Registrera om från NKK till SKK

Kilauea

Trådstartare
Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK.
Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför. Behöver man det för att kunna tävla? Räknas den som blandras i Sverige annars, trots norsk stamtavla?

Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför. Behöver man det för att kunna tävla? Räknas den som blandras i Sverige annars, trots norsk stamtavla?
Den kommer fortfarande räknas som renras - men inga hälsoresultat kommer reggas då, du kan inte delta på prov och tävling, MH (och förmodligen BPH) samt att din hund inte kommer med i statistiken för din ras i Sverige.
Svenskägd hund ska vara svenskreggad om den tävlar här helt enkelt.

Att SKKregga importhund är enkelt och jag förstår inte ens varför man inte skulle göra det.

Har du importerat en hund från ett nordiskt land behövs ingen exportstamtavla. Då skickar du hundens orginalstamtavla till SKKs kansli tillsammans med registreringsansökan för importerad hund.

Numer (sedan 17 december i år) behöver man inte skicka in originalstamtavlan till SKK när man ska registrera sin import, utan du kan ladda upp en inscannad (alltså ej fotad) bild av den via mittskk.se
Skärmavbild 2024-12-27 kl. 09.43.15.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Svenskreggad hund med hälsotester och meriter registrerade i SKK, som flyttar till Norge och reggas in i NKK. Vad händer med...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
787
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka