Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men vad trevligt det är att ha en 3-åring Han är nästan alltid på gott humör just nu och går ju att prata med och hitta på saker med. Nästan varje kväll sitter han på köksbänken och "hjälper till" att laga middag och det känns som ett sånt där litet vardagsminne jag ska vårda och tänka tillbaka på när H är stor och utflugen.
Den dryga (pun intended) 1-åringen däremot... herre gud, finns det ingenstans man kan lämna in dem ett tag? Jag tänker mig ett madrasserat rum med välutbildad och välbetald personal Han är förstås gulligast i världen, också, men kan han snälla sluta att ha sönder saker, sig själv och oss snart?!
Ouff, jag önskar verkligen att jag kunde hålla med. Men herregud vad vår 3 åring trotsar just nu. Det går inte att göra en enda sak utan att det ska sägas emot, förhalas, springas iväg, få utbrott. Hon är ju söt som socker också tidvis men vilken kamp det ska vara. Jag har förstått att det kan lätta inom kort så jag hoppas.
Sonen är också i en fas när han testar gränser hela tiden. När jag skrev inlägget i lördags så rev jag nästan mitt hår av hans konstanta utmanande. När vi var på affären höll bägaren på att rinna över när han rev ner varenda sak han såg. Så jag satte mig på huk, höll fast hans lilla kundvagn och förklarade lugnt men väldigt tydligt att det räcker nu. Lyssna på mamma, eller så går vi hem genast. Han höll ett hårt grepp om vagnen, backade långsamt samtidigt som han spände ögonen i mig. Sen ryckte han tag i ett paket kakor, snabb som en kobra, slängde det i vagnen och skrek ” SÅ!”. Sen försökte han springa iväg.
Alltså. Jag djupandas, och tänker att det är bra. Barnen ska känna, utmana, testa, våga. Det betyder att dom är trygga. Jag påminde mig själv om samma sak igår när dottern fick utbrottet från avgrunden och både ord och slag haglade. Så jag ser en chans att agera rätt nu, och bygga upp både barnen och vår relation i varje svår situation. Men.. att vi är lite trötta är en underdrift