Vad gör vi? Kids edition - del 4

Såg ett klipp på Instagram som faktiskt var kul just om syskonbråk, tänkte länka det här men hittar det inte .

Men kan barnet inte vara hos annan förälder, hos annan släkting/kompis eller på annan aktivitet så är det väl bara köra på att det blir så någon/några veckor? Livet är ju inte rättvist och när man har äldre syskon blir ju det tydligt men något man måste lära sig. Om pappan ändå jobbar och är hemma kanske ni kan sära på barnen de veckor du också jobbar? Så blir det inte lika slitigt mellan syskonen? Oavsett om man är skilda eller lever ihop är det ju sällan man kan fixa ledigt hela sommarlovet och de flesta barn som är så stora att de slutat fritids är ju då själva hemma dagtid om de inte vill/kan vara iväg på aktivitet eller hos annan släkt?

Han behöver sällan vara själv hemma eftersom jag jobbar kortare dagar när jag har barnen, så jag slutar typ när han kommer hem. Pappan maximerar sin arbetstid när han inte har barnen så han brukar snitta 12 timmars pass och är oftast på resande fot i jobbet på dessa veckor.

Ja det är just det som egentligen är frågan, för tids nog kommer alla barn sluta fritids eftersom det är upp till 12 år. Och hur löser man lov smidigast för dessa barn.

Min kropp har börjat reagera på stressen igen. Igår kväll blev jag yr, illamående och det kändes som att jag andades genom ett sugrör. Jag kunde inte resa mig ur soffan sista timmen innan vi la barnen, och när jag sen skulle lägga dottern kröp jag upp i dotterns säng och blundade. Hon frågade om jag kunde läsa en bok och jag svarade att jag tyvärr inte orkar det idag. Då sa hon ”Men då kan jag läsa!” och så bläddrade hon igenom en bok och berättade vad hon såg på bilderna. Sen frågade hon om jag kunde berätta en saga, och jag svarade samma sak. ”Men jag kan berätta en saga!” och så berättade hon om en liten flicka som åkte på gymnastik (som vi gjort tidigare på dagen). Sen somnade hon på min arm.

Min lilla prinsessa. Jag har fortfarande ont i bröstkorgen idag och känner mig svag.

Min kropp har börjat reagera på stressen igen. Igår kväll blev jag yr, illamående och det kändes som att jag andades genom ett sugrör. Jag kunde inte resa mig ur soffan sista timmen innan vi la barnen, och när jag sen skulle lägga dottern kröp jag upp i dotterns säng och blundade. Hon frågade om jag kunde läsa en bok och jag svarade att jag tyvärr inte orkar det idag. Då sa hon ”Men då kan jag läsa!” och så bläddrade hon igenom en bok och berättade vad hon såg på bilderna. Sen frågade hon om jag kunde berätta en saga, och jag svarade samma sak. ”Men jag kan berätta en saga!” och så berättade hon om en liten flicka som åkte på gymnastik (som vi gjort tidigare på dagen). Sen somnade hon på min arm.

Min lilla prinsessa. Jag har fortfarande ont i bröstkorgen idag och känner mig svag.
Det där är inte bra. Finns det någon broms att dra i nu?

Ta hand om dig! ❤️❤️

De har tvättkorg på sitt rum, när den är full eller de ser att de behöver tvätta för att ha kläder att ta på sig så tar de ner den och tvättar.

Men det måste ju innebära jättemånga halvtomma (om ens det) maskiner om varje familjemedlem fyller en egen tvättkorg och sen går ner och tvättar egna maskiner med mörkt respektive ljust och i olika temperaturer?

Har funderat på hur man skulle få mer eget ansvar med tvätt att funka på ett vettigt sätt när barnen blir lite större så tar gärna emot tips! Hittills landar jag hela tiden i att allt annat än att hela familjens kläder tvättas gemensamt blir helt orimligt opraktiskt, oekonomiskt och omiljövänligt 🤷‍♀️

Nu har jag ju små barn (äldsta snart 6 år). Men angående tvätten så har vi många tvättkorgar ståendes i hallen, en för vit tvätt, färgade 40, en för 60, och en för 30 grader. Barnen har från tidig ålder lärt sig vad som ska läggas i vilken korg, sen kör jag den som är mest full för dagen😅

Spar mig mycket tid då det bara är att gå ner i källaren och starta, vilket de äldsta också kan göra själva med övervakning förstås. Sedan viker jag upp i högar som de lägger in själva på rätt plats, än så länge är det en favoritsyssla vilket jag räknar med lär avta.

Nu har jag ju små barn (äldsta snart 6 år). Men angående tvätten så har vi många tvättkorgar ståendes i hallen, en för vit tvätt, färgade 40, en för 60, och en för 30 grader. Barnen har från tidig ålder lärt sig vad som ska läggas i vilken korg, sen kör jag den som är mest full för dagen😅

Spar mig mycket tid då det bara är att gå ner i källaren och starta, vilket de äldsta också kan göra själva med övervakning förstås. Sedan viker jag upp i högar som de lägger in själva på rätt plats, än så länge är det en favoritsyssla vilket jag räknar med lär avta.
Vi har också flera tvättkorgar och det var en game changer, älskar att det är färdigsorterat liksom 🤩

Men det måste ju innebära jättemånga halvtomma (om ens det) maskiner om varje familjemedlem fyller en egen tvättkorg och sen går ner och tvättar egna maskiner med mörkt respektive ljust och i olika temperaturer?

Har funderat på hur man skulle få mer eget ansvar med tvätt att funka på ett vettigt sätt när barnen blir lite större så tar gärna emot tips! Hittills landar jag hela tiden i att allt annat än att hela familjens kläder tvättas gemensamt blir helt orimligt opraktiskt, oekonomiskt och omiljövänligt 🤷‍♀️
Nej 😄 De är tonåringar, deras tvättkorgar fylls upp rätt fort och med en 6 åring och två vuxna också så är det konstant tvätt som behöver tvättas. En full korg av deras korgar blir en full maskin. Sedan är det inte så mycket vittvätt så det mesta går att köra tillsammans så att säga. Sängkläder och handdukar körs på 60 gr, kläder 40 förutom några få plagg som körs på 30.

Nej 😄 De är tonåringar, deras tvättkorgar fylls upp rätt fort och med en 6 åring och två vuxna också så är det konstant tvätt som behöver tvättas. En full korg av deras korgar blir en full maskin. Sedan är det inte så mycket vittvätt så det mesta går att köra tillsammans så att säga. Sängkläder och handdukar körs på 60 gr, kläder 40 förutom några få plagg som körs på 30.

Ja om de blandar all sin tvätt i samma maskin och den blir full så fattar jag att det funkar!

Kontaktade en potentiell hemhjälp/nanny men det sprack igen, personen hade inte bil. Det hade varit så obeskrivligt skönt att få loss bara en timme eller två ibland.
Funderar på att själv sätta upp en lapp på anslagstavlan på högskolan i människobyn, vid förskolepedagogprogrammet.
Kör. Jag tror lappar är mer effektivt än man gissar, hittade min bästa stallplats ever på det sättet :D

Hur mar du Midsommarblomster? Vad gulligt av din dotter.

Jag hade ocksa en san där situation förra veckan när kroppen sa, stopp. Var pa väg till träning med ett av barnen och hjärnan la av. Visste inte alls vart jag var pa väg. Fick stanna bilen och tänka ett steg i taget. Har jag ngt barn med mig? Ja, Vilket barn har jag med mig? Hade I med mig, da ska vi alltsa pa voltigeträning men är det stall eller gymnastikhallen? Steg 2, vilken dag är det, tisdag eller lördag? Barnen hade varit i skolan, alltsa maste det vara tisdag och gymnastikhallen. Sen startade hjärnan igen men det var en väldigt obehaglig upplevelse när det var helt tomt.

@turbofling jag får också sällan tack för allt jag gör, men får alltid höra när jag inte hunnit något :meh:
Gör mig skitsur också.
Allt tjat, mamma har du gjort det? Mamma jag behöver det, mamma har du tvättat den tröjan/byxorna?
Men jag jobbar pa att bli bättre pa att inte ta at mig och svara att tex kläderna som inte ligger i tvättstugan blir inte tvättade (och jag tvättar inte kl 22 pa kvällen), jag kan inte alltid trolla fram pengar 5 min innan skolan börjar/bussen gar.

Jag håller helt med, och ett inlägg på sociala var så klockren.. Det handlade om ingen ser vilka sysslor som görs på en dag, men det märks när man inte gör dom. Jag har levt i stress i flera år med att hinna med allt, inget jag upplevde där och då men som jag insett idag med en annan typ av livsstil att jag ständigt var på språng med någon syssla (eller flera samtidigt). Idag ställer jag mer krav på barnen men med fokus på samarbete tex nu ikväll fick barnen städa undan efter maten och jag säger tack till dom både muntligt men också mer tid över till gemensamma nöjen.
Jag märker framförallt att hjärnan alltid är igang, försöker jag vila en stund funderar jag alltid pa vad jag ska göra sen och vad som maste göras, hur veckans planering ser ut...

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 496
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 338
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 694
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka