Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade som sagt upp sadeln idag och testade lite själv. I början ville han inte alls utan ville bara skritta rakt fram. Efter hand släppte det mer och han funkade mycket bättre :banana: Känns fortfarande som att vi kommer få backa tillbaka en del för att hitta bjudningen igen men nu känns det inte lika katastrofalt längre som de andra dagarna. Han går med superspetsade öron mellan "broms-attackerna" så vi ska nog få ordning på detta med.

Nja... Stryk vad jag sagt. Han är bättre med den nya sadeln som jag hämtat, men fortfarande inte bra. Detta är så himla konstigt, han är som vanligt "i huvudet" och "försöker" göra som vanligt, men visar så tydligt att nåt är fel. Jag ringer kliniken imorgon och ska diskutera med vår veterinär så får vi se vad vi ska göra :(

Hjälp, vad här händer grejer! Om 74 minuter (nejdå, jag räknar inte...) kommer vår nya sadel. Jag hoppas hoppas att den är perfekt!
Sedan ska jag börja träna nedsittning på allvar. Jag skyller lite på gamla sadeln, eftersom den är så bred att jag inte kommer runt honom med hela skänkeln utan knäna pekar rakt ut om jag ska hålla om med underbenet.
Mest kan jag nog bara skylla på mig själv :( Har inte suttit ner i trav på minst tio år....

Vi har blivit medlemmar i min gamla förening, Velline, och ska faktiskt starta LC:2 på deras klubbtävling om drygt två veckor. jag dör lite av nervositet....
Måste nog klippa djuret lite mer också, han svettas som en gris. Så går det när man äger en fluffboll.
Helklipper jag så fryser han trots tjockt täcke. Han är lite udda. Får göra någon halvvariant, nu är han bara klippt halva halsen och bogen...

@Muninn : om det är en ny sadel så tänk på att du inte ska sitta ner i den första 5-10 ridpassen utan rida i lätt sits och lugna pass. Detta för att sadeln ska få chans att naturligt forma sig efter hästen utan att bli forcerad i omformingen bland annat. Viktigt för de nogsamma om man ser långsiktigt. Tyvärr inte alla som vet detta och tyvärr informeras det dåligt om ibland från de som säljer nya sadlar.

Det beror väl på vad det är för sadel! En syntetstoppad eller flair har ju i te det behovet.
Däremot ullstoppad håller jag med om att den behöver ridas till och sedan många gånger justeras och fyllas på efter ganska kort tid!

@Muninn : om det är en ny sadel så tänk på att du inte ska sitta ner i den första 5-10 ridpassen utan rida i lätt sits och lugna pass. Detta för att sadeln ska få chans att naturligt forma sig efter hästen utan att bli forcerad i omformingen bland annat. Viktigt för de nogsamma om man ser långsiktigt. Tyvärr inte alla som vet detta och tyvärr informeras det dåligt om ibland från de som säljer nya sadlar.

Tack för infon! Min sadelprovare gav samma råd, hon ville att jag skulle rida lugnt och lättridning i en vecka c:a, och sen hålla koll så att det inte blir gropar precis under där jag sitter.
Hennes erfarenhet var att den här sadeln är väldigt kvalitativt stoppad och inte behöver stoppas om/rättas till direkt när den är inriden, utan att jag själv känner när något behöver göras.
Det är en Prestige :)

Tack för infon! Min sadelprovare gav samma råd, hon ville att jag skulle rida lugnt och lättridning i en vecka c:a, och sen hålla koll så att det inte blir gropar precis under där jag sitter.
Hennes erfarenhet var att den här sadeln är väldigt kvalitativt stoppad och inte behöver stoppas om/rättas till direkt när den är inriden, utan att jag själv känner när något behöver göras.
Det är en Prestige :)

Vad har du köpt för sadel?
(Jag är sadelnörd :o )

Nu är ny veterinärtid inbokad för oss :meh:.
Han är inte alls bättre. Testade ute på en stor äng i förrgår för att se om vi kunde få lite gratis bjudning -men icke.. han ville inte ens trava "hemåt" mot de andra hästarna.
Så på torsdag kanske man kan få lite besked.. Jag kommer tyvärr inte kunna vara med själv då jag har svårt att ta ledig från jobbet just nu, men mamma och pappa åker. Gissa vem som kommer sitta som på nålar?
Har redan jagat upp mig med diverse katastrof-diagnoser med allt från KS till att han dragit upp ligamentskadan (men utan att vara halt :angel: ).

Nu är ny veterinärtid inbokad för oss :meh:.
Han är inte alls bättre. Testade ute på en stor äng i förrgår för att se om vi kunde få lite gratis bjudning -men icke.. han ville inte ens trava "hemåt" mot de andra hästarna.
Så på torsdag kanske man kan få lite besked.. Jag kommer tyvärr inte kunna vara med själv då jag har svårt att ta ledig från jobbet just nu, men mamma och pappa åker. Gissa vem som kommer sitta som på nålar?
Har redan jagat upp mig med diverse katastrof-diagnoser med allt från KS till att han dragit upp ligamentskadan (men utan att vara halt :angel: ).

Åh jag håller alla tummar jag har!!

På onsdag har jag och F nytt återbesök efter operationen och vi har nu kommit så långt att vi galopperar någon minut åt gången men han hålls fortfarande ensam i liten hage. Galoppen känns faktiskt bättre än någonsin(trots 3,5 månaders vila och liten hage) vilket måste tyda på att operationen iaf hjälpt :) Ser han lika bra ut som på förra återbesöket så får han gå ut med sina kompisar till helgen :)

@mooi vad märkligt, och tråkigt såklart. Det kan inte ha med pälssättning eller liknande att göra? Min kan bli jättetråck 2-3 veckor under vår/höst i samband med pälssättning/fällning, han vill inte göra nånting. Tror han känner sig hängig och lite öm i kroppen då.

Till nånting annat nu. Min häst har ju sedan jag köpte honom haft sadeltvång och uppsittningstvång. Men senaste tre åren har han haft milda problem med det, knappt så det märkts. Nu har det eskalerat väldigt under hösten. Han står och skakar i boxen efter sadling, man får inte röra honom för då flyger han in i väggen. För två veckor sedan stack han när jag satt upp, sedan har det funkat fram tills idag då han "tvångade" (hoppade med krum rygg) iväg 20 meter innan jag fick stopp, jag trodde jag skulle dö men han fick inget rejält bryt utan stannade istället. Sedan var han helt lugn och jobbade fint.
Men nu måste Amerigon bort, den måste vara boven i dramat. Den ruggar honom både på ryggen och rör sig så pass så sadelgjorden ruggar honom :(

@mooi vad märkligt, och tråkigt såklart. Det kan inte ha med pälssättning eller liknande att göra? Min kan bli jättetråck 2-3 veckor under vår/höst i samband med pälssättning/fällning, han vill inte göra nånting. Tror han känner sig hängig och lite öm i kroppen då.

Nej jag tror inte det, det kom mitt under pågående pass för ett par veckor sedan och efter att "nåt" hände (vet inte vad, märkte inget -att han snubblade eller så) så kunde han inte gå på böjt spår och det har bara blivit värre. Han är som vanligt när man sadlar, sitter upp och rider iväg -och han är positiv och "sugen" på att ge sig iväg, men sen tar det stopp.
Har haft mailkontakt med min veterinär under dagen och han ska röntgas osv i alla fall. Blä.

@feel gud vad tråkigt, det är ju så synd när man får bakslag med sånt där. Hoppas ni kan få hävt det med en annan sadel (och bara att lösa den saken det är ju en bit för sig....).

Till nånting annat nu. Min häst har ju sedan jag köpte honom haft sadeltvång och uppsittningstvång. Men senaste tre åren har han haft milda problem med det, knappt så det märkts. Nu har det eskalerat väldigt under hösten. Han står och skakar i boxen efter sadling, man får inte röra honom för då flyger han in i väggen. För två veckor sedan stack han när jag satt upp, sedan har det funkat fram tills idag då han "tvångade" (hoppade med krum rygg) iväg 20 meter innan jag fick stopp, jag trodde jag skulle dö men han fick inget rejält bryt utan stannade istället. Sedan var han helt lugn och jobbade fint.
Men nu måste Amerigon bort, den måste vara boven i dramat. Den ruggar honom både på ryggen och rör sig så pass så sadelgjorden ruggar honom :(

Åh, vad tråkigt! Min har ju också sadeltvång. Det har varit under kontroll nu några år. Men jag minns så väl hur inte kul det var.. :S
Hoppas du hittar annan sadel och får häv på det!
Det finns ju en del övningar man kan göra avsuttet för att hjälpa dem. Hoppas du kan såna eller har möjlighet att få tag i tränare som kan lära dig. Jag har iaf upplevt att det ger god effekt på de jag jobbat så. Men det är ju inget garanterat för alla bara därför.

Mooi: Tråkigt med din också! Hoppas det hittar ngt "lättfixat"!
Usch! Man blir så orolig för sina små hjärtan..

KL

Ja, jag trodde ju min var minst döende i senskada eller liknande trots mkt fjantig liten svullnad bredvid sår och ingen hälta. Behandlade a la shit av såret över natten. Dagen efter skulle iaf en vet komma. Så hon fick kolla och lugna mig. Genom att asgarva åt hur fjantig jag är då det är mina egna. Jag tappar all vett och sans..

När jag sen red efter att pållen vilat då han varit döende visade han dock spirit. :P
Vi var tvungna att rida ut i rejäl blåst iom tävlingar. Orastad pålle försökte bralla av matten med rejäla serier. Ujuj.. Då fick han se på galoppera.. Sen var det inte särskilt spännande att få göra det efter ett tag. Helst inte alls. Men då fick han springa ännu lite mer..
Dagen efter var han så trevlig så. ;)

I fredags red jag för ridmnagistern första gången sen jag flyttade hem. Vi fick fint beröm för utvecklingen sen sist han såg oss. Men sen sket det sig kan man nog säga.
Jag var astrött, hörde inte vad han sa och fattade inte riktigt. Så jag blev stressad och började rida med handbromsen i. Det var väl inte mer än vad de flesta rider med dagligdags. Men min är ju känslig som attan och var lite orolig av nya övningar och mer energi satt i honom. Så när jag blockade genom kass hand blev hästet suuuurt och vi backade tillbaks mil känns det som.
Hans gamla issues triggades och det blev shit. Jag försökte höra vad magistern sa om hur jag skulle lösa det och blev för långsam och lät hästen vara i det tillståndet för länge.
Blä vad arg jag var på mig själv efter som inte bara styrde upp och sket i att försöka "göra rätt" så pass att jag bara sabbade för oss.
Vi redde ut det under passet. Men det kändes piss iaf efter.
Nu har jag ridit två pass sen dess. Och jag reder ju ut att rida de nya övningarna. Men tyvärr sitter felresponsen kvar i hästen lite nu i början av passen. Så jag antar att jag får jobba bort det ett tag nu. Hoppas han får tillbaks förtroendet för mig snart.
Tror att det också påverkar att jag är lite sned i bäckenet och han blir påverkad av att jag sitter annorlunda.
Det är inte så illa att någon ser eller de flesta skulle reagera. Men iaf nog för att jag ska behöva gå och fixa till mig.

Imorgon kommer iaf ridfröken. Då kan hon dalta med oss lite jag får bolla med någon.

@mooi jag håller tummarna för att ni hittar rätt den här gången!

Den här veckan har varit lite annorlunda för oss. Jag har varit hos en naprapat och en idrottsmassör för att få lite ordning på snedheter och smärtor. Idag är jag prickig av blåmärken över hela kroppen, men jag har i alla fall fått med mig övningar som jag kan använda för att stadga upp inför framtiden. Z får också jobba lite annorlunda nu, idag har vi hoppat. En "dressyrbana" på 1-1.10, med lite lydnadshinder inlagda. Han var väldigt duktig, tyckte att det var väldigt kul, det gick fortare och fortare men han var aldrig dum eller brallade, väldigt tur för han hoppade mig ur sadeln mer än en gång. Hopptränarens kommentar var: Han kan hoppa, tar nästan inte i och du stör honom inte, det är ju bra! :angel: Mantag är min vän!

Nu behöver jag inte vara rädd att åka ut och styra runt en 90 cm-hoppning i alla fall. Dessutom stod han som ett ljus den korta vägen hem, inget bråkande och flaxande med frambenen. Vet inte om det var för att han var glad efter hoppningen eller om det berodde på att han fått stå kvar i trailern de två senaste gångerna vi varit ute, efter tips från andra duktiga Bukare...:up:

såå, då har pållen varit iväg idag.

Positivt:
-ingen KS (puuuuh!).
och
-Han visar ingen hälta och inga reaktioner på böjprov (puuuh!).

Annars:
Var idag oförändrat öm och hård i muskulaturen i ländområdet.
På ultraljud syns en liten ojämnhet/pålagring mellan 3-4 ländkotan (:arghh:). Sprutades med kortison.
Skritt för hand i 5 dagar. Därefter kan han tömköras/longeras i en lägre form i alla gångarter. Han kan även göra bomarbete från marken. Gärna masseras och/eller laserbehandlas om en vecka. Akupunktur är också möjligt.

lngen ridning på 4 veckor.

----------
Och jag känner: Så lämpligt att vi byter stall på lördag till ställe med stora hagar med hästkompisar -så håller han igång kroppen och laddar inte upp sig så förjäkligt...

Ojämnheten var liten iallafall och man vet väl inte om det är den som är boven i dramat, men jag vet inte.
Men annars ställer jag mig frågorna: -nu då? kommer han bli bättre på de här veckorna? och om han blir det -kommer det komma tillbaka? och om han inte är bättre -vad gör man då? Och är detta hans "gräns"? att han inte kommer kunna komma "högre" i samling och liknande utan att få ont? alltså att han gått med detta och det har funkat på den basic nivå som vi har varit på hela tiden, men nu tog det stopp?

hm ja, jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta? det var inte jätteroliga besked, och inte några klara besked överhuvudtaget. Men, tålamod är en dygd ;) nu får vi stå ut de här veckorna och se vad som händer sen.

Men :yuck::yuck::banghead: det kan liksom aldrig bara få gå smidigt.

Fy fasen va trist mooi :(
Jag fattar inte vad det är med hästarna och deras ryggar nu för tiden.. Så många som har och får problem. Men varför? Räcker det att de halkar/vurpar i hagen så kan sånt här utvecklas? För korta ryggar på dagens hästar? Vi vet ju hur noggrann du och flera är som råkat ut för sånt här..

Jag fattar inte vad det är med hästarna och deras ryggar nu för tiden.. Så många som har och får problem. Men varför? Räcker det att de halkar/vurpar i hagen så kan sånt här utvecklas? För korta ryggar på dagens hästar? Vi vet ju hur noggrann du och flera är som råkat ut för sånt här..

Så himla tråkigt verkligen. Jag hoppas ju att han ska funka ändå när det lagt sig (om det gör det) och att det var ett oturligt steg som gjorde att han plötsligt fick så ont, men jag vet inte. Skönt iallafall att han inte verkar påverkad när han rör sig utan ryttare just nu (busar och far som en tok). Men det är inte roligt alls. Får se om han blir bättre efter att man låtit honom vara utan belastning de här veckorna och så får man smyga igång sen.

En plus på den.
Tycker det verkar in allt vanligare att även unga hästar får problem med kroppen på olika sätt.
Är hästarna för ömtåliga numera? Krävs det för mycket för tidigt?
Rids/tränas dom fel/för enformigt?
Jäkla trist i vilket fall :(

@mooi Jag fattar inte riktigt? Vad det detta han hade tidigare när du inte trodde du någonsin skulle kunna rida på honom igen, eller vad det nått annat då?

En plus på den.
Tycker det verkar in allt vanligare att även unga hästar får problem med kroppen på olika sätt.
Är hästarna för ömtåliga numera? Krävs det för mycket för tidigt?
Rids/tränas dom fel/för enformigt?
Jäkla trist i vilket fall :(

Personligen tror jag dom tränas för mkt på bana för tidigt, en del tror att varierande underlag består av olika ridhus/ridbanor .. ja det är sant :banghead:

Sen var det så förr att då köpte inte gemene man unghästar på samma sätt som idag utan hästarna utbildades på ett annat sätt.. idag rids många unghästar av livrädda ryttare i ridhus som inte har så mkt vana av unghästar samtidigt som hästarna blir högre och högre i blod och känsligare än dåtidens hästar. Sen vila när dom växer? Vad är det? Inte många har fattat det iallafall, utan det rids på som om unghästen vore en vanlig äldre häst.

Det finns för mkt ridhus idag, förr hade inte var och varannan människa ridhus utan enbart vissa ridskolor, tror det är en stor bov i dramat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 616
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
779
· Visningar
44 274
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar