Hur tränar ni hunden att sitta uppbunden, vid tex patrull/sökträning?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller kanske vid vandring. Tränar ni in att hunden ska ligga korta stunder (lite som platsliggning) och sen utökar ni eller tränar ni på annat sätt?

Slutmålet för mig ska va en lugn och trygg hund trots att det kan bli rörigt en bit ifrån hunden. Jobbar med patrullsökhund inom en sökorganisation, och som hundförare ska jag ändå kunna vara behjälplig med sjukvård eller annat när vi hittar den försvunna personen.

Jag har redan börjat träna unghunden på 10mån och vänja han, men tycker det är intressant att höra hur andra tränar.
Eftersom jag tycker det är en sån viktig del i min hunds träning att vara okej med att sitta uppbunden i stort sett vart som helst plus med störningar utan att bli stressad.

Samt hur binder ni upp hunden, vad använder ni er för knut? eller gör ni på annat sätt?
Jag måste snabbt under alla väderförhållanden kunna binda upp hunden samt snabbt kunna ta loss honom. Helst utan att knäppa loss kopplet. Då det kan bli en annan person som tar hunden om jag hjälper till med annat sjukvårdsmoment.
Kopplet han har på sig under patrullering är dessutom 3m, för snabbhetens skull använder jag helst det även vid uppbindning. Men kortar då ner så han inte kan röra sig så långt.

Jag har nog aldrig tränat. Bara bundit upp hunden när jag behövt. T.ex. satt hunden vid ett kafebord medan jag gått ini kaféet och beställt.
Mina har inte varit utsatta för störning i form av aktivitet och andra tränande hundar men antar att det är långsam tillvänjning som gäller? I mitt fall bara vanliga sällskapshundar.

Vad gäller knut så gör jag en grimskaftsknut. Dvs en knut som jag löser genom att dra i änden.

Hej!

Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller kanske vid vandring. Tränar ni in att hunden ska ligga korta stunder (lite som platsliggning) och sen utökar ni eller tränar ni på annat sätt?

Slutmålet för mig ska va en lugn och trygg hund trots att det kan bli rörigt en bit ifrån hunden. Jobbar med patrullsökhund inom en sökorganisation, och som hundförare ska jag ändå kunna vara behjälplig med sjukvård eller annat när vi hittar den försvunna personen.

Jag har redan börjat träna unghunden på 10mån och vänja han, men tycker det är intressant att höra hur andra tränar.
Eftersom jag tycker det är en sån viktig del i min hunds träning att vara okej med att sitta uppbunden i stort sett vart som helst plus med störningar utan att bli stressad.

Samt hur binder ni upp hunden, vad använder ni er för knut? eller gör ni på annat sätt?
Jag måste snabbt under alla väderförhållanden kunna binda upp hunden samt snabbt kunna ta loss honom. Helst utan att knäppa loss kopplet. Då det kan bli en annan person som tar hunden om jag hjälper till med annat sjukvårdsmoment.
Kopplet han har på sig under patrullering är dessutom 3m, för snabbhetens skull använder jag helst det även vid uppbindning. Men kortar då ner så han inte kan röra sig så långt.
Jag började träna med en kejda. Mina hundar har alltid velat bita sönder saker, inklusive koppel. Jag hade sedan med ett extra koppel jag kunde fästa runt ett träd med en hake till vanliga kopplet.

Satte min i närheten av min lugna äldre tik i början. Hon smittade förhoppningsvis av sitt lugn första gången.
Nu sitter han ensam de få tillfällen de behövs. Säger "sitt" och "stanna" och går.

Beror nog på hundens förutsättningar. Min tik hade jag inte behövt träna så mycket alls. Hon är tyst och stilla när hon väntar oavsett. Hade helt enkelt bundit upp henne och gett beröm med rösten då och då och belönat med en godbit i slutet av träningen.

Min hane som har svårt med impulskontrollen hade jag nog tränat med en filt eller en hundsäng först och utan koppel. Helt enkelt lärt honom att stanna tyst på filten/sängen ganska långa stunder oavsett vad som händer. Främst belönat lugnt med rösten men kanske lugnt med någon liten godbit ibland också. Varit tydlig med att lämna platsen inte är ok. När han kunnat ligga lös längre stunder hade jag introducerat kopplet och fasat bor filt/säng.

Steg ett som någon har skrivit så är ett koppel som inte går att bita itu, går riktigt fort om man har otur och sen kan dem det.
Jag tycker också det är viktigt att det kan vänta och sitta bunden och börjar gärna tidigt. I början i närheten av mig och sen vill jag kunna lämna dem kortare stunder.
Tycker det är super om man börjar med filtträning och kan kombinera det.
Nu kan jag binda upp hundarna i stallet (eller den ena är lös) och lägger jag fram en jacka/filt/skrittäcke så lägger de sig ner och väntar.

Säkerhetsknopp som man har till hästar är bäst, då räcker det med ett ryck i rätt tamp så är de loss.

Jag tränar in "kommer strax" och sätter hunden i min jacka (tappar jag bort hunden är tanken att kunna lägga jackan där den senast sågs, eftersom jag kommer att virra runt och leta hysteriskt)

Jackan används också som trygghet vid kaffebesök, resor etc

Efter ett par gånger kan jag ta bort jackan och bara använda kommando. Snöret knyter jag med grimskaftsknut som hängslen till svångremmen. Han har suttit lös när jag lagt spår

Jag binder sällan upp hunden. Däremot ber jag honom då och då att vänta på en plats där han inte ser mig. Om jag skulle träna att binda fast honom så skulle jag ha tränat på samma sätt, dvs hjälpa honom att inte ens försöka följa efter mig. När han kan det lägger man bara till knytmomentet och slipper förhoppningsvis att han sliter, biter och drar.

Filt, eller enklare bädd med kanter, är väldigt effektivt tycker jag. I boken "bäst med banor" finns ett bra och pedagogiskt upplägg.

Edit: Ser nu att jag i princip svarade samma sak som BornAgain.

Tänker mest på uppbindningen, jag har koppel med karbinhakar i bägge änder och flera ringar att knäppa i. Jag kan lätt knäppa fast hunden runt ett träd och ta loss den utan problem.
Sen vet jag inte om det ett alternativ?

I övrigt börjar jag ofta träna mina hundar att ligga/sitta still hemma på en filt/bädd lösa,, sen tränar jag på det i tränings sammanhang lösa. När man sätter på kopplet sen brukar de köpa det.

Jag har två hundar just nu. Den ene band jag bara fast och sa stanna kvar. Då gjorde han det. I början gick jag inte ur synhåll för honom och drog ut på avståndet efterhand.
Den andre har egentligen inget problem med att lyda kommandot "stanna kvar ". Men det är en en princip sak för honom att inte bli fastbunden. Har jag inte ett vajerkoppel så biter han av det så fort jag vänder ryggen till. Han sitter kvar hur fint som helst bara inte i koppel. 😁

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har alldeles nyligen upptäckt det här med att vara fodervärd åt patrull/försvarsmaktshundar, blev minst sagt nyfiken och försöker nu...
Svar
9
· Visningar
2 463
Senast: Nenyah
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 250
Senast: squarepants
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 963
Senast: dpmatte
·
Träning Damen jag tar hand om har ett ganska stort problem. Hon vill verkligen inte vara ensam, och under inga omständigheter bli uppbunden...
Svar
12
· Visningar
967
Senast: pigleton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka