Vad gör vi? Kids edition - del 4

Idag är äntligen storebror på förskolan efter över en veckas vabb. Feber i fyra dagar och sedan noll aptit i lika många dagar. Smittade ner resten av familjen med, men nu känns det som att det vänt för oss alla. Lilla B sover i vagnen i trädgården och jag kunde ta en lång dusch och skrubba bort nattens febersvettningar och solen skiner, det ger verkligen hopp om dagen!😅
Klipp till: både jag och storebror fick feber igen på kvällen 🫠

Denna cirkus. Jag kom hem och barnen var i luven på varandra redan från start. Det urartade i fullskaligt krig när sonen klättrade upp på dotterns tripp-trapp och hon rev ner honom i rent vrede. Han landade olyckligt och båda slog sig. Sonen svimmade, och någonstans med en avsvimmad son på armen så ringer veterinären. Hon som bara skulle ringa idag om hon fann något avvikande på provsvaren. Så hon pratar på om bukspottkörteln samtidig som sonen börjar komma tillbaks och vissa stunder just nu känns så surrealistiska. Alla känslor samtidigt. Så blossar en konflikt upp mellan mig och min ex-sambo över hundens hälsa, och om en halvtimme börjar styrelsemötet. Just det.

Jag orkar inte ens analysera den här dagen vidare. Men vid en lugn stund hann jag prata med dottern om att det är okej att bli arg, men det är inte okej att göra illa lillebror. Vi hade ett bra snack. Jag frågade vad man kan göra när man blir arg? Hon sa: ”Man kan säga STOPP!” Jag frågade vad gör man om han ändå inte slutar? Hon blev tyst. Jag förklarade att man tar hjälp av en vuxen. När maken sen la dottern så hade han pratat om att hon är en så rolig och snäll tjej. Då hade hon svarat ”Men jag är inte snäll mot H…”, men också lagt till att hon ska ropa på pappa när hon blir arg.

Det är lite tungt just nu. Känner jag. Summan av det ansvar som man bär kan verkligen hopa sig vissa dagar. Nu ska jag sova så jag kan bära det vidare i morgon.

Det var det här med 3-åringar 😅 Herrn har fått för sig att han inte ska sova i pyjamas utan i vanliga kläder. Det är ju egentligen inga problem om kläderna är mjuka och sköna. Men igår var allt jättejobbigt och efter skrik och tårar valde han till slut en tröja med paljetter, mjukisbyxor, kalsonger och strumpor med halkskydd. Som han sov i hela natten. Fördelen var att han redan var påklädd till förskolan nu på morgonen 😂

”Jag mår lite svajigt idag. Så jag lägger ribban lågt ikväll med någon färdig middag, lite stökigt hemma och TV-mys med barnen.”

…skrev jag precis till maken och tänker att både jag och säkert många fler mammor kanske borde göra så oftare.
Ja men verkligen! Bra inspiration! Jag lagar just nu färdiga frysta köttbullar med spagetti istället för chorizo med potatismos och ratatouille som var planen…

Mannen är på AW men jag har roddat själv. Vi har nattar hästar, kaniner, ätit kvällsmat och nu sover båda barnen (1 och 6 år). Känns mig så nöjd över att jag kan! Jag fixar det här. Ungarna är schyssta och får hänga med.
Visst, stora fick spela på mobilen när jag nattade lilla och det blev toast och ingen avancerad middag, men ändå.

Sitter på jobbet och försöker ladda energi inför två dagar själv med killarna. Inget konstigt eller spektakulärt i sig, det enda jobbiga är ovissheten om nätterna. Det kan gå hur bra som helst... eller inte. :rolleyes:
...och det gick helt osannolikt bra. Bra eftermiddagar, hämtning/lämning, bra läggningar och sömn. De är grymma när det gäller, våra små filurer. 🥰
Bara en sån sak som tandborstningen, som från att ha varit helt odramatisk har blivit en kamp de senaste månaderna (fram tills borsten är i munnen, då går det bra). Jag såg inte fram mot den dusten ensam, så tidigt i tisdags kväll pratade jag med dem. Jag sa "Hörni... det här med tänderna. Det har ju varit litet jobbigt ett tag. Ska vi inte göra det utan att bråka ikväll? Det går fortare och är mycket trevligare." Vagt bekräftande "mmmm" från båda killarna. Och sen när det var dags, gapade båda utan att jag ens behövde be om det. Båda kvällarna. :heart:heart

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 441
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 326
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 683
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka