Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Juno går bättre och bättre och jag är så nöjd med mitt lilla monster som numera är riktigt välartad. Men. De senaste två passen på banan har ett nytt problem uppstått. Han gnisslar tänder mot bettet. Det är ju dumt om man vill tävla dressyr. Det kommer ffa när han verkligen koncentrerar sig och faktiskt går bra. Vad göra?

Tänderna kollades för ett drygt år sen. Det fanns inget att göra då direkt och inga vargtänder, så vet rekomenderade koll varannat år. Han går på ett tvådelat Dynamic RS med fasta ringar och en engelsk nosgrimma.

Min gammelhäst gnisslar/klapprar också tänder. Han har gjort det hela sitt liv men det har minskat på senare år (han är snart 20 år). Det som funkat bäst på honom är tvådelat Sprenger och Remont, men han låter illa ändå, och precis som din särskilt när han är koncentrerad och känns bra.

Förmodligen så finns det en spänning i hästen, någonstans... Min är extremt het och är stressad i stall och så. Men det märkliga är att han gnisslar/klapprar mest när han är som mest avspänd.

Min gammelhäst gnisslar/klapprar också tänder. Han har gjort det hela sitt liv men det har minskat på senare år (han är snart 20 år). Det som funkat bäst på honom är tvådelat Sprenger och Remont, men han låter illa ändå, och precis som din särskilt när han är koncentrerad och känns bra.

Förmodligen så finns det en spänning i hästen, någonstans... Min är extremt het och är stressad i stall och så. Men det märkliga är att han gnisslar/klapprar mest när han är som mest avspänd.

+ @Fiorano

en kompis hade en häst, nyss inriden, som gnisslade och knarrade nåt fruktansvärt. Tror det handlade en om spänning på den hästen. Han var känslig, och minsta det körde ihop sig i huvudet så började han. Blev dock bättre med tiden.

Min gamla häst klapprade tänder ibland, men hon gjorde det bara när hon var uppvärmd och hade slappnat av (en vanligtvis spänd häst -men "tyst" när hon var asladdad) -det verkade som att hon slappnade av i käkarna och då slog tänderna mot varandra

@mooi och @feel Vet ni hur dressyrdomare har reagerat på gnissel och gnag? Får verkligen intrycket av Juno att det är en koncentrationsgrej. Har ridit en annan häst som också gnagde såhär när hon var fokuserad. Men med henne var det även viss spänning inblandad. Juno upplever jag inte som pänd men det är verkligen inte alls omöjligt att han vänder spänning innåt sas och börjar gnissla. Hoppas verkligen att han kanke växer ifrån det...

Kan nog svära på att det inte är en koncentrationsgrej utan mer spänning. Brukar försvinna efterhand ju mer hästen kommer på hjälperna. Men prova remont, brukar bli bättre.

@mooi och @feel Vet ni hur dressyrdomare har reagerat på gnissel och gnag? Får verkligen intrycket av Juno att det är en koncentrationsgrej. Har ridit en annan häst som också gnagde såhär när hon var fokuserad. Men med henne var det även viss spänning inblandad. Juno upplever jag inte som pänd men det är verkligen inte alls omöjligt att han vänder spänning innåt sas och börjar gnissla. Hoppas verkligen att han kanke växer ifrån det...

I mina ögon är det en spänning i dem. Det är dock inget jag bryr mig särskilt mycket i iom att det brukar släppa då de börjar gå rätt och är helt lösgjorda.

Min har också haft en orolig mun. Jag har fått höra att han varit så sen bettet första gången placerades i truten. Han är ju lite lättspänd öht.
Numer är han lugn i munnen då han är i balans och är eftergiven. Har vi gjort bort oss, är spända och ja.. Då kan truten truta också.
Så tycker jag det brukar bli.
Jag har haft många nya elever som varit så oroliga över deras hästars gnisslande, tungviftande, gapande etc.. Men jag har bara sagt skit i vilket, upp med nosgrimman och det ger sig. Hittills har jag inte behövt skämmas och ta tillbaks det.
En häst i balans som släppt till genom kroppen släpper i truten med. Däremot kan det ju vara små, små saker som de flesta inte ser som gör att de håller på.

KL
Min pyspojke har fått vila över helgen iom att han varit så himla trött. Idag var han sitt vanliga jag. Skönt! Då kan matten sluta vara rädd för att han ska vara döende. Ja, jag blir hysterisk och övertolkar saker. ;)
Imorgon kommer ridfröken! Hurra!
Hon skrev ett så jäkla bra blogginlägg idag. Så jag åkte till stallet med det i huvudet och tyckte ridpasset blev bra. Perfekt när ens tränare börjat blogga! Då kan man läsa inläggen och få små påminnelser kring saker man kanske vimsar bort ibland annars med för mkt fokus på ngt annat eller för tuffa krav mot sig själv.. :P

@Fiorano min gnisslade mer i perioder, men klapprade alltid tänder i takt med traven och galoppen. Vissa domare har varit stenhårda och dragit ned en hel del medans andra inte brytt sig öht. det här är en otroligt stadig, lydig och jämn häst med bra framåtanda så det har nog vägt upp en del. Men det är ju en klar fördel att tävla utomhus där det inte hörs lika mycket :angel:

Har fått lite sjuka tips genom åren, tex att gnugga in hästens tänder med rejält lager med hård tvål eller tjockt fett så att klappret/gnisslet inte ska höras, vilket tydligen var ett populärt knep. Även att prova aachengrimma som både övre och nedre remmen ska dras åt stenhård på så käken inte ska kunna röras varken i sidled eller öppnas... :mad::cry: Så det finns en del som stört sig på hans ljud.

@Fiorano min gnisslade mer i perioder, men klapprade alltid tänder i takt med traven och galoppen.
Så gör min med i perioder men jag tycker att det kommer mest när hon är avslappnad och vi rider ner henne efter ett pass. Som om hon är så avslappnad i underkäken att den "hänger och dinglar" och slår i takt med traven. Jätteknepigt men kanske är spänningar som släpper då, vet inte men vi har inget ont av det iaf.

Min gamle ft häst som hatade dressyr gick alltid och rynkade näsborrarna och drog upp överläppen på dressyrbanan och när han simmade haha.. Han hatade verkligen de båda. Vissa domare drog ner på det, vissa inte. Tänderna var ju egentligen stängda men det kunde se ut som om han gapade.

Min gamle ft häst som hatade dressyr gick alltid och rynkade näsborrarna och drog upp överläppen på dressyrbanan och när han simmade haha.. Han hatade verkligen de båda. Vissa domare drog ner på det, vissa inte. Tänderna var ju egentligen stängda men det kunde se ut som om han gapade.

Hottie med! XD
Om hon var spänd (eller sprang jättefort -tex galopprace på ängar :p ) så drog hon också upp överläppen, tänderna stängda men på håll ser det ut som att de gapar...

Hottie med! XD
Om hon var spänd (eller sprang jättefort -tex galopprace på ängar :p ) så drog hon också upp överläppen, tänderna stängda men på håll ser det ut som att de gapar...

Så gör min lillskit med ibland då han är spänd. När han går rätt och är mentalt och fysiskt bra är det dock inget som sker.
Han kan göra lite sånt liknande fritt i box/hage med då han spänner till av något skäl.

KL

Idag red vi lektion för ridfröken. Hon tyckte att jag skulle fortsätta som jag gjort med introduceringen av piruetterna och leka vidare med trampet.
Men nu tyckte hon att han är så lydig, nöjd, lugn, eftergiven bla bla att han är redo för att vi ska börja lägga in mycket energi i honom. Bara kortare kör i början och vara noga med att det inte blir spänningar och skit av det. Så pumpa på rejält lite och sen lägga ner och dra ner energin också.
Idag gjorde vi våra första byten också. De var inte direkt eleganta. Så det får vi jobba vidare med. ;)
Hon höll med om att han tappat lite hull nu och att han nog kan få mer käk. Så det blir han glad för!

Jag tycker hästen skötte sig ganska bra idag. Min egen insats var väl så där. Jag kände mig trög i skallen och påverkas mycket av min nacke tyvärr.
Men det var himla kul att träna!

Min gula tant går också och drar upp tänderna när hon inte är riktigt nöjd... Jag hoppas inte det går vidare till avkommorna :angel:
52791_1225359584.jpg

DSC06069.jpg

@Fiorano min gnisslade mer i perioder, men klapprade alltid tänder i takt med traven och galoppen. Vissa domare har varit stenhårda och dragit ned en hel del medans andra inte brytt sig öht. det här är en otroligt stadig, lydig och jämn häst med bra framåtanda så det har nog vägt upp en del. Men det är ju en klar fördel att tävla utomhus där det inte hörs lika mycket :angel:

Har fått lite sjuka tips genom åren, tex att gnugga in hästens tänder med rejält lager med hård tvål eller tjockt fett så att klappret/gnisslet inte ska höras, vilket tydligen var ett populärt knep. Även att prova aachengrimma som både övre och nedre remmen ska dras åt stenhård på så käken inte ska kunna röras varken i sidled eller öppnas... :mad::cry: Så det finns en del som stört sig på hans ljud.

En helt lösgjord häst ska ju också vara eftergiven i tunga och käke. Om man tar i tygeln ska hästen följa handen. På en som släppt fullt ut i tunga och käka kan man känna när de släpper tungan/käken om man "känner efter" hur de känns och hur de svarar på hjälperna.
Då kan de alltså inte bita ihop, gnissla, klappra tänder. För det skulle leda till att tungan/käken inte mjukt följde med i den checken.
Spänningar sprider sig också alltid. Det är inte bara käken/tungan som blir spänd. Det är lite, lite i nacke och lite lite... etc..
Dock får man ju ha klart för sig att det är ett jäkla förtroende att de släpper till så pass. Och det måste man förtjäna. Med vissa individer mer än andra. ;)
De är ju helt oskyddade i det läget iom att de inte har något muskelförsvar.
Har de haft otrevliga upplevelser i ridningen kan de skydda sig rätt tufft där. Det behöver ju inte vara någon som varit dum mot dem. Kanske bara okonsekvent, otydlig etc..

För att byta ämne totalt från tänder till något helt annat så måste jag bara berätta att vi har den här senaste veckan galopperat ett varv i ridhuset för första gången efter operationen på F ( vet sa låt han galoppera om han hellre vill de än att bara trava)

Och vi har köpt oss en egen hästgård :love:

Senast ändrad:
Stort Tack @Martina_m :) Vi har nog inte riktigt fattat det själva än, men i december flyttar vi in med häst och allt!
Känns riktigt bra med F också, han har skött den här peroioden så himla bra, snart får han gå i stor hage igen ska bli så skönt att se honom leka med sina kompisar igen!

Hottie med! XD

När han hoppar banhoppning eller terräng eller galopperar jättefort så är läpparna stängda för det är ju kul! Men han visar helt klart sitt missnöje med dressyr, dessutom slokar alltid öronen åt sidan oxå haha booooring ju.. Samma när han simmade och så blängde han surt på mig varenda gång han simmade förbi.. fy fan vad han hatade det.. han vägrade tom gå in i transporten till slut. :D

Idag har jag och pållan varit hos Sara Nyman, veterinär med tänder som specialitet. Dags för Cherrypai att åka till tandläkaren :D

Och vilken tur att vi gjorde det, för hon upptäckte ett stort karieshål på ca 2 mm djup i tanden som är närmast bettet i överkäken :crazy: Inget som hon har ont eller ens känner av i detta läget, men med tiden så hade tanden helt enkelt kunnat gå sönder.. Sara trodde det berodde på en liten påverkan av bettet (hon biter fast i bettet och det skadar tanden) och sen har det förvärrats av fodret hon äter. Det var inget dåligt hål! som tur är går det att bromsa och motverka men det tar ett par år.

Så nu kommer vi gå successivt gå över till en foderstat som enbart består av riktigt bra hösilage och ev lite havre. Alltså inget pellets (krafft groov) eller betfor med socker i som hon får nu idag. Hon kommer sakna sin betfor.. haha. Som tur är finns det en leverantör av riktigt bra analyserat hösilage i närheten, hoppas bara att det finns tillräckligt så vi får köpa. Och så rekommenderade hon att rida på odelat bett med rörliga ringar så mycket som möjligt för att minska påverkan på tanden, så nu ska det plus ett hackamore inhandlas.

Så nu blir det lite omställningar, men att ha en häst som står på i princip bara grovfoder är väl det alla strävar efter, så jag tänker mig att detta blir hur bra som helst.

Nästa på agendan blir koll hos vår equiterapeut och check av båda sadlarna. Nu när jag har bestämt att jag vill träna, tävla och satsa lite så känns det som att dessa delarna är obligatoriska :) Synd att det är så j*vla dyrt bara.. :banghead::D

Nästa vecka är det dags för Championatsfinalerna på Flyinge. Min häst ska starta och jag börjar få rejäla fjärilar i magen. Någon mer härifrån tråden som har häst som ska starta där eller som ska dit och titta?

Planerar att åka ner på söndagen och kolla på 5- och 6-årsfinalerna. Min tränare ska ner med en 5-åring så jag hoppas på att få se dem i final ;)

Berta gnisslar ju tänderna ganska ofta. Brukar börja när hon känns lugn och avslappnad, men är ju inte omöjligt att det är spänningar eller nåt annat som spökar.
På tävling är det en domare (tror det var på en klubbtävling) som dragit ner/kommenterat det, ingen annan verkar ha brytt sig. Stog innan i TR att det inte ska dömas ner om inte hästen visar irritation på fler sätt (piskar med svansen osv) men vet inte om det ändrats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 615
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
777
· Visningar
44 235
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17