Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, jag är ganska säker på att hon lider av låg aktivering, det yttrar sig i era problem. Däremot har hon LÄRT sig att koppla av inomhus.
Jag har en hund som är 8 år och har nedärvd seperationsångest, hennes föräldrar hade de problemen och så har min hund och hennes syskon. Det är skittrist, begränsande och jobbigt både för henne och för mig. Men jag kan säga så här, hade hon inte varit så pass aktiv som hon är (och vältränad dressyrmässigt) hade det var 100 gånger värre. Nu blir hon av med sin stress via aktivering och framförallt att få springa fritt.
Om jag hade stått i dina skor hade jag angripit detta på flera fronter.
1. Skaffa passning, då som hunddagis som ni undersöker
2. Hitta ett inhägnat ställe där ni kan släppa hunden flera gånger i veckan. Jag vet inga huskeys som inte får springa som mår bra.
3. Hitta en sysselsättning/berikning som ni alla trivs med. Spår är utmärkt, då går hon i lina och kan inte sticka. All form av nosaktivering är lysande. Detta måste ni göra flera gånger i veckan, det är en högaktiv hund ni har och inser ni inte detta kommer ni troligen få ännu fler problem.
4. Prova stressreducerande tillskott. Min hund får nu Serene-Um som ett test och vi tycker det har givit resultat. Hon får även Valeriana när vi ska lämna henne.
Sen hade jag skitit i att hunden inte kan gå i koppel ett tag. Eller nej, Jag hade ryckt tag i hunden och sagt att nu räcker det med det jäkla dragandet, men jag hade inte fokuserat på det.
[ignorera]
Din hund behöver minst det 3 dubbla av vad min hund behöver.
Håller med dig i en del men det där är väl att överdriva - och generalisera. Vi tror alla att hunden behöver mer stimulans ja, men exakt hur mycket är väl väldigt svårt att säga över ett forum. Skulle TS hund få 3 gånger så mycket som din skulle den alltså få promenader på sammanlagt 7 timmar per dag, bus och lek på 5,5 timmar per dag och och antagligen kring 6 timmar spår varje helg. TS skulle alltså spendera ca 13 timmar på att aktivera sin hund, av dygnets 24. Rimligt?
Aktiveringstips och råd i all ära men man behöver ju inte låta det gå till överdrift och i princip säga till TS att hon inte under några omständigheter kommer klara av att ha kvar hunden när vi inte vet om det är så. Det är ju en mil mellan den aktivering hunden får nu och den aktivering du tycker hunden ska ha, det kan ju faktiskt vara så att hunden skulle må väldigt bra av "bara" ett par extra timmars jobb per dag, och annan typ av aktivitet än nu. Man behöver ju, som sagt, inte låta det gå till överdrift.
Men jag håller med dig i att TS skulle tänkt till ett par gånger extra innan inköpet av hunden, men att berätta det för TS hjälper väl varken henne/honom eller hunden i den här situationen?
Hej igen. Vi har kollat igenom det som skrivits (nu senast) och blivit lite brydda över hur många timmar vissa av er anser att man ska lägga på sin hund. Det är inte det att vi inte vill vara med Stella och jobba med henne (som det är nu är ju minst en av oss med henne ett helt dygn i sträck). Men dels utifrån hur vi känner att Stella är, och dels utifrån den livsstil vi vill ha, kan vi inte tänka oss att hon ska behöva 5-6 timmars rå aktivering per dag. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.
Det är inte på något sätt meningen att vara otacksam för de råd ni som tycker så har gett, men jag tror det var den här typen av aktivering vår hundpsykolog varnade för; att skapa ett behov som inte är möjligt att kombinera med det liv man lever. Vi kommer istället börja med att ta ut henne 2 x 30 min (exklusive dit- och hempromenad på ~30 min) och jobba med henne på långlina med olika aktiveringsövningar, som sök och sådant som ni föreslagit. På sikt ska vi se om vi inte kan hitta en inhägnad som vi kan åka till ett par gånger i veckan och träna inkallning o dylikt. Vi räknar med att gradvis trappa upp dessa pass till 60 min efter några veckor, men vi har helt enkelt inte vanan och aktiveringsrepertoaren som krävs för att köra så långa pass direkt. Denna aktivering sker såklart utöver vanliga kiss/bajspromenader.När vädret tillåter kommer vi att skaffa en kickbike, och se om det kan lätta på lite av sprättigheten.
Överlag ska vi också se över våra rutiner och se till att vi är konsekventa med när och hur vi gör saker. Sen tror jag som det sägs här, att Stellas träning kommer behöva vara fokuserad och intensiv mentalt sett.
En och annan har kanske tagit i lite men det är extrema arbetsnarkomanraser som ingår i er hund. Två timmar kan låta mycket, men med dessa raser är det faktiskt inte det. Nu låter jag nog hård, men sanningen är att man måste välja ras utifrån vad man har möjlighet att tillgodose. Schäfer och BC är två av de absolut mest krävande hundraser som finns när det gäller aktivering. Huskyn är, som du vet, avlad för att dra i hundspann. Det är ingen "genomsnittshund" ni har skaffat om man ser till de raser som är i henne.
. 2 timmar aktiv träning eller något mer (exkl. kisspromenader) är vårat mål, och det är även där vi känner att vår gräns ligger allt sammantaget.
Även jag håller med.
Jag skulle vilja påstå att alla tre raserna ligger i topp vad gäller aktivitetsbehov.
TS: Byt hund. När du skriver om att det max blir 2 timmars aktivering för det är vad som passar er livsstil, så känns hela den här diskussionen onödig. Ni har inte en hund som fungerar med så lite arbete, men verkar inte vilja inse detta.