Nyårstråden

Jag ska fira med att beställa hem trerättersmiddag, dricka bubbel och ligga på soffan med Xarko. Får kanske sällskap av en annan bukare med, vi får se.
På dagen ska jag och en kompis ut och gå milen så hundarna är ordentligt motionerade inför kvällen.

Xarkos första nyår här i Sverige och eftersom han är född lantis så får vi ta det lugnt och se vad han tycker om det hela 😅

Maten ännu okänd men kommer beställa någon mat. Får väl diskutera med dottern vad hon känner för. Vi är båda två allätare så vi får kika på olika alternativ.
Jag jobbar 7.30-18 men blir nog ändrat till 6.30-18.30 så dottern får lösa hämtningen av maten :p
Sen tar jag stallet efter jobbet och vi äter därefter. Sen ska vi väl se Grevinnan och betjänten innan vi kollar på fyrverkerier och jag sen lägger mig. Tidig väckning på nyårsdagen eftersom jag jobbar även då :cautious:

Ska till spansk restaurang mitt på dagen så blir ingen matlagning här. Får se om det blir tapas eller en varmrätt det bestämmer vi på plats. Övervägde restaurang på kvällen men det var i princip uteslutande färdiga menyer på alla restaurangen vi kollade på och det var ingen sugen på utan vill kunna välja mat själva och hur mycket eller lite vi vill äta. Sen ska vi se fyrverkeri på stan klockan 17 tillsammans med några andra. På kvällen lite bubbel och snacks i all enkelhet hemma.

Senast ändrad:
Hemma och se till hästarna som vanligt. Har även blivit tradition för mig att räkna ut milersättningen inför deklaration i väntan på att spektaklet bryter ut.

Beroende på väder så kan det bli en tripp till Göteborg för att se på GP fyrverkerierna.

Ska till samma vän som förra året och då alla är antingen historienördar eller lajvare så kör vi historiskt tema på klädsel istället för förra årets högtidsdräkt. Tror vi kommer köra från 1500-tal och framåt, jag ska förhoppningsvis ha min 1920-klänning som jag köpt på tradera men ännu ej testat.
Maten skulle ha varit tema Tyskland, men vet ej om det gäller längre då vi tydligen ska äta fasan till varmrätt då en fått en bra deal på det (vad det nu innebär, haha!).
Sen blir det massor med brädspel och mys, antagligen lite lego då minst ett barn är närvarande. Är så pepp!

Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni?

Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att fixa desserten, jag har redan prestationsångest! 😅
Barnen är hos sin pappa och jag verkar ha glömt bort hur man firar utan barn, så jag blir nog helt enkelt hemma själv. Isåfall gör jag antagligen pizza på stålet och lite vin till det plus någon bra serie att bingea.

Maten är ganska spikad redan:
välkomstsnacks: chips med creme fraiche/löjromsdipp
Förrätt: hummer- eller räkcocktail
Huvudrätt: ryggbiff med potatisgratäng eller hasselbackspotatis

Efterrätten är inte bestämd ännu.

Dryck blir nog alkoholfritt bubbel samt bubbelvatten.

Vi firar hemma själva i år, så det blir lugnt.

Menyn tror jag blir:
Toast Skagen
Oxfilé med hasselbackspotatis, rödvinssås och grönkål
Creme Brulee

Champagne till förrätt och tolvslag, rödvin alt öl till köttet.

Innan dess långrunda med hunden och hallträning.

Jag ”firar” i stallet som vanligt. Nytt stall för tredje nyåret i rad, så vet inte alls hur det kommer att gå för livrädda hästen. :heart

Men innan dess måste jag såklart äta, förrätt tror jag blir lite skagenröra jag norpade åt mig häromdagen och efterrätt blir traditionsenligt plommonsufflé. Men varmrätt… Noll idé.

Var lite inne på att göra potatisgratäng och köpte tom ett kg mjölig potatis. Men trots tydlig etikett på potatisen så står det en liten lapp att det är Baby Lou, och det är en fast potatis. Så där gick luften ur lite.

Vill helst äta nåt som funkar att värma upp tre dagar framåt pga bor själv och är rätt liten i maten.

Jag ”firar” i stallet som vanligt. Nytt stall för tredje nyåret i rad, så vet inte alls hur det kommer att gå för livrädda hästen. :heart

Men innan dess måste jag såklart äta, förrätt tror jag blir lite skagenröra jag norpade åt mig häromdagen och efterrätt blir traditionsenligt plommonsufflé. Men varmrätt… Noll idé.

Var lite inne på att göra potatisgratäng och köpte tom ett kg mjölig potatis. Men trots tydlig etikett på potatisen så står det en liten lapp att det är Baby Lou, och det är en fast potatis. Så där gick luften ur lite.

Vill helst äta nåt som funkar att värma upp tre dagar framåt pga bor själv och är rätt liten i maten.

Men, fast potatis går utmärkt i gratäng?

Har du testat låta skivorna puttra med mjölk och grädde tills de blir lite mjuka? Tycker alltid det blir krämigt, gött och tillräckligt mjukt då 😊

Sjukt irriterande att den var felmärkt!!

Nä, har fått tipset från annat håll också, så det kanske får bli så jag testar det denna gång. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
673
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 096
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 589
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Placering av TV

Hund, Katt, Andra Djur