- Svar: 11
- Visningar: 274
Resistens mot avmaskningsmedel hos hästens spolmask är nu ett etablerat problem i Sverige. En ny studie från SLU visar att det vanligaste läkemedlet ofta inte har önskad effekt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske inte så konstigt som tex när ett föl jag köpte var avmaskad minst 4(!) gr mot spolmask. Jag frågade, jaha hade den problem med spolmask? Så svarade säljaren öh det vet jag inte?Resistens mot avmaskningsmedel hos hästens spolmask är nu ett etablerat problem i Sverige. En ny studie från SLU visar att det vanligaste läkemedlet ofta inte har önskad effekt.
Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagtKanske inte så konstigt som tex när ett föl jag köpte var avmaskad minst 4(!) gr mot spolmask. Jag frågade, jaha hade den problem med spolmask? Så svarade säljaren öh det vet jag inte?
Föl får hos oss efter vet rekommendation vid 8 och 16 veckor. Jag hoppas verkligen inte det har blivit ngn typ av grej att avmaska sina föl och hästar som fölungen ovan!
De köper från utlandet.Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagt
Jösses, hur dum får man bli?De köper från utlandet.
En del har foliehatt och min granne är en av dem.Jösses, hur dum får man bli?
Man är gift med en veterinär till exempel…Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagt
Helt galet att inte ens en veterinär kan se problemet i att hålla på såMan är gift med en veterinär till exempel…
Eller hur. Jag oroar mig för hur medlen påverkar magen samtidigt som jag oroar mig för hur masken påverkar om det inte görs och så gör en veterinär ”glatt” sådär.Helt galet att inte ens en veterinär kan se problemet i att hålla på så
Jag skulle tro att vi behöver börja fokusera mer på att minska masktrycket på naturligt sätt genom att rotera hagar och växelbeta (utöver mockning), men det är ju jättesvårt för de flesta stall som dom ser ut idag. Resistens känns riktigt otäckt, man vill ju inte att hästen dör av ett rejält maskangrepp bara för att andra har ignorerat alla varningar.Eller hur. Jag oroar mig för hur medlen påverkar magen samtidigt som jag oroar mig för hur masken påverkar om det inte görs och så gör en veterinär ”glatt” sådär.
Borde inre vara ok att trycka in hur många hästar som helst på lite mark tex. Vet ärligt talat inte ens om det finns någon bestämmelse över det?Jag skulle tro att vi behöver börja fokusera mer på att minska masktrycket på naturligt sätt genom att rotera hagar och växelbeta (utöver mockning), men det är ju jättesvårt för de flesta stall som dom ser ut idag. Resistens känns riktigt otäckt, man vill ju inte att hästen dör av ett rejält maskangrepp bara för att andra har ignorerat alla varningar.
Det skrivs ut av somliga veterinärer. En veterinär häromkring skriver ut så det kan maskas varannan månad hela första året.Hur får man ens tag i den mängden maskmedel? Min vet har skrivit ut till 8 och 16 veckor för föl och utöver det krävs träckprov eller synliga maskar på bild (det senare var när min inte hade förekomst enligt provet och det sen ändå fanns maskar i träcken strax därefter). Det finns ju en god anledning till att det är receptbelagt