Hundpassning, hundar som kissar

Bipo

Trådstartare
Hej.

Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år.

Men något jag funderar över. I princip alla hanhundar jag passat har markerat revir inomhus. Antagligen är de rumsrena hemma så ägaren inte vet om att de brukar skvätta hos andra.

Är det rimligt att be alla hanhundsägare skicka med ett skvättskydd? Eller är det jag som ska stå för det?

Hej.

Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år.

Men något jag funderar över. I princip alla hanhundar jag passat har markerat revir inomhus. Antagligen är de rumsrena hemma så ägaren inte vet om att de brukar skvätta hos andra.

Är det rimligt att be alla hanhundsägare skicka med ett skvättskydd? Eller är det jag som ska stå för det?
Fullt rimligt med skvättskydd!
Skvättskydd har krävts på de inomhuskurser jag varit på.

Fullständigt orimligt att du ska ha ett förråd av skvättskydd i massor av storlekar med tillhörande blöjor till.

På de inomhuskurser jag varit med hanhundar har skvättskydd aldrig nämns. Men å andra sidan är ju hunden under kontroll på en kurs.
Men har man en hund hemma hos sig för passning antar jag att den rör sig mer fritt, så då är den kanske inte en orimlig tanke att ägaren har med sig skvättskydd för att undvika att hunden markerar.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är helt okej att be om skvättskydd. Har personligen aldrig varit med om att hanhundar markerar inne ofta, men har det hänt flera gånger är det klart en legit förfrågan - om hunden lyft på benet vid första besöket skulle jag ha det som krav på den följande gånger.

(Inte till hjälp för ts men) jag har varit på inomhuskurser på tre olika ställen, ingen har krävt skvättskydd på hanhundar ens vid nosarbete. Däremot har de sagt, om man frågat om sin löptik, att det är önskvärt med skydd.
Kanske beroende på underlag?
De hallar jag varit i har haft mjuk matta av syntet, liknande kokosmatta. Kiss rinner ner och är inte lätt att få bort.

Jag hade definitivt krävt(!) att ägaren tagit med sig ett välsittande kisskydd till hunden om den markerade inomhus och hunden (oavsett anledning) skulle in i mitt hem eller en lokal som jag ansvarade över. Antingen det, eller så får de köpa nytt av de saker som hunden kissar på (inkl betala för renovering av nedpissade väggar eller vad nu är hunden markerar på).

Jag hade definitivt krävt(!) att ägaren tagit med sig ett välsittande kisskydd till hunden om den markerade inomhus och hunden (oavsett anledning) skulle in i mitt hem eller en lokal som jag ansvarade över. Antingen det, eller så får de köpa nytt av de saker som hunden kissar på (inkl betala för renovering av nedpissade väggar eller vad nu är hunden markerar på).
Är det rimligt att be om det även fast man inte passat hunden tidigare och inte vet hur den är?

Jag frågar alltid ägarna om hundarna är rumsrena, de säger ja men när hunden sen kommer hem till mig är det första den gör att lyfta på benet. Nu senast fick jag ett träbord förstört av en hund som enligt ägaren var rumsren..

Är det rimligt att be om det även fast man inte passat hunden tidigare och inte vet hur den är?

Jag frågar alltid ägarna om hundarna är rumsrena, de säger ja men när hunden sen kommer hem till mig är det första den gör att lyfta på benet. Nu senast fick jag ett träbord förstört av en hund som enligt ägaren var rumsren..
Om du förklarar situationen borde de vara okej med det tycker jag. Om inte får de väl hitta en annan hundpassare.

Ska du passa hundar professionellt kan det nog vara bra, för din egen skull, att ha möbler, golv m m som går att rengöra på rätt sätt i de rum hundarna ska vara. Så pass att det inte finns lukt kvar av annan hunds kiss, då det tyvärr triggar andra hundar att markera även om de inte gjort det innan. Och se till att ha bra städmaterial för ändamålet.
Jag har själv inga tips, men det borde gå att ta reda på.

Absolut. Tycker de inte att det är ok får de helt enkelt kolla efter annan hundpassare.

Är väl lite luttrad efter butiksjobb, där SÅ många hundar kissar inne trots att ägaren påstår att hunden inte gör sådant. T.o.m. när jag sett hunden "in action" så påstås det att den inte kissar inne :rolleyes:

När jag själv tar med hanhundar till butik eller liknande och inte är 100% säker på hur de reagerar i just sådan situation, så sätter jag alltid på kisskydd för säkerhets skull. Bättre en gång i onödan än en gång för lite.

• Gilla

Kan det inte vara för att du inte får bort lukten möjligtvis helt enkelt? Tänker att om det inte luktar kiss så borde dom väl inte heller markera på det sättet.

Ingen av mina hundar har markerat inomhus förutom min förra hund på en kurs med en matta som antagligen var väldigt kissad på, där verkade han bli lite förvirrad helt enkelt.

Kan det inte vara för att du inte får bort lukten möjligtvis helt enkelt? Tänker att om det inte luktar kiss så borde dom väl inte heller markera på det sättet.

Ingen av mina hundar har markerat inomhus förutom min förra hund på en kurs med en matta som antagligen var väldigt kissad på, där verkade han bli lite förvirrad helt enkelt.
Tror inte det för det har inte varit på samma ställen

Kan det inte vara för att du inte får bort lukten möjligtvis helt enkelt? Tänker att om det inte luktar kiss så borde dom väl inte heller markera på det sättet. […]
Borde inte men vissa hanhundar är sådana. Jag har en vän vars hanhund är rumsren. Hemma. Kommer han bort sticker han direkt iväg och markerar. Jag har tagit honom på bar gärning och det var inte trevligt för honom, men nästa gång var det samma visa. Jag är hundra på att ingen hund kissat där jag kommit på honom och han gör likadant överallt. Så nu är det alltid kisskydd på.

Min uppfattning (som inte är underbyggd på annat sätt än min egen erfarenhet/tyckande) är att beteendet till viss del hänger ihop med ras. Men för TS del tycker jag det är helt rimligt att kräva kisskydd på alla hundar.

Borde inte men vissa hanhundar är sådana. Jag har en vän vars hanhund är rumsren. Hemma. Kommer han bort sticker han direkt iväg och markerar. Jag har tagit honom på bar gärning och det var inte trevligt för honom, men nästa gång var det samma visa. Jag är hundra på att ingen hund kissat där jag kommit på honom och han gör likadant överallt. Så nu är det alltid kisskydd på.

Min uppfattning (som inte är underbyggd på annat sätt än min egen erfarenhet/tyckande) är att beteendet till viss del hänger ihop med ras. Men för TS del tycker jag det är helt rimligt att kräva kisskydd på alla hundar.
Tror inte det har med ras att göra. Har passat beagle, labrador, tollare, mops, chihuahua och alla hanar har markerat inne. Enda hanen som inte gjorde det var en ung golden retriever som inte lärt sig att lyfta på benet än.

• Förvånad
Tror inte det har med ras att göra. Har passat beagle, labrador, tollare, mops, chihuahua och alla hanar har markerat inne. Enda hanen som inte gjorde det var en ung golden retriever som inte lärt sig att lyfta på benet än.
Men så skumt! Alltså vi har haft ett stort antal hundar in och ut i hemmet under åren, totalt varierande raser, kön och åldrar och en enda har kissat inomhus. Den fick ha skvättskydd på.

Jag har hanhundar och haft hanhundar tidigare dom har aldrig markerat inomhus hos mina vänner eller familj.
Min första tanke är att en hund har kissat inne och du inte lyckats få bort lukten och sen är kedjan igång.
Men överlag måste du haft otur för så vanligt är det inte att hanhundar av alla möjliga raser markerar inomhus i vanliga hem, eller har jag missat något?

• Gilla
Jag har hanhundar och haft hanhundar tidigare dom har aldrig markerat inomhus hos mina vänner eller familj.
Min första tanke är att en hund har kissat inne och du inte lyckats få bort lukten och sen är kedjan igång.
Men överlag måste du haft otur för så vanligt är det inte att hanhundar av alla möjliga raser markerar inomhus i vanliga hem, eller har jag missat något?
Alla har markerat på olika ställen så vet inte om det kan vara så.
Men de hundar jag passar är enbart sällskapshundar, de flesta ägs av människor med ingen till lite hunderfarenhet så kan ju vara att hundarna inte fått rätt fostran.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 789
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Jag är med på en sida för chinese crested. Jag ser en förvånande trend i att använda vanliga barnblöjor på hundarna. De används på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 792
Senast: Haemoglobin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar