Cystor-era erfarenheter

service

Trådstartare
Cystor - era erfarenheter

Vad hade ni för symptom?
Vart satt den/dom,
Opererade ni ?
Vad för typ av operation gjordes ?
Resultat ?
Var försäkringsbolaget medgörliga ?

Bencysta i knäled hade vi. Röntgade vid köp och enda anmärkning var ngt avplanad kondyl som inte hade betydelse.

Ett år senare blev hästen plötsligt halt bakknä, vid röntgen såg de cystan och även pålagringar i leden. Fick remiss till större klinik för artroskopi, väl där hittade de en sprucken menisk så han fick somna in under op (menisken bedömdes orsaka hältan, då veterinärens erfarenhet var att cystor ger mer smygande häkta/motvillighet).

Cystan trodde ortopeden skulle gett symtom inom ett år från upptäckten eftersom pålagringar kommit. Hade inte menisken varit sönder var planen att "öppna" ingången till cystan så ledväskan kunde flöda obehindrat (som jag förstod det). Cystan var i sammanhanget liten och inte aktuell för att sätta in skruvar etc.

Försäkring ersatte besök och operationen, Sveland.

En vän har haft cysta i bakknä på sin häst.
Trots rehab, sen operation, rehab igen så lever hästen inte idag. Den blev inte bra.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 086
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 994
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 060
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka