Häst som inte orkar galoppera? går inte framåt?

agnes27

Trådstartare
Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på kimblewickbett och gick inte alls fram för skänklarna. Vi bytte direkt till ett vanligt tredelat med fasta ringar. Vi kämpade sedan i 1år med att detta väldigt nerviga stoet skulle lugna ner sig och hon tog bara bettet och stressade upp sig. Så småningom lugnade hon ner sig och blev jättefin. Hon är en väldigt arbetsvillig häst och har lagt på sig mycket muskler. Hon har inga problem med sin form i varken skritt eller trav och kan iprincip allting dvs skänkelvikningar, bak/framvändningar, rygga osv. Problemet är att hon vill verkligen inte galoppera. Det spelar ingen roll ens om man galopperar ute i skogen hon kinkar ihop och kickar emot skänklarna. Om man väl får fram henne går det inte att hålla ihop henne i någon form alls och hon sträcker bara ut sig och bryter av efter en kortsida. Hon går inte ens framåt vid hoppningen längre där hon innan hade sug fram mot hinder osv. Ska också tilläggas att hon inte heller galopperar om man står i lätt sits med mycket avgift och beröm. Hon blir väldigt stark i galoppen och egentligen är hon en häst som är väldigt känslig i munnen och bara vågar ta ett väldigt mjukt stöd om hon rids rätt i övriga gångarter. Vid longering i galopp blir hon arg om man går på henne och vill inte galoppera då heller. Långspö bakom funkar inte heller. Rider för en duktig tränare som ridit SM och hon fick inte till någon bra galopp på henne heller och när jag eller min mamma jobbat galoppen under träningar så tjurar hästen bara ihop. Har även känt igenom henne flera gånger och hon verkar inte ha ont någonstans då hon är felfri i alla gångarter utan bara lat. Hon har heller aldrig varit skadad och har en felfri skadehistorik. Vad ska vi göra för att få henne att bara vilja galoppera?

Hästar är inte lata eller försöker komma undan/vara dumma. De gör eller inte gör saker av en anledning.
Jag skulle ta hästen till veterinär så fort som möjligt för att börja utreda vad som är fel.
Hittar inte veterinären något så kan det vara en bra ide att låta en duktig equiterapeut/kiro titta över henne.
Något är det som stör henne.

Det är tungt att galoppera med ryttare! Det krävs massa muskler, och balans.

Galoppera på longerlina betyder också att galoppera på volt, vilket kan vara svårt om man har spänningar och låsningar, är otränad, ont osv.

Så jag är inne på samma spår som MiniLi, kan ni få henne att galoppera lös på banan på raka linjer?

Hästar är inte lata eller försöker komma undan/vara dumma. De gör eller inte gör saker av en anledning.
Jag skulle ta hästen till veterinär så fort som möjligt för att börja utreda vad som är fel.
Hittar inte veterinären något så kan det vara en bra ide att låta en duktig equiterapeut/kiro titta över henne.
Något är det som stör henne.
Hon är både röntgad och genomsökt. Hon kan galoppera löst i hagen och korta sträckor vid ridning. Glömde också tillägga att om hon är riktigt ordentligt genomriden så kan hon galoppera luftigt och fint i form. Isåfall måste man kanske rida 1h innan man ens kan börja och då orkar hon inte riktigt bära galoppen. Problemet är mer att hon inte kan galoppera ”vanligt” och man kan inte jobba henne alls i galoppen eller ens rida framåt.

Det är tungt att galoppera med ryttare! Det krävs massa muskler, och balans.

Galoppera på longerlina betyder också att galoppera på volt, vilket kan vara svårt om man har spänningar och låsningar, är otränad, ont osv.

Så jag är inne på samma spår som MiniLi, kan ni få henne att galoppera lös på banan på raka linjer?
Hon är ifrån Spanien och var väldigt skygg för människor så hon blir osäker om man släpper henne själv och följer bara efter mig. Om jag springer så travar hon max och om man testar o smacka och använda spö blir hon mest nervös

Hon är både röntgad och genomsökt. Hon kan galoppera löst i hagen och korta sträckor vid ridning. Glömde också tillägga att om hon är riktigt ordentligt genomriden så kan hon galoppera luftigt och fint i form. Isåfall måste man kanske rida 1h innan man ens kan börja och då orkar hon inte riktigt bära galoppen. Problemet är mer att hon inte kan galoppera ”vanligt” och man kan inte jobba henne alls i galoppen eller ens rida framåt.

Där har du ledtrådarna - det är för svårt för henne!

Jag hade byggt upp ett träningsprogram i samråd med bra rehabtränare och veterinär. Ett program som börjar med övningar från marken och uppsuttet i skritt, som hjälper henne att bli mindre stel, bli starkare, få till koordinationen.

Du kan inte börja "galoppera vanligt" eller "jobba i galoppen" innan hästen (och du) är redo för det.

Man måste acceptera läget och jobba utifrån den punkt där man är. Just nu orkar hon inte bära sig i galoppen - då får man jobba på att få henne i bättre form (muskelstyrka och smidighet) så att hon kan att orka.

Det kan också handla om att hon är mycket känslig för ryttarens signaler, och det är du som inte orkar sitta rätt. Det kanske kan vara hjälpsamt att ta ut en tränare som är duktig på PRE och lusse, dom är inte riktigt samma sak att rida som ett svenskt halvblod...

Vi har funderat på att testa att löshoppa henne nu men vet inte om hon skulle förstå konceptet.
Ni får ju hjälpa henne förstå. Ingen häst fattar uppgiften direkt på egen hand utan man får ta det successivt och träna pedagogiskt. Samma sak med longering.

Jag hade lagt fokus där. Träna så att hästen blir trygg med att röra sig löst utan ryttare. Hjälp henne förstå uppgiften så att ni sedan kan lösgaloppera och/eller longera.

Sen hade jag nog tagit hästen ytterligare en vända till veterinär för att verkligen vara säker på att den inte har ont. Kanske annan klinik?

Hon är ifrån Spanien och var väldigt skygg för människor så hon blir osäker om man släpper henne själv och följer bara efter mig. Om jag springer så travar hon max och om man testar o smacka och använda spö blir hon mest nervös
menar att hon verkar ha något trauma. Hon har märken efter grimmor med ”tagga
Där har du ledtrådarna - det är för svårt för henne!

Jag hade byggt upp ett träningsprogram i samråd med bra rehabtränare och veterinär. Ett program som börjar med övningar från marken och uppsuttet i skritt, som hjälper henne att bli mindre stel, bli starkare, få till koordinationen.

Du kan inte börja "galoppera vanligt" eller "jobba i galoppen" innan hästen (och du) är redo för det.

Man måste acceptera läget och jobba utifrån den punkt där man är. Just nu orkar hon inte bära sig i galoppen - då får man jobba på att få henne i bättre form (muskelstyrka och smidighet) så att hon kan att orka.
Vi rider ofta 6 dagar i veckan i minst 1h på olika underlag. Både uteritter med mycket backträningar, även hoppning eller mer markarbete. Hon bär sig fint i alla andra gångarter. Hon är inte heller stel någonstans eller låst. Rider somsagt för tränare också som ser henne minst 2ggr i veckan. Min mamma är även själv tränare och har inte heller sett något problem då hon är stark och ordentligt genomriden.

Är också lite nyfiken på ditt rehabtränare förslag, varför rehab och inte vanlig när hon inte har någon skada och ridits utan problem i säkert 4 år?

menar att hon verkar ha något trauma. Hon har märken efter grimmor med ”tagga

Vi rider ofta 6 dagar i veckan i minst 1h på olika underlag. Både uteritter med mycket backträningar, även hoppning eller mer markarbete. Hon bär sig fint i alla andra gångarter. Hon är inte heller stel någonstans eller låst. Rider somsagt för tränare också som ser henne minst 2ggr i veckan. Min mamma är även själv tränare och har inte heller sett något problem då hon är stark och ordentligt genomriden.

Är också lite nyfiken på ditt rehabtränare förslag, varför rehab och inte vanlig när hon inte har någon skada och ridits utan problem i säkert 4 år?

Eftersom hon inte klarar av att galoppera under ryttare eller på longerlina, så finns det ett problem. Hon har inte ridits utan problem, eftersom då hade galoppen gått bra. Och man löser inte problem genom att köra vidare i samma hjulspår.

6 dagar i veckan varav 2 för tränare och hon kan inte galoppera, bli longerad eller löshoppa?

Varför inte börja med att ta de två dagarna för tränare och lära er (både du och häst) att longera?

Det fattas liksom viktiga grundbultar här.

Ni får ju hjälpa henne förstå. Ingen häst fattar uppgiften direkt på egen hand utan man får ta det successivt och träna pedagogiskt. Samma sak med longering.

Jag hade lagt fokus där. Träna så att hästen blir trygg med att röra sig löst utan ryttare. Hjälp henne förstå uppgiften så att ni sedan kan lösgaloppera och/eller longera.

Sen hade jag nog tagit hästen ytterligare en vända till veterinär för att verkligen vara säker på att den inte har ont. Kanske annan klinik?
Hon har longerats mycket och det funkar förutom galoppen. Hon kan röra sig fritt i ridhus men vill inte galoppera då utan kommer då istället fram till en. Har funderat på om det kan komma ifrån spanien? Hon har tydliga märken efter en sådan grimma med taggar i där hon antagligen lärt sig att bete sig på ett särskilt sätt.

Hon har checkats av olika veterinärer och röntgats 2 ggr där man inte sett någonting.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 374
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 994
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 062
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 019
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar