kattförsäkring

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan betalat vad det kostat när något behövt göras. (och varit beredd att avliva om prognosen är dålig och/eller behandlingen är apdyr) Men nu ska jag leva ensam och en försäkring skulle kännas tryggt. Men... Jag kan ju hästförsäkringar och vad som skiljer där. Men, hur stora skillnader är det mellan olika kattförsäkringar? Kan man välja olika omfattning? Är det stor skillnad mellan bolagen?
1738175313540.webp

Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan betalat vad det kostat när något behövt göras. (och varit beredd att avliva om prognosen är dålig och/eller behandlingen är apdyr) Men nu ska jag leva ensam och en försäkring skulle kännas tryggt. Men... Jag kan ju hästförsäkringar och vad som skiljer där. Men, hur stora skillnader är det mellan olika kattförsäkringar? Kan man välja olika omfattning? Är det stor skillnad mellan bolagen?
Visa bifogad fil 161561
Mamma skulle fixa försäkring på sin +7åriga katt förra året, och jag gjorde då en snabbundersökning och kollade några bolag (Sveland, Agria och ICA) och alternativ som hjälp så att hon hade bättre koll på läget. De jag kollade låg på mellan 90-300 kr i månaden, beroende på alternativ kring självrisk (t.ex. om man vill ha 15% eller 25% rörlig, och allt mellan 1500 kr och 5000 kr i fast självrisk), hur mycket som ersätts (30 000 kr - 120 000 kr) och så vidare.

Min mamma hade heller aldrig haft katterna försäkrade (har alltid funnits någon katt hemma under uppväxten, de senaste åren var det två innekatter) men råkade förra året ut för att den äldsta av dem fick någon otäck infektion i ena benet, på någon vänster (hela benet svullnade upp, men det fanns ingen självklar utvändig skada om jag minns rätt). Det slutade med avlivning, efter en del besök hos veterinären. (dock inga gigantsummor, privat veterinär av äldre modell som var medveten om att försäkring saknades).

Katten hon har kvar är nu försäkrad.

Jag har också nyligen tecknat försäkringar för mina katter, orkade inte kolla alla alternativ så jag nöjde mig med en offert från Dina försäkringar som jag accepterade för att den verkade rimlig. (Har haft Dina länge för två av hästarna och har goda erfarenheter när jag behövt skadeanmäla där.)

Premie runt 1000 kr per år och katt, veterinärvård 40.000 kr och tandvårdsförsäkring, fast självrisk 2.000 kr:
Kastrerad han- respektive honkatt, ännu inte ett år gamla.

Det är stor skillnad i vad som täcks när det kommer till TR/forl.
Annars verkar de flesta snarlika i innehåll, samt priset inte skiljer sig markant som hos hästar. ☺️

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 525
Senast: Murphy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 606
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 856
Senast: cewe
·
Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 437
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden