Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på kimblewickbett och gick inte alls fram för skänklarna. Vi bytte direkt till ett vanligt tredelat med fasta ringar. Vi kämpade sedan i 1år med att detta väldigt nerviga stoet skulle lugna ner sig och hon tog bara bettet och stressade upp sig. Så småningom lugnade hon ner sig och blev jättefin. Hon är en väldigt arbetsvillig häst och har lagt på sig mycket muskler. Hon har inga problem med sin form i varken skritt eller trav och kan iprincip allting dvs skänkelvikningar, bak/framvändningar, rygga osv. Problemet är att hon vill verkligen inte galoppera. Det spelar ingen roll ens om man galopperar ute i skogen hon kinkar ihop och kickar emot skänklarna. Om man väl får fram henne går det inte att hålla ihop henne i någon form alls och hon sträcker bara ut sig och bryter av efter en kortsida. Hon går inte ens framåt vid hoppningen längre där hon innan hade sug fram mot hinder osv. Ska också tilläggas att hon inte heller galopperar om man står i lätt sits med mycket avgift och beröm. Hon blir väldigt stark i galoppen och egentligen är hon en häst som är väldigt känslig i munnen och bara vågar ta ett väldigt mjukt stöd om hon rids rätt i övriga gångarter. Vid longering i galopp blir hon arg om man går på henne och vill inte galoppera då heller. Långspö bakom funkar inte heller. Rider för en duktig tränare som ridit SM och hon fick inte till någon bra galopp på henne heller och när jag eller min mamma jobbat galoppen under träningar så tjurar hästen bara ihop. Har även känt igenom henne flera gånger och hon verkar inte ha ont någonstans då hon är felfri i alla gångarter utan bara lat. Hon har heller aldrig varit skadad och har en felfri skadehistorik. Vad ska vi göra för att få henne att bara vilja galoppera?