Oroande forskning: vanligt med resistens mot spolmask

Resistens mot avmaskningsmedel hos hästens spolmask är nu ett etablerat problem i Sverige. En ny studie från SLU visar att det vanligaste läkemedlet ofta inte har önskad effekt.
Kanske inte så konstigt som tex när ett föl jag köpte var avmaskad minst 4(!) gr mot spolmask. Jag frågade, jaha hade den problem med spolmask? Så svarade säljaren öh det vet jag inte? 🤦‍♀️🤦‍♀️
Föl får hos oss efter vet rekommendation vid 8 och 16 veckor. Jag hoppas verkligen inte det har blivit ngn typ av grej att avmaska sina föl och hästar som fölungen ovan!

Kanske inte så konstigt som tex när ett föl jag köpte var avmaskad minst 4(!) gr mot spolmask. Jag frågade, jaha hade den problem med spolmask? Så svarade säljaren öh det vet jag inte? 🤦‍♀️🤦‍♀️
Föl får hos oss efter vet rekommendation vid 8 och 16 veckor. Jag hoppas verkligen inte det har blivit ngn typ av grej att avmaska sina föl och hästar som fölungen ovan!
Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagt

Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagt
De köper från utlandet.

Man är gift med en veterinär till exempel…

Eller hur. Jag oroar mig för hur medlen påverkar magen samtidigt som jag oroar mig för hur masken påverkar om det inte görs och så gör en veterinär ”glatt” sådär.
Jag skulle tro att vi behöver börja fokusera mer på att minska masktrycket på naturligt sätt genom att rotera hagar och växelbeta (utöver mockning), men det är ju jättesvårt för de flesta stall som dom ser ut idag. Resistens känns riktigt otäckt, man vill ju inte att hästen dör av ett rejält maskangrepp bara för att andra har ignorerat alla varningar.

Jag skulle tro att vi behöver börja fokusera mer på att minska masktrycket på naturligt sätt genom att rotera hagar och växelbeta (utöver mockning), men det är ju jättesvårt för de flesta stall som dom ser ut idag. Resistens känns riktigt otäckt, man vill ju inte att hästen dör av ett rejält maskangrepp bara för att andra har ignorerat alla varningar.
Borde inre vara ok att trycka in hur många hästar som helst på lite mark tex. Vet ärligt talat inte ens om det finns någon bestämmelse över det?

Det skrivs ut av somliga veterinärer. En veterinär häromkring skriver ut så det kan maskas varannan månad hela första året.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens spolmask har fortsatt att utveckla resistens mot det vanligt förekommande avmaskningsmedlet fenbendazol – vilket kan vara en...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ny studie från SLU visade att majoriteten av de högpresterande hästarna som ingick i studien visade på asymmetriska rörelsemönster...
Svar
16
· Visningar
1 656
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Höautomat, aktivitetsboll och spegel. Alla tre är berikningar som visar sig ha positiva effekter för att främja hästens naturliga...
Svar
0
· Visningar
73
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
304
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna