Vilka mineralfoder finns det?

Ni som ger Forageplus koppar och zink.
Är det lätt att få i hästarna det?
Jag skulle vilja ge det men eftersom båda halvbloden, ffa valacken, är väldigt kräsna med sina mineraler så vågar jag inte köpa så dyra i fall de vägrar äta.
Har provat flera olika men tyvärr är krafts pelleterade det enda som går ner. Ponnyn äter som tur är sina från wiromin.

Du skulle ju kunna köpa separata men göra en egen blandning, så att inte inackorderingen behöver mäta upp varje mineral. Köper man någon färdig blandning är det ju nästan alltid som man behöver pytsa med minst en lös mineral nästan oavsett hur man gör.

Annars kan du kolla ”hovblandningar” som brukar innehålla mycket zink och koppar.
Ingen av hov-mixerna har funkat 😒

Men ja blanda själv kanske det får bli helt enkelt. Det fina är ändå att de två stora väger ungefär dubbelt de små så brukar ge ett mått till små och två till stora :D

Fattar!

Jag har svårt för blackbox-uträkningar utan räknar hellre själv men förstår att det inte är för alla.

Tänker såhär: ForagePlus innehåller väldigt mycket koppar och zink och ditt grovfoder ser ut att behöva kompletteras med det (höga siffror på järn och mangan). Kan vara så att magnesiumöverskottet är ett mindre problem. Eller så passar det ändå inte för dig, ville bara göra dig uppmärksam på mängden koppar o zink eftersom det skiljer sig jämfört med "vanliga" svenska mineralfoder. Jag behöver själv begränsa givan från ForagePlus med avseende på koppar och zink eftersom mitt grovfoder aldrig innehåller så mycket järn eller mangan.
Nej jag har inte tid att räkna för hand just nu tyvärr, bara att jaga innehåll i olika mineralblandningar har tagit typ all min extra tid (dvs när bebis sover) den här veckan 😬

Alla utom typ Pavo gjorde att jag hamnade mycket högre, typ 400%, om det andra skulle typ täckas.
Du kommer aldrig kunna få till zink och magnesium med ”de vanliga” mineralblandningarna utan att överdosera allt annat. Vissa mineralblandningar är bättre än andra (wiromin är bland de bättre just på zink och koppar av de som inte är superdyra) och sen får man ändå ha extra zink och ev även extra koppar utöver.

Du kommer aldrig kunna få till zink och magnesium med ”de vanliga” mineralblandningarna utan att överdosera allt annat. Vissa mineralblandningar är bättre än andra (wiromin är bland de bättre just på zink och koppar av de som inte är superdyra) och sen får man ändå ha extra zink och ev även extra koppar utöver.
Zink tror jag att jag kunde täcka men inte koppar 😅 alltid är det något 🙈
Wiromin gick inte ihop med ett andra.

Du måste ju få ihop kvoterna också så om koppar saknas kommer du nog även behöva mer zink även om behovet är uppfyllt😊
Jag tänker att man antingen får köpa något av de jättedyra blandningarna, blanda allt löst eller få till det dugligt med vanlig blandning + komplettera med en eller två lösa mineraler.

Du behöver tänka på när du räknar på den tabellen och ditt järn/magnesium är på 400% så behöver du matcha upp zink och copper på samma nivå. Så skall man matcha mangan/järn så räcker dom 100 % inte i den tabellen när järn är i sånt överskott då järnet/mangan slår ut dom andra mineralerna så man kommer i underskott. Detta är enligt dr kellon etc som varit mycket diskuterat härinne men det är dom värden dom flesta bukefalister räknar efter när man räknar ut mineralerna. Så i mitt fall räckte det med 2 skopa zink och 1 koppar för att få till det med vitafor solid. 😊 Men jag har inte i närheten av det järnet eller mangan i mitt hö

Du behöver tänka på när du räknar på den tabellen och ditt järn/magnesium är på 400% så behöver du matcha upp zink och copper på samma nivå. Så skall man matcha mangan/järn så räcker dom 100 % inte i den tabellen när järn är i sånt överskott då järnet/mangan slår ut dom andra mineralerna så man kommer i underskott. Detta är enligt dr kellon etc som varit mycket diskuterat härinne men det är dom värden dom flesta bukefalister räknar efter när man räknar ut mineralerna. Så i mitt fall räckte det med 2 skopa zink och 1 koppar för att få till det med vitafor solid. 😊 Men jag har inte i närheten av det järnet eller mangan i mitt hö
Ja det är det jag inte riktigt får ihop med wiromin, eller de färdiga blandningarna :down:
Men vill absolut inte blanda in mer magnesium så hittills har Pavo varit bäst.

Ni som ger Forageplus koppar och zink.
Är det lätt att få i hästarna det?
Jag skulle vilja ge det men eftersom båda halvbloden, ffa valacken, är väldigt kräsna med sina mineraler så vågar jag inte köpa så dyra i fall de vägrar äta.
Har provat flera olika men tyvärr är krafts pelleterade det enda som går ner. Ponnyn äter som tur är sina från wiromin.

Min superkräsna fjordhäst äter det, hon åt med viss tvekan den färdiga mineralblandningen från Forage plus. Men det är så små mängder som behövs, hon får 1,5 ml zink och 2 ml koppar per dag. Dessutom i uppblött soja som är väldigt smakligt (hon vägrar potatisprotein).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka