Vilka mineralfoder finns det?

Blyger

Trådstartare
Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så därför funderar jag på ett byte.

Hittills har jag räknat på:
Kraffts mineraler
Granngårdens mineraler
Biofarmab Eclipse
Trikem
Dodson and Horrell
NAF mineraler

Vilka mer märken finns det?

Wiromin Showhorse Järnbalans kör jag på.

Tidigare använt Forageplus Hoof & Health winter.

Agrobs har en trevlig mineralgräspellets men det är inte så höga mineralhalter i det.

Jag kan inte komma på något mer märke än de som redan skrivits i tråden, men :idea:

jag hade samma problem själv en gång och då lyckades jag lösa det tillslut genom att byta ut endel av lusernet till proteinmüsli (tror det var dodson & horrell) för mineralerna i müslin passade ihop med hö + lusern + mineraltillskottet.
Worst case kanske du kan hitta någon sån lösning? (Menar alltså inte att det behöver vara müsli, eller proteinfoder, utan bara något kompletteringsfoder med tillsatta mineraler som kan balansera upp)

Jag kör enskilda mineraler från Forage plus (koppar, zink, magnesium) och eclipse biofarmab (fosfor, selen). Så mycket billigare än färdiga mineraler, men lite mer pyssel. Dessutom plus för att det blir mindre mängd också, dvs enklare att få i min kräsna fjordhäst.

Jag kan inte komma på något mer märke än de som redan skrivits i tråden, men :idea:

jag hade samma problem själv en gång och då lyckades jag lösa det tillslut genom att byta ut endel av lusernet till proteinmüsli (tror det var dodson & horrell) för mineralerna i müslin passade ihop med hö + lusern + mineraltillskottet.
Worst case kanske du kan hitta någon sån lösning? (Menar alltså inte att det behöver vara müsli, eller proteinfoder, utan bara något kompletteringsfoder med tillsatta mineraler som kan balansera upp)
Men tack, smart! Mina får bara proteintillskott men kan ju räkna på både potatisprotein och soja.

Jag använder NOD.

Sist jag kollade skulle det bli hiskeligt dyrt för mig tyvärr.

Men tack, smart! Mina får bara proteintillskott men kan ju räkna på både potatisprotein och soja.

Sist jag kollade skulle det bli hiskeligt dyrt för mig tyvärr.
Ja det är inte billigt men det blev inte dyrare än att jag skulle köpa alla tillskott själv och blanda så därför jag valde det.

För guds skull köp inte Krafft om det inte är så du vill tillsätta enorma mängder järn till din hästsfoderstat :crazy: Någon härinne hade frågat och dom hade ju även högre värden än man trodde, var det 5g per/100 g järn?

Jag köper Vitafor Solid då min häst vägrar äta vitafor strong, väldigt prisvärd. Sedan tillsätter jag forage plus utifrån en uträknat foderstat.

Helt sjukt att folk ens köper det 🙈 Kollar man inte innehållet öht?
Ja plus jag vet några influencers som använder det (reklam på deres sida och är sponsrade) och dom hästarna har väldigt konstiga symptom som hovsprickor, mugg som inte gick att få bort utan typ benen blev extremt påverkade etc. Tror många hästfolk tror att det inte spelar roll med mineraler, men det påverkar många faktorer och lite tråkigt att folk inte drar sambandet mellan såna extremt konstiga symptom på sina hästar och det mineral foder dom ger.

För guds skull köp inte Krafft om det inte är så du vill tillsätta enorma mängder järn till din hästsfoderstat :crazy: Någon härinne hade frågat och dom hade ju även högre värden än man trodde, var det 5g per/100 g järn?
Någon hade frågat och fått svaret 5 g per kg ja (inte per 100 g alltså). Jag har analyserat Granngårdens Original Mineral och det låg också på runt 5 g/kg, tror jag fick resultatet till typ 5600 mg/kg. Skulle tro att de flesta med liknande innehållsförteckning hamnar där någonstans, men det beror såklart på hur rena ingående mineraler är.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 854
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
1 451
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden