@mackan : nä mest troligt passade den nog inte från början heller, men red bara nåt pass med den och sedan blev han sjuk
Tänkte att det får bära eller brista, den låg hyfsat och Childericen kunde jag inte ha kvar för den dödade verkligen min stackars bakdel. Men nu brister det nog... tog några passagesteg igår och då kollade jag ner och såg hur hela sadeln lättade från honom.
Får väl sadla om till hoppsadel, där finns mängder av platta cc modeller
Är det din som är lippiz?
Jag har ju ingen jättevana av Lippizar. Men iom det spanska blodet som ju finns i dem så kan jag misstänka att de är lite i ryggen som spanjackerna.
De rör sig ju väldigt just i ryggen och ändras väldigt beroende på olika arbete.
Jag vet att min sadelutprovare svär över iberierna. De sades ändra form på annat sätt än halvbloden och verkligen faktiskt inte kunna ha sina sadlar efter kort tid.
Men med rutinerade ryttare så får man då måtta ut en sadel när hästen är som sig bör. Och sen får hästen då ev paddas eller ej om den ändrar sig för mkt. Just för att det inte är hållbart att ändra sadlarna så mycket.
Och jag vet att en kompis som hade extremt rörlig sådan med lite exteriöra avvikelser kan man väl säga hade problem med hans sadlar betydligt mer än jag haft på mina djur.
Han var ju väldigt högt utbildad. Så hans rygg i jobb jämfört med typ skritt långa tyglar var ju väääldig skillnad.
På honom släppte sadlar ofta bak och slog. Han rörde sig mycket i traven för sin ras. Så att dessutom ha en sadel som drämde en i häcken var lite mer än bra för mattens rygg. Han var rejält överbyggd, hade väldigt svängd rygg vid annat än jobb, breeed, bogblad långt bak etc.
Jag har för mig att han hade Jaggor då jag red honom. Först vanliga och sen CC:an.
Min lille räka verkar tyvärr också vara lite så nu när han börjat utbildats lite. Men han får vackert gå med hyfsad sadel och fårskinn.
Han är ju genomkollad och utan problem i kroppen. Så jag antar att han tål det.