Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

Sv: Problemhund, ohållbar situation, råd o hjälp mottages tacksamt

Vill du ha tips på hunddagis som kan hantera även omöjliga hundar så skicka ett pm. Det är det enda dagis jag kan tänka mig att lämna mina hundar till.

Jag tycker inte att det låter som en problemhund, jag tycker mer att det låter som en hund som inte får den typ av aktivering/berikning den behöver.

Har ni koll på vad de raser er hund består av har för behov? Bara utifrån raserna skulle jag säga: testa valla, testa drag och testa mycket nosarbete som sök eller spår.

Än en gång tackar jag för alla goda råd. Vi började direkt idag med att gå ut och stimulera henne fysiskt och mentalt efter bästa förmåga, med fritt följ & diverse kommandon, plus "godisregn" och "hitta"-lekar osv. Vi försökte att undvika att låta henne bara tokspringa, eftersom vi lärt oss att enbart fysisk träning inte biter på hennes stress så bra.

Vi har testat lite mer jobbliknande aktivering, t ex drag och klövjeväskor tidigare. Detta uppskattade hon inte alls, blev alldeles stel och beklämd, så det lade vi på hyllan. Vi kommer nog att försöka igen, allt för att lösa denna sits, men hon var inte pigg på det senast. Får se om det går att få henne motiverad eller iallafall någorlunda bekväm med det.

Det är verkligen brist på inhägnader för hundar i Örebro, vilket är synd. Just nu kör vi på långlina på stora gräsområden. Det får duga tills en av oss har körkort (inom ett par månader förhoppningsvis).

Det vi gör nu och gjort innan är att ge henne diverse aktiveringsleksaker (Nina Ottosson-grejer bl.a.) som hon kan ägna en stund åt. Dock känner vi väl att hon knäcker dom ganska snabbt och att vi hellre hittar vardagsaktiviteter som tillfredsställer henne och som vi kan sätta i rutin (gör ju det hela lättare att orka med).

Vi kommer att kontakta lite kunnigt folk om våra problem och förhoppningsvis kan det hjälpa oss att ha henne kvar, tillsammans med alla era goda råd. Vi har som det är nu, ingen bra koll på vad för drag i henne som är rasspecifika förutom att näsan kanske kan tillhöra schäfern, och "sprättigheten" border collien. Separationsångesten kan ju kanske vara båda husky och bc, men det kan man ju aldrig avgöra. Vi ska kolla upp lite böcker så har ni tips på bra läsning (gärna med exempel på aktiviteter/dylikt) får ni gärna dela med er!

/husse, matte & Stella

Senast ändrad av en moderator:

Som många redan sagt. Din hund får förmodligen för lite och fel sorts aktivering.
40 min promenad och lite träning varje dag är ngt som de flesta hundar behöver.
Ni har en aktiv hund som behöver JOBBA. Med jobba menar jag inte lite gå-fint-i-koppel träning utan verkligen få använda hjärna och kropp.
Eftersom lydnaden är sisådär på henne skulle jag tagit kontakt med brukshundsklubb och gått en grundlydnadskurs och samtidigt bett ngn lära mig spåra med hunden. Då är den i lina och kan inte sticka.
Ett spår på 200 meter kan vara mer uttröttande för hunden än 2 timmar promenad.
Om eran hund fick både motion och rejält psykiskt arbete varje dag skulle det inte finnas ork med att dra, stressa och bete sig illa.
Det ni måste göra är att ta hennes energi och rikta åt det håll ni vill. Att hon gör åt det på ett arbete. Sen om det är tävlingslydnad, spår, sök, agility eller vad ni nu väljer så måste hon få en uppgift och ett jobb.
Just nu tryter hennes energi ut i riktningar som inte är önskvärda.

Drag är något som de flesta, icke slädhundar behöver lära sig, t ex genom att ett annat ekipage drar iväg före.
vardagslydnad, koppelträning etc är knappast mental aktivering.
Spår o sök är det däremot.

lycka till!

40 min promenad med lite godisregn och några trick är mindre än vad jag gör som uppvärmning med mina hundar(renrasiga BCs). Utöver det jobbar de hårt varje dag med vallning, går promenader lösa i skogen och frishejpas en bra stund om dagen.

Du har dessutom en draghund med stark jaktinstinkt och en brukshund i din. Alltså ÄNNU mer rörelsebehov, antagligen stort behov av berikning i form av jakt/spår och andra jobb.

Om inte bättre berikning och stimulering hjälper skulle jag ta bort hunden. En sådan blandras har knappast bra förutsättningar.

Jo, jag är ganska säker på att hon lider av låg aktivering, det yttrar sig i era problem. Däremot har hon LÄRT sig att koppla av inomhus.

Jag har en hund som är 8 år och har nedärvd seperationsångest, hennes föräldrar hade de problemen och så har min hund och hennes syskon. Det är skittrist, begränsande och jobbigt både för henne och för mig. Men jag kan säga så här, hade hon inte varit så pass aktiv som hon är (och vältränad dressyrmässigt) hade det var 100 gånger värre. Nu blir hon av med sin stress via aktivering och framförallt att få springa fritt.

Om jag hade stått i dina skor hade jag angripit detta på flera fronter.

1. Skaffa passning, då som hunddagis som ni undersöker

2. Hitta ett inhägnat ställe där ni kan släppa hunden flera gånger i veckan. Jag vet inga huskeys som inte får springa som mår bra.

3. Hitta en sysselsättning/berikning som ni alla trivs med. Spår är utmärkt, då går hon i lina och kan inte sticka. All form av nosaktivering är lysande. Detta måste ni göra flera gånger i veckan, det är en högaktiv hund ni har och inser ni inte detta kommer ni troligen få ännu fler problem.

4. Prova stressreducerande tillskott. Min hund får nu Serene-Um som ett test och vi tycker det har givit resultat. Hon får även Valeriana när vi ska lämna henne.

Sen hade jag skitit i att hunden inte kan gå i koppel ett tag. Eller nej, Jag hade ryckt tag i hunden och sagt att nu räcker det med det jäkla dragandet, men jag hade inte fokuserat på det.

Väl talat!:bow:

Vill bara tillägga att jag också ger tryptofan till min hund, men använder mig av Tryptovit istället för Serene-Um. Billigare, högre tryptofanhalt.

[ignorera]

Varför?

Du har en hund med 3 extremt aktiva raser i sig som aldrig kommer må bra av lite koppelpromenader och tricks. Även om det är hårt att inse så kommer ni aldrig få en trevlig och harmonisk hund utan massa jobb och en massa tidsinvestering av er.

Jag har själv en aktiv ras, de blir totalnippriga om det bara är koppelpromenader som gäller, räcker med 2 dagar av sånt för att de ska tycka att livet är pest.

Om du söker på adlibris, på "aktivera hund" får du upp flera titlar som kanske kan vara något för er.

Har läst igenom tråden och jag håller med andra.

Min grabb som är snart 9år, som är en gatukorsning på mindre hundar med både lite och mer energi, får mycket mycket mer motion än vad eran hund får. Han har också varit gnällig över att vara ensam. Han kommer ifrån ett hem där han gjorde ALLA behov inne, kissade i sängar, morrade och bet mot barnen. De hade inga rutiner (släptes ut i trädgården för att kissa typ och nån promenad under dagen), jag började från dag 1 att bra rutiner och han har aldrig gjort något sånt mot mig. I början var han otroligt gnällig och tjinkig, (ylade, tuggade på saker, skällde) då han vägrade bli lämnad.

Ett schema på en dag när jag är och jobbar:
Kl. 05 - 07 (brys när jag började) Ut och gå. Låta hunden göra alla sina behov. Mycket lös och mycket lydnadsövningar. Lydnadsövningar - Allt från lägga sig under gång, inkallningar, gå ordentligt fot, bära leksaken själv mm. Slänger även in en lite paus med kasta leksak och busa en stund. Vi är ute ungefär 1½-2h. När vi kommer hem får han käk.
Kl. 07- 10 Han lämnas ensam. Med ben framme och gömt godis. Ibland någon aktiveringsleksak. Dock sover han mest under denna tid.
Kl. 12-13 Sambon kommer hem, rastar och busar! Ca 30 min
Kl. 14-17 Jag kommer hem! Ut och kissar, busar, freestyle och tricktränar. Är det varmt, går vi till havet och badar! Är det snö ute, kastar vi snöbollar och latshar i snön. Ca 1h.
Kl. 18 Han får middag!
Kl. 19-21 Promenad igen. Samma som på morgonen, längden beroende på väder och ork. Men det brukar bli 1h.
I mellan rundorna när man är hemma, leker vi, kastar leksaker och busar!
Kvällen avslutas med mys i soffan eller/och en borstning av vovvis. Och ev. en snabb kiss innan vi går till sängs.

Helger spenderas i skogen med spår och sök eller så kör vi och träffar hundkompisar!
När han var yngre var vi på bruksklubben 2-3 gånger i veckan. Tyvärr matchar inte min tid, tiderna som klubben har. Tränade även agillity (vilket händer kanske någon gång i månaden nu förtiden!) och ibland tar vi en cykeltur. Vi gör massor, som jag glömmer. :grin:

Låt er hund prova väska och dra igen. Det tar ett tag innan de vänjer sig. 10 min åt gången varje dag tillsammans med någon positivt (godis, bus eller lek!). Sen är det bara att öka. Träffa andra hundar. Åk till bruksklubben, få hjälp och gå kurser! Åk till skogen! Ut och cykla! Prova agillity! Freestyle!

Din hund behöver minst det 3 dubbla av vad min hund behöver. Är du inte beredd att motionera den eller skapa fasta rutiner tycker jag det är faktiskt bättre att ni lämnar bort den eller avlivar den . Hellre det än ha en hund som är oönskad och inte mår bra. Inget illa mot er, tänker endast på hundens bästa. Ni borde tänkt till en extra gång i fall ni hade klarat av denna hund innan ni skaffade den.

Senast ändrad:

Tillägg:

Att lämna bort eller ta bort en hund man inte klarar av är det bästa och minst egoistiska du kan göra . Ni älskar säkert denna hunden. Men en sån hund ska ha massor motion för att må bra, fixar man inte det är det bättre att hitta någon som fixar det, fixa det = hunden mår bra eller att hunden lider och är ostimulerad..

Ni kanske passar bättre med en mindre aktiv ras? Eller ni kanske inte ska ha hund överhuvudtaget på ett tag framåt? Tänk efter minst 100 gånger, för er hunds skull.

Din hund behöver minst det 3 dubbla av vad min hund behöver.

Håller med dig i en del men det där är väl att överdriva - och generalisera. Vi tror alla att hunden behöver mer stimulans ja, men exakt hur mycket är väl väldigt svårt att säga över ett forum. Skulle TS hund få 3 gånger så mycket som din skulle den alltså få promenader på sammanlagt 7 timmar per dag, bus och lek på 5,5 timmar per dag och och antagligen kring 6 timmar spår varje helg. TS skulle alltså spendera ca 13 timmar på att aktivera sin hund, av dygnets 24. Rimligt?

Aktiveringstips och råd i all ära men man behöver ju inte låta det gå till överdrift och i princip säga till TS att hon inte under några omständigheter kommer klara av att ha kvar hunden när vi inte vet om det är så. Det är ju en mil mellan den aktivering hunden får nu och den aktivering du tycker hunden ska ha, det kan ju faktiskt vara så att hunden skulle må väldigt bra av "bara" ett par extra timmars jobb per dag, och annan typ av aktivitet än nu. Man behöver ju, som sagt, inte låta det gå till överdrift.

Men jag håller med dig i att TS skulle tänkt till ett par gånger extra innan inköpet av hunden, men att berätta det för TS hjälper väl varken henne/honom eller hunden i den här situationen?

Håller med dig i en del men det där är väl att överdriva - och generalisera. Vi tror alla att hunden behöver mer stimulans ja, men exakt hur mycket är väl väldigt svårt att säga över ett forum. Skulle TS hund få 3 gånger så mycket som din skulle den alltså få promenader på sammanlagt 7 timmar per dag, bus och lek på 5,5 timmar per dag och och antagligen kring 6 timmar spår varje helg. TS skulle alltså spendera ca 13 timmar på att aktivera sin hund, av dygnets 24. Rimligt?

Aktiveringstips och råd i all ära men man behöver ju inte låta det gå till överdrift och i princip säga till TS att hon inte under några omständigheter kommer klara av att ha kvar hunden när vi inte vet om det är så. Det är ju en mil mellan den aktivering hunden får nu och den aktivering du tycker hunden ska ha, det kan ju faktiskt vara så att hunden skulle må väldigt bra av "bara" ett par extra timmars jobb per dag, och annan typ av aktivitet än nu. Man behöver ju, som sagt, inte låta det gå till överdrift.

Men jag håller med dig i att TS skulle tänkt till ett par gånger extra innan inköpet av hunden, men att berätta det för TS hjälper väl varken henne/honom eller hunden i den här situationen?

Du tog orden ur munnen på mig. Jag vet inte någon som ägnar så mycket tid åt sin hund, som inte använder hunden i tjänsten.

Håller med! Jag tror heller inte att lösningen är att ge sig iväg på tre timmar långa promenader i ett sträck som varvas med lydnad, kontaktövningar, lösspring och godisregn. Det tror jag bara gör hunden stressad.

Jag tror på rejäl motion (men starta upp successivt), mer mental aktivering, men mer renodlat och med struktur och för hunden tydliga dag- och veckorutiner. Det tror jag att en hund som visar symtom på stress mår bäst av. Men man ska inte blanda övningarna, utan antingen är det avslappnade "vara-ute-och-strosa-promenad" eller "träna-koppel-promenad/kontaktövningar" eller hårdare fysisk träning eller spår eller lydnad osv. Inga överraskningar och ingen mental stress.

Kanske lite överdrivet. Fel av mig. Sorry!

Menade mer att, hon kanske skulle lägga i lite mer energi sina träningspass än vad gör med min hund. Mer än mitt hopp&lek-/njut av stunden som jag med min.

Mina pass tar jag inte direkt på allvar, utan det är mer lek av det hela. Han tycker på äldre dagar att seriösa träningspass är sååå tråkigt och jobbiga. Så vårt är mer fjanteri, så han rör sig och förbränner energi.
Har en känsla av den typen av hund som TS har behöver mer fokus på träning och tankeverksamhet.

Jämför jag med min kompis hund som är en blandning mellan belgisk vallhund, bc och schäfer. Han var omöjlig, rymde (han lärde sig till och med att öppna lägenhetsdörren..), tuggade sönder hela hennes lägenhet och var allmänt ofokuserad. Vi gick alla rundor tillsammans för 2 år sedan. Våra promenader (samma schema som nu typ!) räckte inte för denna hund, det blev bättre än innan, men han var fortfarande inte tillräckligt trött och började tugga på saker 1 h efter morgonpasset. Hon började göra ännu mer på våra promenader - mer platsliggning, fler inkallningar, mer jobb och promenader med väska på! Nu funkar det, för han är trött! Han rör inte något i lägenheten och sover när hon är borta.
Slutar hon med det (vilket hänt pga hon varit sjuk eller liknade), så börjar hunden igen.

Vad ska man säga, lite mer kvalité än kvantitet?
Mer än mitt hopp&lek-/njut av stunden som jag med min.

Hej igen. Vi har kollat igenom det som skrivits (nu senast) och blivit lite brydda över hur många timmar vissa av er anser att man ska lägga på sin hund. Det är inte det att vi inte vill vara med Stella och jobba med henne (som det är nu är ju minst en av oss med henne ett helt dygn i sträck). Men dels utifrån hur vi känner att Stella är, och dels utifrån den livsstil vi vill ha, kan vi inte tänka oss att hon ska behöva 5-6 timmars rå aktivering per dag. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.

Det är inte på något sätt meningen att vara otacksam för de råd ni som tycker så har gett, men jag tror det var den här typen av aktivering vår hundpsykolog varnade för; att skapa ett behov som inte är möjligt att kombinera med det liv man lever. Vi kommer istället börja med att ta ut henne 2 x 30 min (exklusive dit- och hempromenad på ~30 min) och jobba med henne på långlina med olika aktiveringsövningar, som sök och sådant som ni föreslagit. På sikt ska vi se om vi inte kan hitta en inhägnad som vi kan åka till ett par gånger i veckan och träna inkallning o dylikt. Vi räknar med att gradvis trappa upp dessa pass till 60 min efter några veckor, men vi har helt enkelt inte vanan och aktiveringsrepertoaren som krävs för att köra så långa pass direkt. Denna aktivering sker såklart utöver vanliga kiss/bajspromenader.När vädret tillåter kommer vi att skaffa en kickbike, och se om det kan lätta på lite av sprättigheten.

Överlag ska vi också se över våra rutiner och se till att vi är konsekventa med när och hur vi gör saker. Sen tror jag som det sägs här, att Stellas träning kommer behöva vara fokuserad och intensiv mentalt sett.

Hej igen. Vi har kollat igenom det som skrivits (nu senast) och blivit lite brydda över hur många timmar vissa av er anser att man ska lägga på sin hund. Det är inte det att vi inte vill vara med Stella och jobba med henne (som det är nu är ju minst en av oss med henne ett helt dygn i sträck). Men dels utifrån hur vi känner att Stella är, och dels utifrån den livsstil vi vill ha, kan vi inte tänka oss att hon ska behöva 5-6 timmars rå aktivering per dag. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.

Det är inte på något sätt meningen att vara otacksam för de råd ni som tycker så har gett, men jag tror det var den här typen av aktivering vår hundpsykolog varnade för; att skapa ett behov som inte är möjligt att kombinera med det liv man lever. Vi kommer istället börja med att ta ut henne 2 x 30 min (exklusive dit- och hempromenad på ~30 min) och jobba med henne på långlina med olika aktiveringsövningar, som sök och sådant som ni föreslagit. På sikt ska vi se om vi inte kan hitta en inhägnad som vi kan åka till ett par gånger i veckan och träna inkallning o dylikt. Vi räknar med att gradvis trappa upp dessa pass till 60 min efter några veckor, men vi har helt enkelt inte vanan och aktiveringsrepertoaren som krävs för att köra så långa pass direkt. Denna aktivering sker såklart utöver vanliga kiss/bajspromenader.När vädret tillåter kommer vi att skaffa en kickbike, och se om det kan lätta på lite av sprättigheten.

Överlag ska vi också se över våra rutiner och se till att vi är konsekventa med när och hur vi gör saker. Sen tror jag som det sägs här, att Stellas träning kommer behöva vara fokuserad och intensiv mentalt sett.

En och annan har kanske tagit i lite men det är extrema arbetsnarkomanraser som ingår i er hund. Två timmar kan låta mycket, men med dessa raser är det faktiskt inte det. Nu låter jag nog hård, men sanningen är att man måste välja ras utifrån vad man har möjlighet att tillgodose. Schäfer och BC är två av de absolut mest krävande hundraser som finns när det gäller aktivering. Huskyn är, som du vet, avlad för att dra i hundspann. Det är ingen "genomsnittshund" ni har skaffat om man ser till de raser som är i henne.

En och annan har kanske tagit i lite men det är extrema arbetsnarkomanraser som ingår i er hund. Två timmar kan låta mycket, men med dessa raser är det faktiskt inte det. Nu låter jag nog hård, men sanningen är att man måste välja ras utifrån vad man har möjlighet att tillgodose. Schäfer och BC är två av de absolut mest krävande hundraser som finns när det gäller aktivering. Huskyn är, som du vet, avlad för att dra i hundspann. Det är ingen "genomsnittshund" ni har skaffat om man ser till de raser som är i henne.

:bow::bow:
Jag skulle vilja påstå att alla tre raserna ligger i topp vad gäller aktivitetsbehov.

TS: Byt hund. När du skriver om att det max blir 2 timmars aktivering för det är vad som passar er livsstil, så känns hela den här diskussionen onödig. Ni har inte en hund som fungerar med så lite arbete, men verkar inte vilja inse detta.

. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.

En rak fråga: Om detta är er gräns, hur tänkte ni då när ni köpte en sådan kombination av tre så otroligt arbetskrävande raser? Risken (chansen) är ju väldigt stor att man kommer att behöva lägga ner så otroligt mycket mer tid och jobb för att tillfredsställa en enda av dessa raser, och en kombination av dessa....

Ja, jag får det inte riktigt att gå ihop med ert mål och raskombinationsvalet?

Edit: Migo skrev som jag tänkte medans jag svarade :p!

:bow::bow:
Jag skulle vilja påstå att alla tre raserna ligger i topp vad gäller aktivitetsbehov.

TS: Byt hund. När du skriver om att det max blir 2 timmars aktivering för det är vad som passar er livsstil, så känns hela den här diskussionen onödig. Ni har inte en hund som fungerar med så lite arbete, men verkar inte vilja inse detta.
Även jag håller med.
Antingen var den sk hundpsykologen inkompetent (vilket inte är ovanligt), eller så har TS missuppfattat dennes råd.
Ju bättre fysik en hund får, desto mer hjärngympa behöver den o Agility kan skapa stress hos BCs o BCblandisar.
Att träna in avslappning o inaktivitet är ett måste hos många hundar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 968
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 108
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ömmande födelsemärke
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur