Vilka mineralfoder finns det?

Till ursprungsfrågan: jag kör liksom flera andra här inne på Forageplus. De har en färdig blandning som fungerar med hästens foder i år. Finns på Strömsbergsgård nuförtiden så det går smidigt att beställa.

Forageplus (och många andra) ger mig tyvärr alldeles för mycket magnesium. Det var en av alla huvudvärker :cautious:
Hittills verkar Pavo bäst, samma som vi har nu men fått svårt att få tag på. Behöver komplettera lite, funderar på att se över helt lösa mineraler till nästa säsong.

Ja plus jag vet några influencers som använder det (reklam på deres sida och är sponsrade) och dom hästarna har väldigt konstiga symptom som hovsprickor, mugg som inte gick att få bort utan typ benen blev extremt påverkade etc. Tror många hästfolk tror att det inte spelar roll med mineraler, men det påverkar många faktorer och lite tråkigt att folk inte drar sambandet mellan såna extremt konstiga symptom på sina hästar och det mineral foder dom ger.
Jag skrev till dem här om dagen faktiskt då de tog upp kopparbrist och så klart då rekommenderade deras mineraler mot detta.
Deras blandning innehåller 1.24 mg koppar/kg så jag ifrågasatte detta.
Enligt dem så behövs det inte mer av deras mineraler då det är av så bra organisk kvalitet att hästarna tar upp den så mycket bättre än andras mineraler, vilket de påstår att blodprover visar.
Jag påpekade då att en mineral är en mineral oavsett varifrån den kommer, de går inte göra på konstgjord väg… En koppar molekyl är liksom en koppar molekyl oavsett 🙄

Jag skrev till dem här om dagen faktiskt då de tog upp kopparbrist och så klart då rekommenderade deras mineraler mot detta.
Enligt dem så behövs det inte mer av deras mineraler då det är av så bra organisk kvalitet att hästarna tar upp den så mycket bättre än andras mineraler, vilket de påstår att blodprover visar.
Jag påpekade då att en mineral är en mineral oavsett varifrån den kommer, de går inte göra på konstgjord väg… En koppar molekyl är liksom en koppar molekyl oavsett 🙄
Exakt, det kan ju inte bli MER än 1,24 mg…. Jag är inte förvånad, de påstår ju också att svavel innehåller aminosyror och står envist fast vid det trots att jag gjort mitt bästa för att förklara att det är helknasigt 😅

Coolt att ta upp mer än man tillsätter!
Men en annan fråga, kommer de sponsra blodprov hos mig med? :idea:

Forageplus (och många andra) ger mig tyvärr alldeles för mycket magnesium. Det var en av alla huvudvärker :cautious:
Hittills verkar Pavo bäst, samma som vi har nu men fått svårt att få tag på. Behöver komplettera lite, funderar på att se över helt lösa mineraler till nästa säsong.

Räknar du på mikromineralerna? För det är ju väldigt mycket koppar och zink i ForagePlus.

Skulle vilja se uträkningen på det, oftast ger vi för lite magnesium. Så tycker det är märkligt.

Skulle vilja se uträkningen på det, oftast ger vi för lite magnesium. Så tycker det är märkligt.
Jag har 200% behovet utan mineralfoder.
1000017999.webp

Visa bifogad fil 161585
Med den foderstaten hade jag kanske snarare köpt rent zink, koppar, selen och E-vitamin än en färdig blandning faktiskt, just eftersom alla makromineraler är täckta redan med ok Ca/P-kvot. Hade dock ändrat om det fanns möjlighet mtp energiöverskottet, om du inte vet att hästen behöver så mkt MJ av nån anledning. Isf ligger ju proteinet förhållandevis lågt. Glöm inte salt!

Med den foderstaten hade jag kanske snarare köpt rent zink, koppar, selen och E-vitamin än en färdig blandning faktiskt, just eftersom alla makromineraler är täckta redan med ok Ca/P-kvot. Hade dock ändrat om det fanns möjlighet mtp energiöverskottet, om du inte vet att hästen behöver så mkt MJ av nån anledning. Isf ligger ju proteinet förhållandevis lågt. Glöm inte salt!
Vi har ett väldigt trist år i år med låga proteinvärden så därför det blir så skevt med MJ, tyvärr. Vill inte dra ner för mycket på tuggtiden/hö heller och hästen är långt ifrån fet.

Har fodrat med Pavo + selen hittills.
Övervägde att börja fodra löst med mineraler men min inackordering var lite emot det (vi hjälps åt att fodra) och helt ärligt tycker jag det varit svårt att hitta allt att köpa. Men kanske får anstränga mig mer och köra över inackorderingen helt enkelt :o

Har fodrat med Pavo + selen hittills.
Övervägde att börja fodra löst med mineraler men min inackordering var lite emot det (vi hjälps åt att fodra) och helt ärligt tycker jag det varit svårt att hitta allt att köpa. Men kanske får anstränga mig mer och köra över inackorderingen helt enkelt :o
Du skulle ju kunna köpa separata men göra en egen blandning, så att inte inackorderingen behöver mäta upp varje mineral. Köper man någon färdig blandning är det ju nästan alltid som man behöver pytsa med minst en lös mineral nästan oavsett hur man gör.

Annars kan du kolla ”hovblandningar” som brukar innehålla mycket zink och koppar.

Du skulle ju kunna köpa separata men göra en egen blandning, så att inte inackorderingen behöver mäta upp varje mineral. Köper man någon färdig blandning är det ju nästan alltid som man behöver pytsa med minst en lös mineral nästan oavsett hur man gör.

Annars kan du kolla ”hovblandningar” som brukar innehålla mycket zink och koppar.

Precis. Jag brukar blanda allt färdigt i en burk, använder salt som bärare.

Och ska någon annan fodra gör jag färdiga ziplocs med allt i, även lusern etc.

Precis. Jag brukar blanda allt färdigt i en burk, använder salt som bärare.

Och ska någon annan fodra gör jag färdiga ziplocs med allt i, även lusern etc.
Så gör jag med :D eftersom jag ger 1 mått Vitafor, 2 skedar zink och 1 koppar som är avvägt, och nu får hon även örter och hemmagjord atletix så blir lite komplicerat när man skall förklara allt (och salt)

Jag är så snurrig att jag inte vet hur jag gör längre :rofl:

Visa bifogad fil 161585

Fattar!

Jag har svårt för blackbox-uträkningar utan räknar hellre själv men förstår att det inte är för alla.

Tänker såhär: ForagePlus innehåller väldigt mycket koppar och zink och ditt grovfoder ser ut att behöva kompletteras med det (höga siffror på järn och mangan). Kan vara så att magnesiumöverskottet är ett mindre problem. Eller så passar det ändå inte för dig, ville bara göra dig uppmärksam på mängden koppar o zink eftersom det skiljer sig jämfört med "vanliga" svenska mineralfoder. Jag behöver själv begränsa givan från ForagePlus med avseende på koppar och zink eftersom mitt grovfoder aldrig innehåller så mycket järn eller mangan.

Spinner vidare på denna. Mina makromineraler brukar också vara tillräckliga och i balans av bara grovfodret. Jag ger en låg dos ForagePlus för att täcka och hyfsa till mikromineralerna och tillsätter sedan salt med jod och selenjäst. Vintertid även e-vitamin och omega 3.

Exakt, det kan ju inte bli MER än 1,24 mg…. Jag är inte förvånad, de påstår ju också att svavel innehåller aminosyror och står envist fast vid det trots att jag gjort mitt bästa för att förklara att det är helknasigt 😅

Men svavel är ett grundämne för bövelen 😂 Det finns aminosyror ( bland annat cystein och metionin) som innehåller svavel, men inte tvärtom. Herre min je... Har ingen där borta gått färdigt grundskolan eller? 🤦🏼‍♀️

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 857
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna