Vilka mineralfoder finns det?

Forageplus hoof & skin winter ser ut såhär, bioplex är alltså proteinat.

Detta är per 100g, lägg till en nolla efter för att jämföra.

1000024189.webp

da5091ca60d5fd82eaadb26d41d11de5.png

1b40c71ed7bf49759265516cac32e8d1.png

Min häst vägrar äta vitafor strong, så jag ger solid istället då det slinkar ner. Fast det har lite sämre värden, men priset spelar också in, jämfört med Wiromin (som är rätt mycket dyrare) och sen ger jag forage plus för att täcke upp koppar+zink

Är lättare att förklara med magnesium, de finns i olika ”sorter” ex magnesiumoxid, magnesiumsulfat etc.
99.8 procent ren magnesiumoxid innehåller 60.7 procent magnesium. (Dvs de den elementära mängden) Resten av procenten är bärare av ämnet. Hur mkt hästen tar upp är individuellt.

Så det är den elementära mängden man ska räkna på när man räknar så man får rätt förhållande mellan ex zink, koppar, mangan och järn.
Ja jag vet det, men min poäng gäller fortfarande. Wiromin innehåller mer zink och koppar än andra "billigare" mineraler såsom hippo, krafft osv. Sedan kommer det inte räcka hela vägen utan jag tillsätter rena mineraler utöver detta.

Forageplus hoof & skin winter ser ut såhär, bioplex är alltså proteinat.

Detta är per 100g, lägg till en nolla efter för att jämföra.

Visa bifogad fil 161635
På Forageplus står det ju:

"Please be aware that the above analysis for 100 grams is equivalent to elemental values fed. The volume feed rate (100 grams) is not the same as the elemental feed rate values (above). Therefore the above figures will not equal 100 grams."

Det tolkar jag som att de anger hur mycket av själva grundämnet det finns, alltså elementärt koppar, zink osv, eller har jag missförstått då? Jag antog att de bara angav i vilken form det var inom parantes för tydlighetens skull.

"Please be aware that the above analysis for 100 grams is equivalent to elemental values fed. The volume feed rate (100 grams) is not the same as the elemental feed rate values (above). Therefore the above figures will not equal 100 grams."

Det tolkar jag som att de anger hur mycket av själva grundämnet det finns, alltså elementärt koppar, zink osv, eller har jag missförstått då? Jag antog att de bara angav i vilken form det var inom parantes för tydlighetens skull.

Hmmm. Lite svårtolkat tycker jag, och då är jag ändå bra på engelska.

De anger den elementära mängden och menar på att de siffrorna inte blir 100g tillsammans pga det.
Hade de angett det i hur mkt zinkprotrinat osv hade de blivit 100 gram om man lagt ihop alla värdena som rabblades upp.

Webshoppen

Visa bifogad fil 161633

Lurigt! Ska definitivt räkna om. Det är såpass höga mängder dock att det ändå är värt det, men dom borde fixa produktbladet.
Jag har räknat om koppar, zink och mangan.
Dock är det lite svårt att hitta exakt elementär mängd så observera att det är ca värden.
Ger ändå mer rättvis bild än de de skriver ut.

Bifogade filer

• IMG_3024.webp
    IMG_3024.webp
    67,6 KB · Visningar: 15

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 867
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit