - men städar hem. :D
En stpr del av det mina kunder uppskattar är just rutinen har de sagt. Det är lättare att motivera undanplockningen när de vet att jag kommer xx dag och det hjälper även när de kan säa till barnen att "Sel kommer på Torsdag, nu måste ni plocka undan!" för de vill ju egentligen inte betala mig för att gå och plocka leksaker i en halvtimme så att jag kan dammsuga.
Det hjälper på fler sätt än att jag bara kommer in och städar helt enkelt, och så andetaget när de kan komma hem efter jobbet och allt är gjort.
Ibland ber de om att byta datum om de ska ha fest dessutom, så kan jag komma före eller efter eller både och.
 
Sedan tycker jag det är viktigt att ta i beaktning att det kan ta ett par veckor innan man lärt känna varandra som arbetare och som kund- om man har en provstädning ska man inte vara blyg för att se vad som bör prioriteras och meddela det. Det är svårt att kliva in i någon annans hem och försöka avgöra vad som är viktigt och inte.
 
Vi sa upp vår hemstäd när vi började jobba heltid igen båda två. Men jag kan nog säga att jag funderar på att teckna en ny tjänst eftersom jag saknar det!

Det blev ett irritationsmoment mindre i vardagen och ärligt talat lite som att betala bort relationsproblem. Vi hade absolut minimum nivå av städningen varannan vecka, det där med att damma lister osv känns helt onödigt för oss mitt i småbarnsåren, det är ingenting jag orkar prioritera själv och därför inget jag vill betala någon annan för att göra heller. Men känslan av att komma hem till ett rent kök och badrum utan att behöva anstränga sig var fantastisk!
 
Vi hade hemstädning förut. Flera år sedan så prislappen är nog irrelevant. Tror det var varannan vecka. Inför städningen skulle vi plocka undan hjälpligt vilket gjorde att det blev lite drygt att hållas med. Fortfarande en form av press vi ville slippa. Sen var det såklart ganska skönt att huset var dammsuget, moppat, disken fixad osv den dagen men nja, det var mer stress än bekvämlighet.

För det vardagliga pysslet nu med päls, lera osv använder vi faktiskt robotdammsugare. En per våningsplan. En hyfsad sådan löser problemet tycker jag. Då kan vi plocka medan den rullar.
 
Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en utav dem är att jag funderar på hur mycket det ger i förhållande till vad det kostar. Det mest betungande tycker jag sker på daglig basis. All disk, alla gånger man måste dammsuga för att barnen springer in med skor och vi drar in någon vagn i hallen. Alla prylar och leksaker överallt. Det är ett evighetsjobb och jag har varit tveksam till hur mycket det hjälper att någon kommer och torkar lister och speglar varannan vecka. För i ärlighetens namn, det behöver ju inte vara skinande heller. Vi har överlevt snart 2 år i huset utan att någon torkat listerna, och speglarna har tandkrämsfläckar utan att någon dör av det. Men om någon kunde plocka undan i köket tre gånger om dagen så hade det underlättat men det är ju inte riktigt så det funkar. Nu vet ju jag om att man kan skräddarsy lösningar, men vi vill såklart inte ha någon som stryker runt hemma i vardagen och det har vi dessutom inte råd med.

Så jag är lite nyfiken. Ni som har hemstädning:

1. Hur ofta?
2. Vad gör de?
3. När kommer de, tidpunkt på veckan?
4. Vad betalar ni?
5. Tycker ni att det avlastar tillräckligt i relation till kostnaden?

Någon som haft hemstädning men avslutat för att det inte var värt?

Jag startade tråden på barn för jag tänker att vår situation är lite direkt kopplad till småbarnslivet och allt som kommer med det. Men alla är såklart välkomna att svara.
Jag har städhjälp. Är uppvuxen med det och kan inte tänka mig att vara utan det. Det underlättar väldigt mycket+jag tycker det är himla trist att städa. Min tant kommer 1 gång i veckan, ibland 2 om vi ska ha någon större middag eller liknande. Hela huset städas, torkas av osv. Vi småstädar såklart själva också och har tex robotdammsugare. Torsdagar är min favorit, jag vill ha det extra rent och mysigt inför helgen. Ska vi ha större sällskap kommer de på fredagen samt på måndagen efter helgen. Någon gång efter fest har de kommit på söndagen också. Men torsdagen är min favorit helt klart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp