Omplacering problemhund - HJÄLP!

bibbanbubban

Trådstartare
Hej!

Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant inte var kapabel att ta hand om.

Sedan han kom till mig har jag märkt/fått reda på följande:
-Han är inte rumsren.
-Han är otroligt rädd och ängslig för allt, oavsett om det är saker, människor eller andra djur.
-Han hade jättesvårt att ens markera revir eller lukta på saker ute, utan han gjorde sina behov på ett och samma ställe utan att lukta för att sedan vilja gå raka vägen hem (något vi nu äntligen fått bukt med tack vare mycket träning, trygghet och kärlek).
-Han innehar inte stamtavla och är inte SKK-reggad.
-Han har inte genomfört Patella- eller ögonlysningsundersökning, samt att det är tveksamt om han har ett fullständigt vaccinationsregister.
-Han har sedan ung ålder haft problem med andningen vilket är märkbart även nu genom tunga inandningar/fnysningar, någonting som jag misstänker är noskvalster men som han inte fått undersökt av veterinär.
-Han är avlad på sedan tidigare.

Grunden till hans problem som jag fått reda på nu i efterhand kan vara att han under stora delar av sitt liv bott i hem med många andra hundar, och obevakad under längre perioder med oregelbundna toalett-besök. Där är jag även rätt säker på att han blivit attackerad av de andra hundarna, vilket jag härleder hans skyddsbeteende av att gömma sig så fort något är obehagligt till, samt att han har synliga ärr och en rädsla för hundar.

Jag har nu hamnat i en tvist med ägarna till hunden som vill att jag ”köper ut” honom och de vill bibehålla avelsrätten. De menar på att marknadsvärdet för honom är 8’000kr, och de vill att jag betalar ca 6’000kr. Jag vill absolut inte att han kommer tillbaka till ett hem under vilka omständigheter jag beskrivit råder, kosta vad det kosta vill, men samtidigt tycker jag att det är ett alldeles för högt pris med tanke på hans trauman och beteenden.

Vad är ett rimligt pris för honom? Kan jag på något sätt motsätta mig priset de kräver, utan att de tar honom från mig? Vad ska jag göra?

Tack på förhand för svar!

Jag hade nog låtit dem sätta ut hunden på en rak och ärlig annons för 8000kr, och sett till att de då också ärligt beskriver hundens problem m.m. Sedan kan de få se hur deras bild av "marknadsvärdet" stämmer. (jag skulle bli ytterst förvånad om en enda person hör av sig). Bestäm med dem att om ingen hört av sig inom en månads tid, då får du hunden gratis. För nej, jag tycker inte du ska betala en enda krona för att ta över en hund med sådana problem. De borde vara tacksamma över att det finns någon vettig människa som vill förbarma sig över en hund av det slaget.

Är det inte så att de är skyldiga att stå för hundens löpande kostnader då TS tagit hand om den i tre månader? Det kanske är någonting att stå på om man vill bestrida priset sas... men jag vette sjutton om jag hade velat ha någonting med den sortens människor att göra även om det är hemskt synd om hunden.

Kanske bättre att bara lämna tillbaka och anmäla till länsstyrelsen. Kanske skatteverket också? Språngavgifterna/eventuella kullar l'är inte vara vita pengar.

Är det inte så att de är skyldiga att stå för hundens löpande kostnader då TS tagit hand om den i tre månader? Det kanske är någonting att stå på om man vill bestrida priset sas... men jag vette sjutton om jag hade velat ha någonting med den sortens människor att göra även om det är hemskt synd om hunden.

Kanske bättre att bara lämna tillbaka och anmäla till länsstyrelsen. Kanske skatteverket också? Språngavgifterna/eventuella kullar l'är inte vara vita pengar.
Tack för svar! Jag har stått för alla hans kostnader senaste månaderna förutom försäkring, så kanske något att ta upp.

Hade så gärna velat kunna lämna tillbaka och anmäla, men tanken av att han skulle fara illa igen gör mig så otroligt ledsen, speciellt när han nu byggt upp så mycket tillit och kärlek för mig.

Undrar om man kan anmäla iallafall, även fast han ej befinner sig där just nu? Eller vägra lämna tillbaka hunden?

Jag hade nog låtit dem sätta ut hunden på en rak och ärlig annons för 8000kr, och sett till att de då också ärligt beskriver hundens problem m.m. Sedan kan de få se hur deras bild av "marknadsvärdet" stämmer. (jag skulle bli ytterst förvånad om en enda person hör av sig). Bestäm med dem att om ingen hört av sig inom en månads tid, då får du hunden gratis. För nej, jag tycker inte du ska betala en enda krona för att ta över en hund med sådana problem. De borde vara tacksamma över att det finns någon vettig människa som vill förbarma sig över en hund av det slaget.
Tack så mycket för ditt svar! Jag har funderat på det med annons också, men de är väldigt svåra att göra någon sorts överenskommelse med. Har bl.a. frågat om han kan få gå till veterinär sedan jag fick honom pga hans andning, någonting som de inte har tagit tag i på 3 månader trots att jag beskrev läget som rätt akut. Så vet inte om de hade haft handlingskraft att fixa med annons etc.

Tack för svar! Jag har stått för alla hans kostnader senaste månaderna förutom försäkring, så kanske något att ta upp.

Hade så gärna velat kunna lämna tillbaka och anmäla, men tanken av att han skulle fara illa igen gör mig så otroligt ledsen, speciellt när han nu byggt upp så mycket tillit och kärlek för mig.

Undrar om man kan anmäla iallafall, även fast han ej befinner sig där just nu? Eller vägra lämna tillbaka hunden?
Nu handlar det varken om fängelsevistelse eller om lika lång tid i ditt fall, men här är ett svar från familjejuristen som kanske kan hjälpa lite med hur du kan tänka?
https://www.familjensjurist.se/frag...skap-av-en-hund-nar-agaren-sitter-i-fangelse/

Annars kan du kanske helt enkelt presentera dem med räkning för allt han kostat dig, be dem dra av det på "inköpspriset" och sedan när huden är i din ägo helt enkelt kastrera den. Det här med att sälja med bibehållen avelsrätt kan vara rätt knepigt. Det låter inte som att det finns något gällande avtal genom exempelvis SKK?

Priset är åt helvete rent ut sagt!
Man brukar säga 1/2 priset om någon annan ska ha avelsrätten och i ditt falla ska även dom 3 månaders kostnad dras av (trissa upp dom ordentligt)
Och ja du kan behålla hunden så får dom gå rättsvägen för att strida om den, vilket kostar dom en massa pengar och då tror jag att intresset svalnar.

Om den som haft hunden har fler hundar hade jag absolut anmält till länsstyrelsen om förhållandena inte är drägliga. Man förväntas hålla hundar på ett bra sätt med regelbunden rastning mm.
Frågan är, finns det ens papper på hunden, är den chippad och försäkrad?
Har en bekant som länge hade en hund som fodervärd men hunden var vare sig chippad eller försäkrad visade det sig. Väldigt suspekta typer som avlade på sjuka hundar som var ute hos fodervärd och åkte runt hej vilt. Så otroligt oseriöst och bedrövligt för hundarna..

Priset är åt helvete rent ut sagt!
Man brukar säga 1/2 priset om någon annan ska ha avelsrätten och i ditt falla ska även dom 3 månaders kostnad dras av (trissa upp dom ordentligt)
Och ja du kan behålla hunden så får dom gå rättsvägen för att strida om den, vilket kostar dom en massa pengar och då tror jag att intresset svalna
Tack för svar! Just nu finns inget som helst avtal upprättat, kan jag då kräva pengarna för kostnaderna retroaktivt? De står på försäkringen, någon som bytts under tiden jag haft honom, men foder, leksaker, sängar, bajspåsar etc. har jag behövt köpa, allt från början, då han ej hade varken säng eller leksaker när han kom, och han åt inte av sitt foder han blivit given av dem.

Om den som haft hunden har fler hundar hade jag absolut anmält till länsstyrelsen om förhållandena inte är drägliga. Man förväntas hålla hundar på ett bra sätt med regelbunden rastning mm.
Frågan är, finns det ens papper på hunden, är den chippad och försäkrad?
Har en bekant som länge hade en hund som fodervärd men hunden var vare sig chippad eller försäkrad visade det sig. Väldigt suspekta typer som avlade på sjuka hundar som var ute hos fodervärd och åkte runt hej vilt. Så otroligt oseriöst och bedrövligt för hundarna..
Hej och tack för ditt svar! :-) Fy, stackars din bekanta. Det känns som att jag inte har någon aning om någonting längre, för har alltid antagit att han tagit sina vaccinationer för att sedan få reda på motsatsen. Så har svårt att acceptera när de säger att han är försäkrad, vilket de hävdar att han är. Vilka papper kan/ska jag kräva att få se? Hur tar jag reda på om han är chippad/försäkrad utan att gå genom dem?

Lämna tillbaka hunden och skicka din dokumentation till Länsstyrelsen. Som det är nu så är det du som blir ansvarig för att hunden inte kommer till veterinär så återlämna den illa kvickt.
Tack för ditt svar! Vad för dokumentation ska jag skicka? Just nu kan jag bara säga det jag ser/sett utan att referera till ex. videos och bilder, ska jag börja dokumentera på det viset? Eller räcker det för Länsstyrelsen att man säger det man sett?

Att lämna tillbaka honom kommer jag inte göra. Finns det möjlighet att gå till veterinären trots att jag varken står som ägare eller på försäkringen, och inte har chip nummer?

Vilken ras är hunden? Låter märkligt att en hanhund med den bakgrunden skulle ha så stort avelsvärde.
Tack för svaret! Han är en Chihuahua, vet inte om han är renrasig däremot då han inte har stamtavla och verkar ha köpts av en oseriös uppfödare. Har ingen koll på avel eller avelsvärde överhuvudtaget så uppskattar att du tar upp det! Är det någonting som påverkar priset på honom?

Tack för svaret! Han är en Chihuahua, vet inte om han är renrasig däremot då han inte har stamtavla och verkar ha köpts av en oseriös uppfödare. Har ingen koll på avel eller avelsvärde överhuvudtaget så uppskattar att du tar upp det! Är det någonting som påverkar priset på honom?
En icke rumsren hund på 2,5 år med de bagage av problem som du beskriver är inte värd en krona. Ägaren ska vara glad att någon vill lägga ner tiden att jobba med honom.

Även avelsvärde är noll i alla seriösa uppfödares ögon. Både rädslan och andningen diskvalificerar honom från aveln. Dessutom behöver han minst ögonlysas.

Instämmer med Hjartagna.
Hur är det med registreringen hos Jordbruksverket? Han räknas som blandras.
Vill du behålla honom får du snarast se till att skriva ett avtal med ägaren. Antingen släpper hon honom helt, köpeavtal, eller så skriver ni ett inackorderingsavtal där det klockrent framgår hur kostnaderna skall fördelas.

En icke rumsren hund på 2,5 år med de bagage av problem som du beskriver är inte värd en krona. Ägaren ska vara glad att någon vill lägga ner tiden att jobba med honom.

Även avelsvärde är noll i alla seriösa uppfödares ögon. Både rädslan och andningen diskvalificerar honom från aveln. Dessutom behöver han minst ögonlysas.
Tack för svaret! Okej, är ögonlysningen någonting som påverkar avelsvärdet eller hundens pris i allmänhet? Tänker att jag oavsett ska låta honom ögonlysas så fort jag fått chipnummer, ägandeskap och står på försäkringen. Undrar däremot hur jag ska ta upp det med nuvarande ägare.

Instämmer med Hjartagna.
Hur är det med registreringen hos Jordbruksverket? Han räknas som blandras.
Vill du behålla honom får du snarast se till att skriva ett avtal med ägaren. Antingen släpper hon honom helt, köpeavtal, eller så skriver ni ett inackorderingsavtal där det klockrent framgår hur kostnaderna skall fördelas.
Tack för svar! Jag har ingen aning om hans registrering på Jordbruksverket. Kan jag på något sett kolla det även om jag inte har chip nummer på honom?

Menar du ett köpeavtal utan bibehållen avelsrätt? För tror aldrig ägarna kommer att gå med på det. Och inackorderingsavtal, vad är det? Vilka är kostnaderna som fördelas? Och innebär denna sorts avtal att vi båda/dem står som ägare?

Förlåt för så mycket frågor, har verkligen ingen koll alls.

Tycker du om hunden och vill ha honom kvar?
Jag hade isåfall helt enkelt erbjudit 10 000 och köpt loss den.
Finns ingen särskilt marknad för blandrasavel längre så dom lär snart bli varse om hur få parningar han kan få.
Jag hade även anmält till länstyrelsen samt Skatteverket.
Är otroligt trött på människor som utnyttjar djur i ekonomiskt syfte.

Tack för svar! Jag har ingen aning om hans registrering på Jordbruksverket. Kan jag på något sett kolla det även om jag inte har chip nummer på honom?

Menar du ett köpeavtal utan bibehållen avelsrätt? För tror aldrig ägarna kommer att gå med på det. Och inackorderingsavtal, vad är det? Vilka är kostnaderna som fördelas? Och innebär denna sorts avtal att vi båda/dem står som ägare?

Förlåt för så mycket frågor, har verkligen ingen koll alls.
Gå till närmaste veterinär och be dom läsa av chippet (det är gratis)

I övrigt förstår jag inte hur du orkar med o ha med den här typen av människor att göra :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 668
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 075
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 918
Senast: Nominous
·
P
Hundhälsa Hej, vi är ett par på ungefär 25 som har en liten tik på 1,5 år, blandras. Det är svårt att göra en såhär lång historia "kort", men...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 514
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31