Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hallå -hur gamla är ni?!
Födda någon gång under medeltiden...Men hallå -hur gamla är ni?!
Ett problem med dagens unga hästar är att de är ganska begåvade och snabbt kan avancera upp i klasserna trots att de omöjligtvis ännu kan ha hunnit bygga upp tillräcklig styrka. De får ändå bra betalt eftersom de går med nackarna uppe o sprätter med frambenen.
Blir alltid så häpen när jag ser hur man åker ut o tävlar helg efter helg på unga hästar. Varför
Sen tror jag absolut att det rids ut alldeles för lite. Man är helt enkelt livrädd för vad hästen ska ta sig för ute i skogen eftersom man inte kan hantera så mycket nerv som många hästar har idag. Det blir en ond cirkel. Man är ambitös o vill ha en fin häst. Köper nått flott som man inte klarar av o hamnar inom ridhusets fyra, trygga väggar o ganska snart kommer förslitningsskadorna pga ensidigt arbete o underlag.
(Men jag tror inte det är fallet för dig @mooi bara jävla skitotur)
Intressant diskussion!
Jag har ganska nyligen gjort flytten från Skånes västkust till Gotlands östkust och det är verkligen som att flytta 10-20 år tillbaka i tiden! (Inget illa ment mot gotlänningarna ). De som bygger ridhus som inte är ridskolor/klubbar anses lite förmer än andra och ridbana bygger man bara om det är ytterst nödvändigt. Jag är förärad med att vara boende på en sandkulle och har mätt ut en dressyrbana på en hyfsat jämn grässluttning (och där det var ojämnt och stenigt fick lastaren jobba ) samt har en fin, kuperad hoppbana med enstaka tallar. Båda banorna är gräs och klipps med gräsklippare. Mängder med ridvägar i variande terräng (läs bitvis alltför mycket eneskog ) och fina grusvägar
Från min position har jag ett par mil till närmsta ridhus (klubb), ridbana som inte tillhör klubb vet jag inte var det finns. Dock trivs jag med "lugnet", det är ingen hets utan lite mer avslappnat. Man tar sitt russ och rider en sväng i skogen och alla är nöjda och glada. Det är en stor nackdel att det inte finns tävlingar på högre än regional nivå
Det jag försökte säga med detta svamliga inlägg var att Skåne, som jag främst har erfarenhet från har "industraliserats" på många punkter på väldigt kort tid. Det ska "snyggt", både utseendemässigt, ridmässigt och materiellt - och det ska gå snabbt! Vem vill rida i skogen med en allroundsadel i ösregnet när man kan rida i ridhuset med guldsarg och träna på piff och puff? Ekipage och ryttare är specialicerade på "sin" gren i tidig ålder, både för häst och ryttare och matchas hårt därefter.
Mer Ulla Håkansson-ridning åt folket!
Jag känner inte igen att folk med ordinära, enkla hästar inte rider ut. Det tycker jag att folk gör faktiskt. Däremot verkar det inte helt ovanligt att medelålders tanter som har råd, köper flotta hästar med gång o lite för mycket nerv. Tidigare häst har varit något beskedligt som man tävlat upp till msvb typ o nu vill man minsann ha den där hästen som ska håva in prisrosetter o pokaler i mängder..Sen reder man inte ut hästen eftersom den är för svår, eller man vågar iaf inte rida ut på den.fast forfarande ser jag problemet som betydligt mer utspritt än att folk har superhästar i sig med nerv deluxe osv som ska bortförklara och motivera det hela. Det är ett större problem i det att folk faktiskt har jätteordinära hästar i sammanhanget i sig, men ändå agerar som de har typ ngn deluxe superblodhäst som inte är normal öht och man rider inte ut och är lite harig och försiktig allmänt och sen tittar man på andra som har sina hästar på liknande sätt och vips så är det normen att rider man det minsta lilla dressyr eller ngn man associerar sig med öht så blir det norm att hästen är känslig, rädd, hoppig osv och ingen annan rider ut osv . Det är verkligen ett påtagligt problem att det blivit såhär bland så många i dagens hästsverige.
Jag känner inte igen att folk med ordinära, enkla hästar inte rider ut. Det tycker jag att folk gör faktiskt. Däremot verkar det inte helt ovanligt att medelålders tanter som har råd, köper flotta hästar med gång o lite för mycket nerv. Tidigare häst har varit något beskedligt som man tävlat upp till msvb typ o nu vill man minsann ha den där hästen som ska håva in prisrosetter o pokaler i mängder..Sen reder man inte ut hästen eftersom den är för svår, eller man vågar iaf inte rida ut på den.
Ungefär som att jag skulle köpa nått stirrigt efter min beskedliga märr.. Skulle förmodligen var skräckslagen.. Benbrott o liknande är inte hälsosamt i min o fios ålder..
Jag är lika gammal som fio så det är du som är den unga.Jag tycker det är jättevanligt att folk numera som föjer trenden inte rider ut om hästen tittar, hoppar och skuttar det minsta lilla, oavsett nivå faktiskt. Det är ju det jag tycker är problematiskt utifrån diskussionen allmänt att väldigt få har faktiskt hästar som inte går att rida ut på men ändå så tycker ryttarna att man rider inte ut, för de är så färgade av att många inte gör det och då blir det så även när man har en vanlig häst , och en vanlig häst för mig är nog inte graden på tävlingsklass i sig..
benbrott och idiotbeteenden är inte det jag pratar om öht. jag är äldre än du så du får nog snarare klassa mig och Fio i samma kategori snarare än du själv
I stallet där jag hade Wille finns två treåringar. Båda visades på treårs och fick dressyrdiplom. Den ena reds in hemma innan och den andra skickades först på inridning, sen till visare inför testet innan den kom hem igen efter testet. Båda vilade ca 1 månad under sommaren, inte mer. Den ena pga skada ffa. Båda rids enbart i ridhus. Ingen av dem har vad jag vet någonsin ridits utomhus, ens på skrittrundor. Jag försökte locka med mig dem eftersom Wille var superstabilt sällskap men det gick aldrig hem. Tyvärr. Båda rids för tränare minst varannan vecka. Arbetet varieras med tömkörning.
Båda är jättefina hästar men i min värld vill jag ha ut dem! Inte bara för den fysiska hållbarheten utan också för den psykiska!
När jag gick hippologen hade skolhästarna alltid en lektionsfri dag i veckan utöver helgen. Den dagen + en av helgdagarna skulle hästarna ridas ut. Den andra helgdagen var vilodag. Skötte man inte uteritterna fick man bassning!
Nope, har nog aldrig nånsin gjorts med de två hästarna. Den ena ägaren har en äldre häst också som går Int/St Georg och den går i ridhuset 5-6 dagar i veckan, resten vila.Rider de inte ut alls!?!?
Jag är lika gammal som fio så det är du som är den unga.
Gud så ledsamt..Nope, har nog aldrig nånsin gjorts med de två hästarna. Den ena ägaren har en äldre häst också som går Int/St Georg och den går i ridhuset 5-6 dagar i veckan, resten vila.