Vi som inte har råd/möjlighet till egen häst! Unite!

Binnie

Trådstartare
Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du?

Känns verkligen som varenda kotte i min närhet, på internet och överlag har egen häst just nu. Behöver en reality-check, kan väl inte bara vara jag som inte skulle kunna ha råd att lägga en extra 5 - 10 tusen kronor i månaden i denna ekonomin? Har inte dåligt jobb eller så, jag och sambon tjänar faktiskt rätt okej, men så mycket pengar, för att inte tala om inköpskonstaden, känns inte hållbart att spendera per månad.

Vågar heller inte köpa något med min partner som livslina, (alltså dela) för vem vet, det kanske inte håller om 2 år och då är jag plötsligt fast med dubbelt så mycket i utgifter.

Har idag medryttarhäst som jag rider och tränar ca 4 gånger i veckan för 2000kr/månad och tycker det är alldeles för billigt men är bra vän med ägaren. När hon berättar kostnaderna blir jag helt paff, liksom det jag betalar räcker ungefär bara till en skoning och inte mer. Jag har ju iallafall möjlighet att sluta rida hästen om jag får problem med ekonomin, men vad fan skulle hon göra i den situationen?

Ni som heller av anledningar inte kan ha häst, dela gärna med er! Det är ju min största dröm och det är inte lätt när det känns att så många i ens närhet verkar kunna få ihop det och att man är själv utan.

//Binnie <3

Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du?

Känns verkligen som varenda kotte i min närhet, på internet och överlag har egen häst just nu. Behöver en reality-check, kan väl inte bara vara jag som inte skulle kunna ha råd att lägga en extra 5 - 10 tusen kronor i månaden i denna ekonomin? Har inte dåligt jobb eller så, jag och sambon tjänar faktiskt rätt okej, men så mycket pengar, för att inte tala om inköpskonstaden, känns inte hållbart att spendera per månad.

Vågar heller inte köpa något med min partner som livslina, (alltså dela) för vem vet, det kanske inte håller om 2 år och då är jag plötsligt fast med dubbelt så mycket i utgifter.

Har idag medryttarhäst som jag rider och tränar ca 4 gånger i veckan för 2000kr/månad och tycker det är alldeles för billigt men är bra vän med ägaren. När hon berättar kostnaderna blir jag helt paff, liksom det jag betalar räcker ungefär bara till en skoning och inte mer. Jag har ju iallafall möjlighet att sluta rida hästen om jag får problem med ekonomin, men vad fan skulle hon göra i den situationen?

Ni som heller av anledningar inte kan ha häst, dela gärna med er! Det är ju min största dröm och det är inte lätt när det känns att så många i ens närhet verkar kunna få ihop det och att man är själv utan.

//Binnie <3

Alltså nu har ju jag häst så är ju inte mig du frågar egentligen, men skulle säga att det i många fall handlar om prioriteringar. Typ ingen jag känner som har häst är höginkomsttagare. Men som läget har sett ut dom senaste åren har man fått spara in på annat i livet så som utemat, resor, salongsbesök, kläder, nöjen osv. Det enda jag lägger pengar på förutom min häst och mitt barn är typ mat 😂

//Binnie <3
Nu har jag egen häst, men jag känner till flera som inte har råd. Det är en lyx att ha häst, och det kostar skjortan. Visst har man stått i stall med folk som skulle komma undan så billigt som möjligt och då hade utrustning som inte passar hästen, tar inte ut sadelutprovare men pröver ut sadlar själv (som ligger åt helvete) drar ut på skoning så hästen fick gå med lååånga hovar, tar inte ut veterinär när hästen behöver, kollar inte hästen på klinik ved senskada etc.... dom finns! men så tycker jag inte man skall ha häst, så är det bättre att låta bli.

För min del handlar det om prioteringen, jag kan inte göra som mina kollegor och åka på semester, utan vår semester sedan jag har köpt häst har varit inget 🙃 men jag är helt ok med det. Frisören går jag typ till MAX 2 gånger per år. Nya kläder förutom till stallet inhandlas sällan. Såna saker som andra lägger mycket pengar på.
En skoning kostar ju ungefär 2000 kr häromkring, så ja det stämmer, men ändå har jag råkat ut för många som vill rida gratis som medryttare. Därav jag i nuläget inte har en medryttare, orkar inte med folk som saknar förståelse för kostnaderna alls. Tycker du verkar vara en väldigt vettig och det är inte bara "en dans på rosor" att ha häst, finns massa slit och problem i det. Har man en riktig bra medryttarehäst så skulle jag säga det är den bästa deal man kan ha, få rida en fin häst och mysa, men slippa ansvaret ;)

Jag har inte råd. Jag reser inte, köper knappt kläder, billig mat, äter inte ute, klipper o färgar håret själv hemma.
Men jag är ensam på hyreslägenhet, hund, bil + alla andra "måsten"

Jag har svårt att släppa hästdrömmen men behöver spara mycket innan det är görbart iom hurpass dyrt det är nu.
Ibland känns de inte nåbart.
Jag vill ha häst för att främst rida i skogen på men skulle aldrig "spara in" på dålig utrustning, inte träna (för mig o hästens skull) stall, försäkring mm

Medryttare är svårt då jag är mer för relation än prestation hos djur och har svårt att vara i stall där upplägget är mer anpassat efter människor än hästarna.

Jag har två, en ridhäst och en ponny som jag har hemma. Om jag inte hade haft möjlighet att ha hästarna hemma under de premisser som jag har kommit fram till är viktiga, så hade jag nog inte haft häst. Det har blivit så viktig att det går före mitt behov att ha häst. Stora hagar med mycket skog där de går och pillar hela dagarna och slipper stå i lera.

Och, ja det är dyrt, jätte dyrt och speciellt om hästen blir skadad.

Jag är höginkomsttagare, gift, utan barn och jag tycker det är på gränsen till för dyrt att ha häst i nuläget. Skulle jag tjäna som medel-Svensson eller lägre skulle jag absolut inte anse mig själv ha råd.

Jag har inte häst, fastän jag väldigt gärna skulle vilja ha.
För mig är det nog inte ekonomiskt, det skulle nog gå om jag bara levde lite annorlunda och slutade spara.
För mig är det snarare att jag tycker att jag inte kan tillräckligt (fast alla säger annorlunda, så det kanske handlar om osäkerhet då?)
Eftersom jag inte kan/är för osäker skulle jag behöva ha helinackordering någonstans där jag verkligen litar på dem.
Är även rädd att inte räcka till, inte hinna med, att jag skulle "överreagera" när hästen inte mår bra.
Det räcker med att katten får astmadiagnos för att jag ska känna mig som den sämsta matten i hela vida världen - fastän det inte är något jag kunde göra något åt. Tänk då en häst... nej tack 😅

Så för mig blir det ingen häst, det är för många osäkerheter. Iom jag inte vet om jag kan klara det vill jag inte ha en häst och "förstöra" den på något sätt. Det skulle jag inte stå ut med.
Har flera kompisar som tänker samma.

Jag har kommit fram till att om jag ska skaffa häst ska jag kunna spara en hel del till både mig och häst varje månad men ändå ha råd med helinackordering på ställe där jag litade på människorna, tränare och allt annat som tillhör. Dessutom som mest jobba 50% men helst inget alls. Då kan jag lugnt äga en häst. Det lär väl aldrig hända om jag inte plötsligt får en stor summa pengar dock.
Så jag nöjer mig med ridskolan, och att sniffa runt efter medryttarhäst när andan faller på, och alla bekanta som frågar om jag kan rida in deras hästar eller ta hand om dem en vecka eller två när de reser bort.

Jag kommer nog aldrig ha råd att ha häst igen, förra hästen orsakade hål i plånboken jag fortfarande reder ut. I dagsläget bor jag i Sthlm så det är liksom lönlöst att ens fundera. Har en fantastisk medryttarhäst, som jag får rida gratis då ägaren behövde hjälp att hålla igång henne under sin graviditet. Jag kan sakna att tävla, men i dagsläget är jag nöjd med att träna dressyr i skogen😊

Jag har haft häst i många år, men har verkligen inte råd nu. Är en sjukskriven student på obestämd tid framöver. Men drömmer om att ha häst igen.
Just nu nöjer jag mig dock med att hjälpa till med andras hästar. Har en häst jag hjälper till med två dagar i veckan och en jag åker till ibland. Det fungerar bra just nu, men drömmen finns såklart kvar.

Jag drömmer ibland om att äga häst igen, hade häst tidigare men lånade ut henne i samband med min andra graviditet och nu lever hon tyvärr inte längre pga olycka i hagen. Nu har jag sambo, hus, tre barn och en hund och jobbar 100% så vet inte riktigt hur den ekvationen skulle gå ihop 😂

Just nu rider jag på ridskola en gång i veckan och det är jättekul! Lärt mig massor. De två äldsta barnen rider också på ridskola så beroende på deras intresse kanske vi kan dela på en ponny i framtiden då jag inte är särskilt lång 😊

Ekonomiskt skulle jag inte ha samvete att köpa en sån häst jag skulle vilja ha, det är rysligt dyrt tycker jag. Kostnaderna för stallplats och hovslagare verkar också ha ökat markant under de åren jag varit hästlös och just nu har jag ingen lust att lägga de pengarna faktiskt. Jag behöver prioritera annat ☺️

Skulle jag inte ha hästarna hemma på en släktgård där senaste lånet är avbetalt så skulle jag inte ha råd. Eller ja alternativet skulle vara att arrendera mark som inte är åkermark.

Om man slutar ha häst har man nog aldrig råd med det igen. Den prioriteringen man automatiskt lever med när man har haft häst i många år är nog svårt att få till om man skulle börja om. Särskilt i dagens läge när allt är så dyrt. Hade man häst senast för 5-7 år sedan så har ju allt blivit dubbelt så dyrt!

Jag har varken råd eller tid (eller ork för den delen). Men att säga helt krasst att det bara handlar om prioriteringar tycker jag är lite hårt. Vissa har bara inte råd, hur mycket en än skulle vilja!

Jag har nog till viss del stängt av den delen, men skulle jag börja känna efter skulle jag nog sakna hästarna så det gör ont. I en annan tid kanske det går ❤️

Om man slutar ha häst har man nog aldrig råd med det igen. Den prioriteringen man automatiskt lever med när man har haft häst i många år är nog svårt att få till om man skulle börja om. Särskilt i dagens läge när allt är så dyrt. Hade man häst senast för 5-7 år sedan så har ju allt blivit dubbelt så dyrt!

Lite så känns det faktiskt. Jag tycker både priserna på hästar och allt runtomkring har skenat iväg ofantligt mycket. Å andra sidan var jag student och hade häst och prioriterade den framför mycket annat så går gör det ju. Men så vidare värst roligt kanske det inte är alla gånger 😄

Nu har jag egen häst, men jag känner till flera som inte har råd. Det är en lyx att ha häst, och det kostar skjortan. Visst har man stått i stall med folk som skulle komma undan så billigt som möjligt och då hade utrustning som inte passar hästen, tar inte ut sadelutprovare men pröver ut sadlar själv (som ligger åt helvete) drar ut på skoning så hästen fick gå med lååånga hovar, tar inte ut veterinär när hästen behöver, kollar inte hästen på klinik ved senskada etc.... dom finns! men så tycker jag inte man skall ha häst, så är det bättre att låta bli.

Detta! Känner tyvärr personer som försöker pressa kostnaderna på bekostnad av deras hästars hälsa.

Förra året fick jag anmäla en tjej som stod i samma stall till LS då hon köpte en unghäst med röntgenfynd för billigt pris. Hon skippade besiktning och hästen var tydligt halt men detta sket hon fullständigt i eftersom hon enligt henne kunde rehabilitera hästens skada själv. Hon hade inte råd med ny sadel och använde en som inte passade, men bara några månader senare köpte hon en ny unghäst till sin dotter. Hon hade alltså råd att köpa en ny häst men inte ta ut sadelprovare till den de redan hade! :confused:

Jag tjänar visserligen bra men är ensamstående med två tonåringar som är dyra i drift pga idrottande. Kidsen kommer i första hand, att jag rider lektion en gång i veckan är vad som fungerar här och nu.

Detta! Känner tyvärr personer som försöker pressa kostnaderna på bekostnad av deras hästars hälsa.

Förra året fick jag anmäla en tjej som stod i samma stall till LS då hon köpte en unghäst med röntgenfynd för billigt pris. Hon skippade besiktning och hästen var tydligt halt men detta sket hon fullständigt i eftersom hon enligt henne kunde rehabilitera hästens skada själv. Hon hade inte råd med ny sadel och använde en som inte passade, men bara några månader senare köpte hon en ny unghäst till sin dotter. Hon hade alltså råd att köpa en ny häst men inte ta ut sadelprovare till den de redan hade! :confused:
Jag fattar inte riktigt?

Man får väl köpa en häst med röntgenfynd om man tror sig kunna fixa hästen.

Det finns ingen regel eller lag som säger att hästar måste besiktigas. Men försäkringsbolagen kräver ofta besiktning för lite dyrare hästar, om man vill ha hästen försäkrad. Men man måste inte försäkra hästen heller.

Visst är det bra med en utprovad sadel, men det finns inget lagkrav på det.

Så vad anmälde du hästägaren för?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 644
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 447
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 906
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka