Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade som sagt upp sadeln idag och testade lite själv. I början ville han inte alls utan ville bara skritta rakt fram. Efter hand släppte det mer och han funkade mycket bättre :banana: Känns fortfarande som att vi kommer få backa tillbaka en del för att hitta bjudningen igen men nu känns det inte lika katastrofalt längre som de andra dagarna. Han går med superspetsade öron mellan "broms-attackerna" så vi ska nog få ordning på detta med.

Ok alla proffs! Behöver hjälp ang sprenger bett. Vill köpa något som gör känslan ännu bättre.
Rider i dagsläget på 3delat typ globus bett.
På ena tränset 13cm och på andra tränset 14cm långt, 14mm tjockt. ( haft hästen i 8år och provat allt, detta fungerar bäst) idag provade tränaren ett kk 16mm och han gick jätte fint. Ska själv prova det imorgon.

Så vad väljer jag mellan:
Dynamic rs 13,5cm 14mm eller 16mm
Kk ultra 13,5cm 14mm eller 16mm

Jag kan gärna köpa båda betten, men inte båda betten i båda tjocklekar!

Vad är er erfarenhet? Någon rekommendation?

Ok alla proffs! Behöver hjälp ang sprenger bett. Vill köpa något som gör känslan ännu bättre.
På ena tränset 13cm och på andra tränset 14cm långt, 14mm tjockt. ( haft hästen i 8år och provat allt, detta fungerar bäst) idag provade tränaren ett kk 16mm och han gick jätte fint. Ska själv prova det imorgon.

Calle har både ett tredelat Dynamic RS och ett tredelat KK Ultra, KK:t är tjockare än det andra (så 16mm -eller kanske tom 18? Finns det?).
Han gillar båda men går absolut bäst på KK:t.

Hottie gillade båda betten också, alltid varit krånglig i munnen men dessa (och ett Baucher) föll i god jord...

Kk finns som 14, 16, 18 och 21

Hmm låter som jag måste ha båda betten :)

Ah, köpte mitt KK beg så vet inte riktigt tjockleken, men det är som sagt en lite tjockare variant och båda hästarna har funkat bättre på tjockleken än jag trodde (trodde alltså att de skulle uppskatta det ngt tunnare mer).

Kk finns som 14, 16, 18 och 21

Hmm låter som jag måste ha båda betten :)

Det jag tycker är nackdelen med Sprengers tjockare bett är att de har så himla stora bettringar, jag upplever att kontakten lätt blir "glapp" med så stora ringar. (OBS min personliga åsikt).

Rider med ett vanligt tvådelat Sprenger 16mm tjockt med små ringar. Har även ett 16 mm tjockt Dynamic RS med gigantiska ringar som bara rör sig för mycket så det använder jag aldrig.

Sprenger har bettringar i storlek 55 och 70mm
Jag måste ha stora, annars måste jag köpa nytt nackstycke till tränset.

Undra hur stora ringarna är på vanliga bettet från tex globus? Måttet i morgon!

Inte ett sprengerbett men detta är jag väldigt nöjd med och har både ett tränsbett med större ringar och en bridong med mindre
ringar. Sprenger kanske också har en liknande modell. Mina har jag köpt på Hööks för en billig peng. Har gått igenom alla möjliga dyra bett men har nu dessa. Stången på kandaret är en vanlig rak även den från Hööks:)

500336_01.jpg

Jag varierar med ett sådant bett som Hedwig visar och ett Dynamik RS. Sedan har jag ett KY Rotary som jag också byter till ibland. Det har jag också till kandaret med en Sprenger stång jag köpt av en kompis.

Det jag tycker är nackdelen med Sprengers tjockare bett är att de har så himla stora bettringar, jag upplever att kontakten lätt blir "glapp" med så stora ringar. (OBS min personliga åsikt).

Rider med ett vanligt tvådelat Sprenger 16mm tjockt med små ringar. Har även ett 16 mm tjockt Dynamic RS med gigantiska ringar som bara rör sig för mycket så det använder jag aldrig.

Menar du små som på en bridong?

Nackdelen med det bettet som @Hedwig visar, tycker jag ska jag kanske tillägga, är att mittdelen är så lång så den ledade delen hamnar på dom känsliga käkbenen. Min förra som var jätte känslig gick aldrig fram på ett sådant bett utan det var bara Sprenger, som har en väldigt kort mittdel som fungerade. Men det är ju alltid olika vad som fungerar, man får prova sig fram.

@remmis Man brukar ju kunna hyra Sprengerbett för att kunna prova sig fram till vilka som fungerar bäst och hyran på det bettet man köper dras sedan av på priset. :)

allihopa, när vi ändå pratar bett...
Fick precis en fråga från en bekant som undrar om rakt gummibett är godkänt i dressyr? Min tolkning av TR:s bilder och beskrivningar är att det är godkänt på ponny men inte häst? (för bland ponnybetten står det "rakt gummibett").

Jag tycker det där är så individuellt. Vissa har ju inte plats med bredare och andra gillar si eller så..

Jag har en häst med minitrut och minimun och minihuvud öht.
Han är jättekänslig. Men jag har Sprengers Dynamic RS smala bridong på honom som tränsbett. Han har så himla liten och platt trut och tunna läppar och kort mun att både tunt bett och små ringar är bäst till honom.
Han fick helt enkelt ärva gammelhästens bridong till tränsbett.

allihopa, när vi ändå pratar bett...
Fick precis en fråga från en bekant som undrar om rakt gummibett är godkänt i dressyr? Min tolkning av TR:s bilder och beskrivningar är att det är godkänt på ponny men inte häst? (för bland ponnybetten står det "rakt gummibett").

Rent gummibett så som novabettet är inte godkänt på storhäst bara ponny. Men rakt bett med metallkärna eller hårt oböjlig plast/syntet är godkänt. Definitionen på oböjlig verkar vara olika och vissa säger att så länge bettet har stålkärna(ex happymouht) är det ok, men jag är inte helt övertygad att det stämmer eftersom jag anser de vara böjliga. Jag tävlar på ett rakt bett med gummiöverdrag.

Nackdelen med det bettet som @Hedwig visar, tycker jag ska jag kanske tillägga, är att mittdelen är så lång så den ledade delen hamnar på dom känsliga käkbenen. Min förra som var jätte känslig gick aldrig fram på ett sådant bett utan det var bara Sprenger, som har en väldigt kort mittdel som fungerade. Men det är ju alltid olika vad som fungerar, man får prova sig fram.

@remmis Man brukar ju kunna hyra Sprengerbett för att kunna prova sig fram till vilka som fungerar bäst och hyran på det bettet man köper dras sedan av på priset. :)
Det upplever inte jag.

• Gilla
Reactions: fio
varför hyr du inte hem båda betten och provar ett par veckor? sprenger har ju den dealen?
I min erf måste man prova bett mer än nng dag för att verkligen bedöma hur de trivs på dem. De flesta går jättebra på ngt nytt bett första dagarna då de är lyhörda på förändringen i munnen och blir uppmärksamma pga det.

r h

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 616
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
777
· Visningar
44 251
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar