Nu har det gått en vecka. Jag vågade till slut berätta för folk som vet vem jag är IRL att jag låtit avliva dem, att de är borta. Det finns förvisso folk här på Bukefalos som känner/känner till mig, men detta främst hästledes och inte kattledes.
Allt från katterna försvann snabbt. Klösträd demonterades och kördes till magasin, kattmat och dyra leksaker såldes. Textilier har tvättats och vikts undan. Katternas två egna syntetdunstäcken, ett dussin filtar och mjuka dynor, alla trasmattor... Sitter nu bara med en platta z/d med fullpris 960:- för 24 burkar. Det enda jag vet vad det kostar på rak arm.
Började räkna efter på deras driftskostnad per vecka, men slutade när jag passerade 1000:- på bara läkemedel och foder.
Vilket värde det ligger i läderselar, koppel, tröjor, jackor, strumpor(!), aktivitetsleksaker (tex kickeroo & daBird x flera av varje)... det vill jag inte ens tänka på. 4 transportburar (2 flygcertifierade), 8 kattlådor i olika utföranden, 4 takfästa klösträd (varav ett jag själv kan sitta i), prylar för senioranpassning (ramper, trappor, podium för matskål, sittstöd i kattlådan). Egna värmefiltar, kylvästar. Helt enormt vad de hade grejer. Mycket värre än att packa ihop i "groomens bil" när jag slutade med hästar.
I övrigt har den förbjudna lättnaden börjat komma. Det är tomt härhemma, men det är lugnt. Ingen sjukdom, stress eller oro som kryper längs väggarna. Lidandet vibrerade nästan synligt i lufter på slutet. De har fått frid, de ljuva Mamsellerna, och jag mår till och med fysiskt bättre. Mentalt utbränd och skör, men ställer nu enbart klockan för att kliva upp och åka till jobbet - inte för att ge läkemedel eller tempa och räkna andetag, inte för att dra upp antibiotika, inte för att baka en smällkaramell av laktulos, metacam och allergifoder till för-frukost, inte för att vakta på 6:30besöket på lådan.
Nu vet jag att de inte har ont längre.