Jag red sååå jäkla dåligt i söndags. Jag har varit jättedålig i nacken och varit sängliggande mycket. Sen i söndags var jag lite mindre yr och bestämde mig att försöka rida och se om jag dels blev bättre av det och dels iom att ridfröken skulle komma på måndagen.
Hästen hade stått flera dagar och var lite taggad och oriden.
Jag hade legat i sängen och var inte riktigt med vare sig i knopp eller kropp. Det ledde till att jag försökte forcera fram saker. Ville rida där vi var sist istället för det som egentligen behövdes och det läge vi var på där och då.
Skiiitdumt och orutinerat! Men jaja.. Jag fuckade till det och lärde mig något. Det blev ingen katastrof. Men oavsett väldigt onödigt att sätta sig i konflikt med hästen för att man själv gjort saker för svårt. Dumt!
Dagen efter kom ridfröken och vi red lektion. Såååå kul!
Fröken kom inrusandes jättenyfiken över hur det gått med hemläxan. Jag började bekänna mina synder och sen körde vi.
Hästen var ju urrastad sen gårdagen iaf.
Vi fick jättebra tips av fröken. Så nu blev piruett-vändningarna i galoppen mycket bättre! Hon tyckte också att jag nu skulle börja trampa på riktigt sas uppsuttet. Nu är grundjobbet i det tillräckligt stabilt för att man ska börja tänka mer tramp och mot riktig piaff än mer bara jogg. Så nu in med energi i det mer när den tekniska inlärningen är så pass grundad.
Jag red lite samtidigt som en duktig kompis och hennes PRE-hingst iom att det blivit miss med tiderna. Så vi fick tex rida en fyrkant med 1/4 piruett i hörnen i galopp. Det var skoj att göra det ihop och sätta tempot efter hennes lilla häst.
Bra för mig som blir lite fartvild ibland.
På sätt och vis också kul att den kvinnan jag red med har jag känt ca 15 år. Hon red för våra tränare innan mig, är väldigt engagerad, duktig och kämpar mycket. Hon har därför lärt sig en hel del och har ju under många år varit så mycket duktigare än mig. Jag fick äran att rida hennes förra häst och lärde mig mycket av det.
Det är kul att idag kunna göra samma saker som henne på en häst jag själv utbildat dit. Och som inte varit lätt. Det är ju ändå inte ens ett år sen vi började hans skolning. Jag försökte inatt se när jag kan tänkas börjat ta den uppsuttna skolningen(inte inridning alltså). Det var väl i våras tror jag.
Fröken tyckte vi lyckats bra med läxan iaf och att han blivit mycket bättre i den högre formen och att han bjuder bättre och har bättre mun.
Så over all var det ett jättekul pass! Fröken tog lite bilder som jag hoppas få sen. Även om jag såg att jag satt som en katastrof ibland.
Idag övade vi vidare på vår lilla läxa och använde våra små tips. Jag måste hitta känslan och snabbheten mer. Men hästen var som vanligt så himla kul att rida!
Jag red samtidigt som en man hade träning för en GP-ryttare. Hon var himla gullig och sa hur fin hon tyckte min häst var och att han såg så söt ut. Och sa att jag satt så fint.
Jag tror hon visserligen var lite för just. Men det var iaf kul att höra!
Jag älskar ju min lille häst! Och min sits är ju ett evigt dilemma tycker jag. Speciellt när jag blir sängliggande så mkt.
När man är arg och sur på sin trasiga skitkropp så blir man verkligen glad av sånt här!
Har också anmält mig till en skoj teorikurs hos mina tränare. Ska bli kul!