Att bjuda in utan hundar eller barn (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 37)

Catsu

Trådstartare
Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med.
Jag har katt.
Nej jag vill inte låsa in henne i sovrummet så att hundarna kan vara med. Det skulle stressa henne att ha vilt främmande varulvar (från hennes perspektiv) utanför dörren.

Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med.
Jag har katt.
Nej jag vill inte låsa in henne i sovrummet så att hundarna kan vara med. Det skulle stressa henne att ha vilt främmande varulvar (från hennes perspektiv) utanför dörren.

Jag nekar också hundar i vårt hem. Likaså små barn (har inte fått frågan ännu heller, dock). Lillan (katt) är inte van vid hundar eller barn, och jag tycker faktiskt inte att hon ska behöva vänja sig heller (vi har ingetdera och det kommer inte att bli aktuellt heller). Hade hon varit den väldigt orädda typen, som mina tamråttor som glatt morsade på stor (tänk schäfer) hund på nån decimeters avstånd från huvudet, så hade det varit en annan sak!

Jag har katt.

Men om de inte vill eller kan lämna hundarna hemma, vad har de då för val annat än att tacka nej till att komma på besök?

Jag tycker alltså inte alls att det är fel att säga nej tack till hundar (eller katter eller vad än det må vara) i sitt hem. Självklart är det de som bor i hemmet som ska komma i första hand, inte eventuella gäster! Det jag inte förstår är vad som är det störande i att de tackar nej.

Hos oss är det lite tvärt om. Vi har hundar och alla som kommer hem till oss på besök vet om att hundarna bor här och vi stänger inte undan dem t. ex. när vi har gäster. Är man inte bekväm med att ha hundar omkring sig, eller själv har hund som kanske inte fungerar med våra, så är det naturligtvis inga konstigheter att inte komma hit på besök. Då kan vi träffas någon annan gång, på någon annan plats, i stället :)

Men om de inte vill eller kan lämna hundarna hemma, vad har de då för val annat än att tacka nej till att komma på besök?

Jag tycker alltså inte alls att det är fel att säga nej tack till hundar (eller katter eller vad än det må vara) i sitt hem. Självklart är det de som bor i hemmet som ska komma i första hand, inte eventuella gäster! Det jag inte förstår är vad som är det störande i att de tackar nej.

Hos oss är det lite tvärt om. Vi har hundar och alla som kommer hem till oss på besök vet om att hundarna bor här och vi stänger inte undan dem t. ex. när vi har gäster. Är man inte bekväm med att ha hundar omkring sig, eller själv har hund som kanske inte fungerar med våra, så är det naturligtvis inga konstigheter att inte komma hit på besök. Då kan vi träffas någon annan gång, på någon annan plats, i stället :)
Hundarna kan lämnas hemma när man åker och handlar exempelvis. Att komma förbi på en snabb fika tar inte längre tid.
Det är mer det kategoriska om inte hunden får följa med så vill inte jag komma.

Jag har katt.
Jag vill inte heller ha hundar i mitt hem. Dels har jag katter men dom skulle säkert inte bry sig. Men framförallt tycker jag hundar drar inte så mycket skit utifrån som jag inte pallar städa upp efteråt. Jag har själv haft hund och regelbundet varit hundvakt åt vänners hundar så jag gillar hund men jag orkar inte städa efter dom längre.

Jag har katt.
Finns ingen hundmänniska som skulle lämna hunden på julafton men man kan väl gå halva vägen var,katten bor ju där så jag kan koppla eller hålla pli på hunden så katten får fred (just min hund älskar katter på det bra viset)

Finns ingen hundmänniska som skulle lämna hunden på julafton men man kan väl gå halva vägen var,katten bor ju där så jag kan koppla eller hålla pli på hunden så katten får fred (just min hund älskar katter på det bra viset)

Om katten som bor där tycker att hundar är otrevliga är det ju inte säkert att det "räcker" att ha hunden kopplad/ha den hos sig och se till att den lämnar katten i fred. Katten kan bli stressad ändå, bara av att det är en hund på besök.

Jag tycker att båda "sidorna" är fullt rimliga - d. v. s. både att inte vilja ha hundar i sitt hem (oavsett anledning) och att inte vilja åka hem till någon på fika där hunden inte är välkommen. Själv undviker jag gärna att spendera någon längre tid i hem där det bor katt :)

Jag nekar också hundar i vårt hem. Likaså små barn (har inte fått frågan ännu heller, dock). Lillan (katt) är inte van vid hundar eller barn, och jag tycker faktiskt inte att hon ska behöva vänja sig heller (vi har ingetdera och det kommer inte att bli aktuellt heller). Hade hon varit den väldigt orädda typen, som mina tamråttor som glatt morsade på stor (tänk schäfer) hund på nån decimeters avstånd från huvudet, så hade det varit en annan sak!
Det är ju viss skillnad på att säga att en hund inte är välkommen och att ett barn inte är det. Jag är ingen våldsamt barnkär person, trots att jag har tre egna, men jag tror att de flesta människor skulle ha svårt att upprätthålla umgänge med andra människor om de förbjöd barn i sitt hem.

Det är ju viss skillnad på att säga att en hund inte är välkommen och att ett barn inte är det. Jag är ingen våldsamt barnkär person, trots att jag har tre egna, men jag tror att de flesta människor skulle ha svårt att upprätthålla umgänge med andra människor om de förbjöd barn i sitt hem.
Njae, jag tänker att det inte är så konstigt att riktigt små barn inte är kompatibla med alla hem.
Man gör ju ofta rätt mycket anpassningar om man får egna och umgänge finns plats för på många ställen. Under småbarnstiden kanske man får träffa en sådan vän hos hen eller aktiviteter ute.

Jag vill inte ha barn här. Det är väl inte det minsta konstigt?

Vad har julafton med saken att göra?
Hålla pli på hunden tar jag för givet att man gör om man besöker någon annans hem.
Ett koppel innebär inte att hunden försvinner in i en osynlig bubbla. Ni är fortfarande i kattens hem och i alla fall min katt hade blivit stressad av hundens närvaro.

Vad har julafton med saken att göra?
Hålla pli på hunden tar jag för givet att man gör om man besöker någon annans hem.
Ett koppel innebär inte att hunden försvinner in i en osynlig bubbla. Ni är fortfarande i kattens hem och i alla fall min katt hade blivit stressad av hundens närvaro.
Jag hade en vän som tog med sina två hundar hit för flera år sen. De pissade överallt och hoppade upp på bord och stal mat. Hon fick inte ta med dem nästa gång hon kom över och bodde några dagar hos mig.

Nu har jag en katt som morrar bara hon ser en hund genom fönstret så för hennes skull får ingen ha hund här längre än en fika (dagtid då hon ändå är utomhus).

Saknar dock fortfarande min väluppfostrade tik som dog över 12 år sen. :heart

Jag har som sagt inte en enda gång hamnat i situationen att nån velat komma på besök med barn, i vårt nuvarande hem. Jag har heller inte en enda gång nämnt eller ens antytt det till någon, så det beror inte på det. Så än så länge är det ett ickeproblem. Trots att jag känner många som har just (små) barn.

Jag ser heller inga problem med att träffas någon annanstans än just hemma hos mig/oss, när jag ska träffa någon vars barn ska vara med vid umgänget. Jag är en person som ofta är den som åker den längre sträckan för att umgås med vänner som bor på annan ort än jag själv.

Jag ser ingen anledning till att min katt ska behöva bli stressad i onödan i vårt hem. Hade jag haft en katt som antingen gärna umgicks med dem, eller bara lagt sig att sova tryggt medan de var här, så hade de varit välkomna. Jag är ingen barnkär person, men just det här handlar faktiskt inte om det.

Alla mina vänner vet att jag inte gillar barn, så det är ytterst sällan någon av dom tar med sina barn hit. Inte konstigt alls?

Alla mina vänner vet att jag inte gillar barn, så det är ytterst sällan någon av dom tar med sina barn hit. Inte konstigt alls?
Det fungerar ju om det gäller vänner där man bara umgås med den ena föräldern. Många människor har ju även familj och släkt eller umgås med vänner som är ett par. Det är ju inga problem att barn inte är välkomna om man aldrig hamnar i en situation där man måste berätta att barnet inte är välkommet.

Det fungerar ju om det gäller vänner där man bara umgås med den ena föräldern. Många människor har ju även familj och släkt eller umgås med vänner som är ett par. Det är ju inga problem att barn inte är välkomna om man aldrig hamnar i en situation där man måste berätta att barnet inte är välkommet.
Håller med. Men det brukar lösa sig ändå, tror ingen normal förälder tar med sig sitt barn till någon som avskyr barn (likväl hatar hundar). Såna relationer brukar ebba ut. Har en i släkten som barnen kallar för elaka tanten just för att hon är så anti barn. Såklart ingen vill åka dit 😄Sånt känner barn av.

Det fungerar ju om det gäller vänner där man bara umgås med den ena föräldern. Många människor har ju även familj och släkt eller umgås med vänner som är ett par.

Min klippning.

Inga problem för oss, samma princip som om det gäller den ena föräldern - vi ses då nån annanstans än hemma hos oss. Inga konstigheter alls.

• Gilla
Reactions: Sel
Håller med. Men det brukar lösa sig ändå, tror ingen normal förälder tar med sig sitt barn till någon som avskyr barn (likväl hatar hundar). Såna relationer brukar ebba ut. Har en i släkten som barnen kallar för elaka tanten just för att hon är så anti barn. Såklart ingen vill åka dit 😄Sånt känner barn av.
Bara för att man inte vill ha barn hemma/föredrar att ingen tar med barn hit, betyder det inte att man hostar barn och är en elak människa som kommer bli ensam.
Går att umgås även utan barn.

Jag förstår inte heller störningen.
Jag åker otroligt sällan någonstans utan min hund och är helst inte borta länge alls 'ven om hon är med eftersom katten oftast då lämnas hemma ensam. Jag är ensamstående och jobbar - när jag är ledig vill jag umgås med mina djur. Att jag sedan måste lämna dem för att handla är ju dessvärre en nödvändighet.
Jag tackar inte nej till umgänge där jag inte kan ta med dem för att vara till besvär utan för att det är min prioritering, precis som jag helt och hållet förstår att katten i hemmet är TS prio.
Man får väl ses någon annanstans någon annan gång där hunden kan följa med? Eller barnet eller vad det nu vara månde.

Folk kan inte komma hem till mig med vare sig hund eller små barn heller, då får de lämna dem hemma eller också får vi ses under andra omständigheter.

Med min gamla hund stannade jag hellre hemma än åkte iväg om han inte var välkommen, fattar inte varför du blir upprörd över det?
Barn och hundar är inte välkomna hem till mig, ingen har blivit upprörd över det. Mitt hem är inte anpassat för ungar, jag vill ha lugn och ro hemma. Mina katter är inte förtjusta i främmande hundar.
Det betyder inte att jag är varken ensam eller elak 😆

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 779
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 317
Senast: Migo
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 287
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 406
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar