Hundpassning, hundar som kissar

Alla har markerat på olika ställen så vet inte om det kan vara så.
Men de hundar jag passar är enbart sällskapshundar, de flesta ägs av människor med ingen till lite hunderfarenhet så kan ju vara att hundarna inte fått rätt fostran.
Jo men dom behöver ju inte markera på samma ställe,att dom känner lukten av att någon annan hund markerat kan få dom att markera lite här och där tänker jag?

Självklart ska du kräva skvättskydd när det behövs. Sedan tycker jag nog att man ska försöka gå till botten med anledningen till revirmarkerande. Har haft hanhundar ända sedan barnsben och den enda som kissade inne gjorde det när han blev överexalterad och då handlade det inte om revirmarkering utan om att han kissade på sig.

En del må tycka att det är normalt med hanhundar som revirmarkerar inomhus, men för mig är det inte det. Jobbar på djursjukhus och har jobbat i djuraffär och den gemensamma nämnaren för de hanhundar som revirmarkerat inomhus har haft en gemensam nämnare, ägarna har inte haft koll på dem. Min hanhund skulle säkert kunna revirmarkera inomhus i en ny miljö, men jag låter honom inte göra det.

Är det rimligt att be om det även fast man inte passat hunden tidigare och inte vet hur den är?

Jag frågar alltid ägarna om hundarna är rumsrena, de säger ja men när hunden sen kommer hem till mig är det första den gör att lyfta på benet. Nu senast fick jag ett träbord förstört av en hund som enligt ägaren var rumsren..

Frågan är om det inte är så att hundarna känner på lukten att andra hundar markerat hemma hos dig och därför triggas till att också göra det? Att det blivit en ond cirkel.

Självklart ska du kräva skvättskydd när det behövs. Sedan tycker jag nog att man ska försöka gå till botten med anledningen till revirmarkerande. Har haft hanhundar ända sedan barnsben och den enda som kissade inne gjorde det när han blev överexalterad och då handlade det inte om revirmarkering utan om att han kissade på sig.

En del må tycka att det är normalt med hanhundar som revirmarkerar inomhus, men för mig är det inte det. Jobbar på djursjukhus och har jobbat i djuraffär och den gemensamma nämnaren för de hanhundar som revirmarkerat inomhus har haft en gemensam nämnare, ägarna har inte haft koll på dem. Min hanhund skulle säkert kunna revirmarkera inomhus i en ny miljö, men jag låter honom inte göra det.
Jag tillåter inte det, säger till men hundarna tar inte åt sig.

Jag blir inte kränkt om min hanhund måste ha kisskydd, han störs inte nämnvärt och jag förstår att man inte vill ta risken. Särskilt om man förklarar att det hänt förut. Vilken hund som helst kan få en knäpp och glömma sig. Jag passade en tik som mitt i livet, hundra procent rumsren sen valp, plötsligt kissade i hallen till lägenhetshuset där hon bott i flera år, på väg in från promenad dessutom. Tillfällig förvirring.

Sen misstänker jag tyvärr att rumsrenhet inte betyder samma sak för alla hundägare. Jag läste recensioner på robotdammsugare igår och det var orimligt många som nämnde att dammsugaren var bra på att undvika djurbajs. Som att det är normalt att ha bajs på golven :confused:

Är det rimligt att be om det även fast man inte passat hunden tidigare och inte vet hur den är?

Jag frågar alltid ägarna om hundarna är rumsrena, de säger ja men när hunden sen kommer hem till mig är det första den gör att lyfta på benet. Nu senast fick jag ett träbord förstört av en hund som enligt ägaren var rumsren..
Att som hane skvätta inne har inget med rumsrenhet att göra.
De markerar med sitt kiss, och eftersom du passar många olika hundar så har du tusen dofter i ditt hus hur bra du än städar. Det handlar inte om att de är kissnödiga som en icke-rumsren hund.
Antingen tar du bara emot kastrerade hanhundar (vilket inte är ovanligt på exempelvis hunddagis) eller ber ägaren ta med skvättskydd, inget konstigt alls.

Jag har hanhundar och haft hanhundar tidigare dom har aldrig markerat inomhus hos mina vänner eller familj.
Min första tanke är att en hund har kissat inne och du inte lyckats få bort lukten och sen är kedjan igång.
Men överlag måste du haft otur för så vanligt är det inte att hanhundar av alla möjliga raser markerar inomhus i vanliga hem, eller har jag missat något?
Jag tycker att det är ganska vanligt att okastrerade hanar markerar inomhus om det finns andra hundar. Det är ett naturligt beteende. Att markera.

Varför skulle det annars vara så vanligt med krav på kisskydd i många djurbutiker exempelvis?

Även på hundutställningar är det vanligt att se hanhundar lyfta benet mot väskor, burar osv som står på golvet. Har sett det så många gånger oftast märker inte ens den som håller i snöret.

Har själv haft en okastrerad hane som var helt rumsren och man kunde ta med honom överallt. Kom han dock till ett hem där det fanns andra hundar kunde han lyfta på benet mot en kruka eller liknande om man inte hängde med. Beteendet försvann efter kastrering.

Jag tycker att det är ganska vanligt att okastrerade hanar markerar inomhus om det finns andra hundar. Det är ett naturligt beteende. Att markera.

Varför skulle det annars vara så vanligt med krav på kisskydd i många djurbutiker exempelvis?

Även på hundutställningar är det vanligt att se hanhundar lyfta benet mot väskor, burar osv som står på golvet. Har sett det så många gånger oftast märker inte ens den som håller i snöret.

Har själv haft en okastrerad hane som var helt rumsren och man kunde ta med honom överallt. Kom han dock till ett hem där det fanns andra hundar kunde han lyfta på benet mot en kruka eller liknande om man inte hängde med. Beteendet försvann efter kastrering.
Nu pratar jag alltså inomhus i ett hem. Jag har inte upplevt det.

Under åren med stora hundar hade jag aldrig problem.

Nu är jag inne på min andra lilla och är ständigt vaksam. Inomhus och bortaplan är det skvättskydd som gäller, för säkerhets skull.

Hemma händer inget men på bortaplan skvätter han.
Samma med hans föregångare. Vet inte om jag är en usel hundägare men alla de hundar jag haft innan har varit klockrent rumsrena. (flattar, schäferkorsning)

Nu pratar jag alltså inomhus i ett hem. Jag har inte upplevt det.
Jag vet, och jag har upplevt det flera gånger. Inget konstigt alls när det är ett hem med flera hundar. Hanarna blir förvirrade och känner att de behöver markera.
Likadant i butiker, hundhallar, veterinären…alla hanar gör inte så men det är verkligen inte så ovanligt som det låter på vissa här i tråden.
Kisskydd på alla som markerar.

Jag vet, och jag har upplevt det flera gånger. Inget konstigt alls när det är ett hem med flera hundar. Hanarna blir förvirrade och känner att de behöver markera.
Likadant i butiker, hundhallar, veterinären…alla hanar gör inte så men det är verkligen inte så ovanligt som det låter på vissa här i tråden.
Kisskydd på alla som markerar.
Ja butiker och likande förstår jag men i hemmen har jag aldrig upplevt det :)

Borde inte men vissa hanhundar är sådana. Jag har en vän vars hanhund är rumsren. Hemma. Kommer han bort sticker han direkt iväg och markerar. Jag har tagit honom på bar gärning och det var inte trevligt för honom, men nästa gång var det samma visa. Jag är hundra på att ingen hund kissat där jag kommit på honom och han gör likadant överallt. Så nu är det alltid kisskydd på.

Min uppfattning (som inte är underbyggd på annat sätt än min egen erfarenhet/tyckande) är att beteendet till viss del hänger ihop med ras. Men för TS del tycker jag det är helt rimligt att kräva kisskydd på alla hundar.
Tänker när det är så många, jag har träffat mängder av hanhundar hemma hos folk där hundarna inte varit innan och det har aldrig varit någon som kissat inne bara för att dom inte är hemma. Jag har varit på mängder av kurser också och väldigt väldigt få gånger så har hundarna kissat när det har varit ställen det går att få rent på. En hel del kissade dock på kursen där dom hade en matta som antagligen är snudd på omöjlig att få luktfri.

Alla har markerat på olika ställen så vet inte om det kan vara så.
Men de hundar jag passar är enbart sällskapshundar, de flesta ägs av människor med ingen till lite hunderfarenhet så kan ju vara att hundarna inte fått rätt fostran.
Det tror jag inte, hundarna är säkerligen rumsrena i vanliga fall. Vet folk som har mycket hundar dom passar på dagarna och dom kissar inte inne dom heller, dock som sagt så håller dom väldigt rent där hundarna är. Så skulle nog ändå gå på att du inte får bort lukterna ordentligt.

Under åren med stora hundar hade jag aldrig problem.

Nu är jag inne på min andra lilla och är ständigt vaksam. Inomhus och bortaplan är det skvättskydd som gäller, för säkerhets skull.

Hemma händer inget men på bortaplan skvätter han.
Samma med hans föregångare. Vet inte om jag är en usel hundägare men alla de hundar jag haft innan har varit klockrent rumsrena. (flattar, schäferkorsning)
Jag har shih tzus och dom har aldrig kissat inne hos andra människor och det är en lite hund antar jag :)
Har också haft beardishane en stor en och han kissade heller aldrig inne förutom en gång när han gick på kortison.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 789
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 687
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Jag är med på en sida för chinese crested. Jag ser en förvånande trend i att använda vanliga barnblöjor på hundarna. De används på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 792
Senast: Haemoglobin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar