Hej igen. Vi har kollat igenom det som skrivits (nu senast) och blivit lite brydda över hur många timmar vissa av er anser att man ska lägga på sin hund. Det är inte det att vi inte vill vara med Stella och jobba med henne (som det är nu är ju minst en av oss med henne ett helt dygn i sträck). Men dels utifrån hur vi känner att Stella är, och dels utifrån den livsstil vi vill ha, kan vi inte tänka oss att hon ska behöva 5-6 timmars rå aktivering per dag. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.
Det är inte på något sätt meningen att vara otacksam för de råd ni som tycker så har gett, men jag tror det var den här typen av aktivering vår hundpsykolog varnade för; att skapa ett behov som inte är möjligt att kombinera med det liv man lever. Vi kommer istället börja med att ta ut henne 2 x 30 min (exklusive dit- och hempromenad på ~30 min) och jobba med henne på långlina med olika aktiveringsövningar, som sök och sådant som ni föreslagit. På sikt ska vi se om vi inte kan hitta en inhägnad som vi kan åka till ett par gånger i veckan och träna inkallning o dylikt. Vi räknar med att gradvis trappa upp dessa pass till 60 min efter några veckor, men vi har helt enkelt inte vanan och aktiveringsrepertoaren som krävs för att köra så långa pass direkt. Denna aktivering sker såklart utöver vanliga kiss/bajspromenader.När vädret tillåter kommer vi att skaffa en kickbike, och se om det kan lätta på lite av sprättigheten.
Överlag ska vi också se över våra rutiner och se till att vi är konsekventa med när och hur vi gör saker. Sen tror jag som det sägs här, att Stellas träning kommer behöva vara fokuserad och intensiv mentalt sett.