Någon som haft livmoderinflammarion på sin hund?

Ratax

Trådstartare
Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista.
Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår kväll fick hon smärtstillande spruta innan vi åkte och var förstås helt däckad. Återfick balansen efter ett par timmar, ville ha lite blötfoder och åt en liten burk av det. Inatt varit orolig druckit mycket kissat mycket (precis som när hon var sjuk) Velat ut och kissa hela tiden. I morse ville hon inte ha mat alls. Hon har inte gjort försök att hoppa upp i soffan(tur nog), och hon hoppar inte mot dörren som hon brukat när hon varit nödig. Jag förstår att hon har ont, i eftermiddag får vi börja med Omnisor (värktablett). Vad som bekymrar mig är att hon åt igår kväll men inte ens är intresserad av en liten korvbit idag. Kan de bli såhär trötta och tappa matlust efter operation? Och hur tusan ska jag få i henne tabletter när hon vägrar äta? När går narkosen ur? Jag läser mest om hundar som blir normala dagen efter. Inte så här att hon åt igår direkt efter op men inte ens korv nu. Hon är 8 år.

Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista.
Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår kväll fick hon smärtstillande spruta innan vi åkte och var förstås helt däckad. Återfick balansen efter ett par timmar, ville ha lite blötfoder och åt en liten burk av det. Inatt varit orolig druckit mycket kissat mycket (precis som när hon var sjuk) Velat ut och kissa hela tiden. I morse ville hon inte ha mat alls. Hon har inte gjort försök att hoppa upp i soffan(tur nog), och hon hoppar inte mot dörren som hon brukat när hon varit nödig. Jag förstår att hon har ont, i eftermiddag får vi börja med Omnisor (värktablett). Vad som bekymrar mig är att hon åt igår kväll men inte ens är intresserad av en liten korvbit idag. Kan de bli såhär trötta och tappa matlust efter operation? Och hur tusan ska jag få i henne tabletter när hon vägrar äta? När går narkosen ur? Jag läser mest om hundar som blir normala dagen efter. Inte så här att hon åt igår direkt efter op men inte ens korv nu. Hon är 8 år.
Hundar kan nog reagera väldigt olika på operation men att de mår illa och inte äter på någon dag är nog ganska vanligt. Viktigast är att hon dricker och kissar. Du kan ju alltid ringa veterinären för råd om du känner dig orolig.

Tabletter brukar jag ge genom att ta lite leverpastej eller smör tillsammans med tabletterna. Öppna hundens mun och putta ner tabletterna i svalget, hålla munnen stängd och hålla upp huvudet samtidigt som jag masserar svalget för att stimulera hunden till att svälja. Brukar gå hyfsat smidigt.

Min hund gick länge med sin livmoderinflammation och den var över 1 kg när det plockades ut. På en hund av hennes storlek ska den vara i storlek som ett lillfinger. Hon reagerar mycket på de starka smärtstillande. Hon blir "hög", stirrar in i väggen och piper. Är lite vinglig, hon var som vanligt dagen därpå men hon opererades tidigt på morgonen och kom hem på eftermiddagen. Hon kissade väldigt mycket, behövde gå ut ofta, det tog några dagar innan det ordnade till sig. Sen är hon väldigt smärttålig, väldigt tuff och otroligt matglad. Hon åt en korv sekunden innan hon kollapsade på golvet och nästan förblödde 10 dagar efter kastreringen. Just det är dock en väldigt ovanligt efter en livmodersinflammationsoperation.

Tack för svar.
Vi får testa att göra så med tabletterna dvs massera ner dem.
Jag tycker inte vi fick så supermycket råd. Det var mer att hon kan vara trött efter op men inte hur länge.

Oj så hemskt. Det är ju precis det där jag är så rädd för att det ska hända dvs någon inre blödning. Men de nämnde inte ens det som komplikation.

Jag hade kontaktat veterinären och bett om mer smärtlindring.
Min Leonbergertik var påverkad samma dag/kväll efter operationen, men i princip som vanligt dagen efter.
Hon fick Metacam, men det är väldigt länge sedan.

Oj så hemskt. Det är ju precis det där jag är så rädd för att det ska hända dvs någon inre blödning. Men de nämnde inte ens det som komplikation.
Tror inte veterinären kan ta upp alla om och men, det vår hund råkade ut för tillhör inte vanligheterna. Vi fick antibiotika eftersom hon hade skyhöga infektionsvärden, tyvärr var det fel sort. Som jag förstått det ger man det inte som rutin. Men som sagt, väldigt ovanligt att det blir så allvarligt. Men ha koll på temperatur och så kan man kolla färgen på tandköttet.

Som någon annan skrev så reagerar nog hundar väldigt olika. Min tik var märkbart trött och lite sliten men i övrigt som vanligt. Men det var en cattledog och det kan inte jämföras med andra hundar som kanske har en mer normal smärttröskel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 244
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
4 040
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka