Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

Sv: Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

Grundplanen för hunden låter bra men det saknas fortfarande rent arbete i form av spår, sök, agility eller vad ni nu tycker är kul. Och det kommer inte räcka med någon dag i veckan utan det är flera gånger i veckan och regelbundet som gäller. Bara att börja spåra med hunden skulle lösa många av de problem ni har.

Saknar ni resurserna, såsom pengar eller transport, lös det.....nu. Hundar lever i nuet och kan inte tänka att det blir bättre sedan. Därför får det inte ta tid att komma igång med hunden. Jag har full förståelse för att det innebär stora uppoffringar för er, men det är nödvändiga uppoffringar. Vill eller kan ni inte, omplacera eller avliva. Jag skulle inte klandra er. Att leva med en högaktiv hund som dessutom verkar ha lite brister i mentaliteten är inte lätt. Det är inte en hobby. Det är en livsstil och man måste vara starkt intresserad av hundträning för att orka med. Alla orkar inte och det är inget nederlag att omplacera. Ofta är det bästa lösningen.

Men om man inte har kunskap, tid o ekonomi.
Varför då köpa den typen av hund? För att den var söt o billig?
Vad trodde ni att ni skulle få för hund med de raserna?

Vi har inget intresse av att arbeta med vår hund mer än vanlig vardagslydnad. Vill inte ha en hund som kräver timtals med aktivering o massa motion.
Därför köpte vi en omplacering på 1 1/2 år då visst vi precis vad det var för hund, en hund som passar oss som handen i handsken. Det är oxå en blandras, men mellan två rena sällskapsraser. Noll jakt, väldigt litet aktiveringsbehov, kan följa med precis överallt o hänger gärna med på långa promenader, men trivs lika bra med att ligga på rygg i soffan o bli kliad på magen hela dagen. En super enkel trevlig hund som kan vara lös överallt, lämnas hemma utan problem, kommer överens med alla, inga rädslor inga problem öht.

Det finns många hundar som är som vår Ruben, han är inte unik på ngt sätt. Så varför inte köpa en hund av den typen?
Det är inte fel eller fult att inse att man inte klarar av sin hund.

Lycka till hur ni än gör.

*KL*

TS...

Jag har 2 X cocker spaniel-damer. Den ena har precis fyllt sju år, den andra gör det i sommar.

Sedan 2,5 år tillbaka arbetar jag helt annorlunda mot när jag skaffade mina hundar (jag hade cockrar innan dessa två). Jag är också rätt trött och slutkörd och har inte orkat engagera mig som förr i hundarna. Så - nu för tiden får de ungefär den motionsmängd du beskriver att er hund får - vilket är alldeles för lite för en cocker. Vi talar alltså cocker spaniel utställningstyp, en hund för den aktiva familjen, inte en arbetsnarkoman.

Jag har bestämt mig för att, om inte min arbetssituation förändras, inte skaffa någon ny cocker när de nuvarande en gång lämnar in. För jag har inte tid och engagemang för att aktivera dem på det sätt som de behöver för att må bra. Vill jag ha hund finns det andra raser som passar min nuvarande livsstil bättre.

Nu fylls mina hundars behov mycket tack vare min suveräna hundvakt som i hög grad bidrar till deras fysiska och mentala stimulans. De är lugna och harmoniska hundar, för de har under sina unga år fått utlopp för sina naturliga behov (springa, träning i spår, spanielsök och apportering) och därför räcker det nu med dagliga promenader och att vi av och till plockar fram spårselen och gör ryck med spanielträning och apportering. Men för en ung hund som inte har denna grundtrygghet är allt annorlunda.

Om ensamhetsträning och rumsrenhetsträning - sätt aldrig tidskrav. Det sätter en stress i föraren och i hunden som bara är negativ. Man får se till att ha en plan och kunna vara hemma med hunden eller ta med den till det funkar. Likaså får man väl avgränsa och torka upp till rumsrenheten sitter. Båda dessa saker är ras-, kön- och individbundna. Dessutom spelar miljön naturligtvis in.

Helt ärligt låter inte den här hunden som en problemhund, oavsett vad hundpsykologen säger.

Och:

Mina exempel utifrån mina egna hundar är till för att belysa för TS att jag tror att om man har en ung schäfer/bc/husky-blandning så behöver en sådan mer motion och stimulans än vad som egentligen inte är tillräckligt för en medelålders, välartad cocker spaniel av utställningstyp.

Helt ärligt låter inte den här hunden som en problemhund, oavsett vad hundpsykologen säger
.

Nej, det låter mer som det alltför vanliga att hunden och människorna inte passar ihop. Människorna ville ha en sällskapshund, men skaffade sig en arbetsnarkoman. De har, av olika anlidningar, inte möjlighet att låta hunden få utlopp för sina medfödda behov, utan hoppas på en lösning som passar deras liv.

Det brukar inte sluta bra.

Hoppas att TS planerade "aktiviteter" innefattar spår. Jag tror, som många andra här, att det skulle betyda mycket för hunden.

Jag ser din poäng, ser du själv hur svaren förändrats i takt med TS oförmåga att ta till sig någon information öht?

*kl*

TS, jag menar inte att vara elak eller sa... tror manga reagerat passionerat och emotionellt och kanske hart just for att sa manga har brinner for sina raser och faktiskt har just en livsstil runt hunden. Vi ar manga har i traden som har nagon av raserna som ar i din hund, jag har schafer och bc-korsning t.ex. flera som har BC, nagon har Malinois, de/vi skriver inte "elakheterna" ur elakhet eller ovilja - utan av egna erfarenheter. Jag har ingen egen erfarnehet av husky, maken har. Och vi pratade lite om den har traden innan, han kanner till valdigt manga som kopte en husky for att de var "fina" som forsta hund och inte laste pa tillrackligt. En van ville vara snall och adopterade en fran ett shelter, de fick lamna tillbaka den. Han sammanfattar glatt en husky med orden "man ser till att den drar nagot bakom sig - for annars stannar den aldrig". En "granne" har (5 miles bort) har en huskytik som rymmer... konstant. Den har vi fatt kora hem otaliga ganger. Hon jagar med, sa nagra av gangerna har hon varit helt nerblodad. Yeey.. jatte trevlig hund, men ett sa typiskt exempel. :/ Schafrar och BCs kan jamforas med en duracell kanin. Visst finns det individer med mindre behov, som da enligt de flesta som gillar de arbetande hundarna ar "felaktigt avlade". Jag ar en av dom. Min gamla grabb i sverige och jag la manga timmar varje dag pa fysisk och psykisk aktivitet - och vi var anda langt ifran perfekta. Min grabb har har hogre driv, hogre krav pa mig och ett enormt behov av att rora sig. Ar han vaken sa ar han i rorelse helt enkelt, valdigt lyhord och valdigt alert - han hade aldrig funkat som en "familje gosa pa soffan hund". Varan BCkorsning har massor av utrymme att branna energi pa, och tanketraning varje dag, men helt arligt - hade det inte varit for de andra hundarna sa hade jag suttit i en helt annan sits gallande hans behov an jag gor idag. De flesta av hans kullsyskon ar omplaceringar och/eller avlivade. Han ar drygt 11 manader gammal.

De flesta har har sett liknande historier som Rockets syskons. Det ar sorgligt for manga, och kanske en aning frustrerande. Jag har fatt neka manga hundar de sista aren som behovt nya hem, en timberwolf/schafer korsning, en husky/schafer, en pb/schafer, en papperslos hund av schafer typ 8 manader och sa vidare i en halv oandlighet. Alla dar husse och eller matte insett att den sota valpen blev for mkt hund for dom. Jag verkligen avskyr att behova saga Nej, men jag kan inte.

Det ar, som manga sager, en livsstil att ha en kravande hund. Det ar inte latt alla ganger, det kan vara jattefrustrerande. Manga ganger, aven om man har tiden, sa kan man finna sig sjalv sittandes dar med kanslan att "Faaaan det har gaaaar inte!". Och faktiskt, det behover inte vara fel att inse sitt misstag och omplacera om det kommer till det. For bade sin egens skull och sin hunds. :) Glad att lasa dock att ni kommer ta hjalp och forsoka :) men aven om vissa saker som skrivits i traden kanske lades fram pa ett hart satt och var valdigt obekvama och otrevliga att lasa sa forsok lagga det pa minnet ocksa. Det ar kunnigt folk som svarat dig, manga ar valdigt valdigt duktiga och vet vad de pratar om.

hoppas jag lyckades bli forstaelig :/

KL:

Ts, ta inte för illa vid dig över vad folk skriver, jag tycker din plan låter bra! Lägg till lite spårträning några gånger i veckan och varför inte låta hunden dra när ni går de längre promenaderna? Sätt på sele och en draglina och fäst i ett bälte runt magen och sedan är det bara ut och köra. Försök att lära hunden att det är ok att dra när man har sele på men inte halsband.
Lycka till!

I Örebro så har (hade? var ett tag sedan jag var med och gick) en hundpromenad varje vecka. Där fanns det med många duktiga och trevliga folk och det skulle säkert ge både er och hunden en del att vara med. Om du söker på Hundpromenaden Örebro på facebook så hittar du deras grupp och kan slänga iväg ett meddelande om när nästa promenad är

Vi har en oerhört stressad schäfer/rottweiler hane på 3 år. Han kom till oss som 19 månader gammal, allmänt odräglig och sades vara aggressiv. Han hade bitit sin ägare och gick tydligen inte att ha med andra hundar.

I början märkte vi att han skällde när vi lämnade honom ensam, så vi testade att stänga in honom i ETT rum, då han har ett stort vaktbehov. Genast blev han tyst och mer harmonisk. Numer vet han, att när vi kommer in från en promenad och inte tar av oss ytterkläderna - då ska han in på rummet, och går in och lägger sig på sin bädd direkt.

Han behövde konsekvens och tydliga rutiner. Alla kissrundor går vi samma sträcka, á 15 minuter. Samma håll, samma väg, allt för att han inte ska gå upp i stress. Hundar får han inte leka med, utöver ett par utvalda, allt för att minska stressen.

En gång om dagen så blir det en rejäl långpromenad, då vi går till andra ställen. Att vi enbart går långpromenaden på "nya" vägar är för att han blir så uppe i varv över nya saker. Allt blir ju så kalasroligt, och han stressar upp sig, därav så blir endast långrundan som sådan.

Utöver det så tränar jag mycket varje promenad, fotgång, apportering, passivitet (som han aldrig fått lära sig tydligen). Och inne så pysslar vi med lydnad och en del hjärngympa.

Ute har vi ännu inte riktigt hittat knapparna för att vara roligare än andra hundar, så spår och sånt kan vi lägga - men dyker de upp en annan hund så försvinner all hans hjärna ;) och blir till mos.

Förutom den träningen vi vuxna ger honom, så leker våran 2 åring med honom jämt. Dom busar, kampar med leksaker, jagar varandra och har störtkul ihop - vi märker att om sonen varit borta en dag så går han runt och "väntar" på ett annat sätt. Att det ska hända något.

Våran granne som har två huskys är ute långrundor på 3-4 timmar, med barn och barnvagn på det. Jag är impad av dom, hur man orkar ha två såna hundar och bo i lägenhet. Men det är tysta, väluppfostrade hundar dom har. Men det beror antagligen på att de får den stimulansen de behöver (motion i mängder).

Så ja, jag tror fullt ut på att aktivering är svaret på era frågor. Trots att våran jycke har lätt till stress så aktiveras han, för annars så blir han ännu mer stressad.

KL

Du har redan fatt massor av bade goda och mindre trevliga :p rad. Jag har inte sa mycket att tillfora, utom att mental stimulans behover inte alltid betyda flera timmar for att lagga spar och vanta pa att det ska gas. Min tjej mar ocksa bast om man varierar hennes job. Har ar lite tips pa enkla saker man kan gjora hemma

Jag tycker nog att hunden får alldeles för lite. Med dom raserna så borde ni veta att det krävs mer av er.
Att lägga ett spår ett par ggr i veckan tar inte lång tid och skulle ge er hund otroligt mkt. Rutan kan man också köra och den är jätterolig. Jag skulle börja skvallra med hunden på promenaderna eftersom det skulle ge henne en uppgift.
Att gå fint i koppel kan ta väldigt lång tid att få in och det får man vara medveten om, det är bara att vara konsekvent.
Men att se hunden som en problemhund när det är ni som behöver ändra er det tycker jag är orättvist.

Hej igen. Vi har kollat igenom det som skrivits (nu senast) och blivit lite brydda över hur många timmar vissa av er anser att man ska lägga på sin hund. Det är inte det att vi inte vill vara med Stella och jobba med henne (som det är nu är ju minst en av oss med henne ett helt dygn i sträck). Men dels utifrån hur vi känner att Stella är, och dels utifrån den livsstil vi vill ha, kan vi inte tänka oss att hon ska behöva 5-6 timmars rå aktivering per dag. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.

Det är inte på något sätt meningen att vara otacksam för de råd ni som tycker så har gett, men jag tror det var den här typen av aktivering vår hundpsykolog varnade för; att skapa ett behov som inte är möjligt att kombinera med det liv man lever. Vi kommer istället börja med att ta ut henne 2 x 30 min (exklusive dit- och hempromenad på ~30 min) och jobba med henne på långlina med olika aktiveringsövningar, som sök och sådant som ni föreslagit. På sikt ska vi se om vi inte kan hitta en inhägnad som vi kan åka till ett par gånger i veckan och träna inkallning o dylikt. Vi räknar med att gradvis trappa upp dessa pass till 60 min efter några veckor, men vi har helt enkelt inte vanan och aktiveringsrepertoaren som krävs för att köra så långa pass direkt. Denna aktivering sker såklart utöver vanliga kiss/bajspromenader.När vädret tillåter kommer vi att skaffa en kickbike, och se om det kan lätta på lite av sprättigheten.

Överlag ska vi också se över våra rutiner och se till att vi är konsekventa med när och hur vi gör saker. Sen tror jag som det sägs här, att Stellas träning kommer behöva vara fokuserad och intensiv mentalt sett.

Jag tror ingen påstått att du behöver träna din hund 5-6 timmar om dagen?
En rejäl långpromenad och ett lydads/spårpass på en timme sen har du förmodligen en trött hund.
Än en gång säger jag. Ett 200 meters spår är mer tröttsamt för hunden än 2 timmars promenad. Hunden ska inte bara bli fysiskt trött utan psykiskt trött.

Har du inte tid, ork och engagemang att ta hand om din hund på det sätt som den behöver ska du inte ha hunden!
Rätt aktivering är lika viktigt för en hund som mat och få göra sina behov.

Det verkar som att det har skett en del missuppfattningar om våra mål, vilket kan vara vårat fel;

- iallafall 2 timmars daglig aktivering uppdelat i två pass,
- längre kisspromenader
- ngn form av aktivering (i bästa fall koppellös sådan) några gånger i veckan
- ännu mer vardagslydnad än vi redan gör

Utöver detta kommer hon att sättas in på hunddagis, och vi kommer att skaffa professionell hjälp

Detta är för oss ganska stora förändringar och omställningar.

ändå vill vi försöka att få det att fungera.

Vi har redan full insikt i hur dumt det var, men vi försöker att ta vårat ansvar.
Vi måste ha kortsiktiga mål till att börja med.

Först vill jag säga: Så tråkigt för er att det blev såhär, ni är unga så det kanske är er första hund, och ni hade tänkt er något helt annat än en massa problem. Nu har ni den hund ni har och vill göra det bästa av situationen. Ni försöker ta er ur problemet och tar hjälp av proffs och är beredda att jobba. Det är starkt.

Nr 2 jag vill säga är: Det är ingen skam att ge upp, att säga att det här blev inte bra. Man måste inte till varje pris ro det i land. Istället för att lägga ned mycket pengar och tid och kraft kan man lägga pengarna och tiden på en hund som är mera lämplig. För HUNDEN är det ingen stor sak. Den anpassar sig snabbt. Om man inser att det här var för svårt, för mycket, så är det oftast det bästa för hunden att den får flytta. Än att hela ert liv ska behöva ta stryk i många år framåt. Det ska vara roligt med hund.

Nr 3, om ni vill jobba vidare med Stella, så har jag några små förslag. Enkla grejer för aktivering som håller hunden igång en stund medan man själv gör annat. Godisleksaker som t ex aktiveringstärning är en sak som jag har använt mycket och vi har en tre-fyra olika modeller som vi varierar mellan. En av våra hundar fick all sin mat i en tärning. Istället för att slafsa i sig maten på 10 sekunder hade han då sysselsättning i 20 minuter och blev ganska trött efter. Hunden måste knuffa tärningen för att få ut godiset + leta upp bitarna med nosen = problemlösning och nosarbete på en gång. Vi ger ofta maten ute, slänger ut den i gräsmattan så hundarna får leta med näsan medan vi fikar t ex. Vi har två hundar... det ger stimulans, minskar problem med ensamhet och stress. Att lägga godisspår eller gömma godsaker inne tar inte många sekunder men ger hunden värdefull sysselsättning och låter den jobba med näsan. Släng ut en näve hundmat i ett annat rum och låt hunden leta. Genom att prova lite enkla tips som dessa kan ni rätt snabbt se om er hund blir lugnare och mera tillfreds av mer aktivering. Problemlösning behöver inte vara svårt och krångligt. Man kan tejpa ihop en toarulle med godis i. Gömma en korvbit under matten eller inrullad i en handduk. Stoppa hundmat i en petflaska med hål i. Lära hunden enkla trix som att lyfta en tass eller stänga en dörr. Hämta.. är ett bra kommando som man kan lära in med hjälp av att byta en leksak mot en godis. När hunden lämnar av bollen och får godisen säger du "hämta bollen! Bra!!!" Så småningom kan du använda kommandot för att få hunden att hämta bollen och lämna av den. Sen bygger ut du "hämta" med fler grejer så att hunden lär sig att det är skillnad på att hämta bollen och att hämta strumpan. Så har du snart ett kommando som du kan variera hur mycket som helst så hundens hjärna får jobba. Så kan du skicka den att hämta saker medan ni tittar på TV, om du vill.

Kanske Stella lugnar sig lite och kanske ni hittar något som fungerar för er. Hoppas det. Bli inte ledsna för att ni fick folk på er här.. det är lätt att veta bäst på ett forum, betydligt svårare i det verkliga livet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 968
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 108
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka