Oklar sårskada?! Hjälp

Anonym7654321

Trådstartare
Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll.
Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga här.

Min häst fick i april detta året en svullnad på ena bakbenet, alltså framsidan (skenbenet). Först såg det ut som ett blåmärke (hästen har vitt ben). Efter någon vecka +-0 så började de här ”blåmärket” spricka upp och bli ett sår. De va lixom som att huden dog o trillade av mer o mer. Hur detta hänt vet vi fortfarande inte. Hästen hade lindor på sig i hagen när de hände då hästen hade mugg längre ner på benet ( inte i närheten av såret i fråga). Men lindorna satt som de skulle o inga andra konstigheter när jag tog av dem. Dagen efter ”blåmärket” dök upp så svullnade även benet väldigt mycket. O var svullet ett par dagar men la sig rätt snabbt igen. Under tiden ”blåmärket” sprack upp till sår o under tiden såret var där så var hästen inte halt eller hade feber eller ens särskilt öm runt såret.
Såret sprack som sagt upp mer o mer tills all den svarta huden var borta. Fick antibiotika osv och läkte ändå fint. I maj satte vi igång o börja träna lite lätt och de gick super bra, såret var läkt men pälsen var inte tillbaka. Dock var där som en ”bula” där såret varit, men tänkte att de bara var massa ärrvävnad. Hästen har känts bra o såret har fortsatt vara stängt dock utan päls. Sen fick hästen en hovböld för två veckor sen och stod inne på box 5 dagar. Fick komma ut i hagen den 6e dagen och när hästen kommer in på eftermiddagen så är ”såret” delvis svart eller ja skinnet där såret varit. Lite svart o lite rött, varmt men ej halt. Smörjer o låter de vara. Två dagar senare spricker de upp helt o blir sår igen. Nu har en svart skinnbit trillat av o såret är rätt öppet o köttigt. Tvättar, smörjer och bandagerar såklart. Får metacam, kortison o antibiotika. Veterinären var ute samma dag som såret sprack upp och tyckte inte de såg normalt ut. Han skickade bilder på såret till en expert och de tyckte de såg ut som elakartad cancer eller iaf någon typ av tumör. Förtvivlad o ledsen men såklart hundra frågor i huvudet efter en sån grej o höra.
Nu dock nästan en vecka efter veterinären varit här så har de börjat spricka upp på fler ställen. Både ovanför såret har skinnet börjat spricka upp, även baksidan av benet (senan) och likadant på andra bakbenet, fram o baksida. Ser lite lite på fram o baksida på båda frambenen oxå. Då andra bakbenet nu börjat bli lite sårigt så har jag bandagerat de oxå. Men inga sår än så länge på frambenen men man ser lite räfligt typ i huden o så där. Först tänkte jag tryckskada från lindor? Men hästen har inte haft lindor på sig sen i somras typ. O har bara skydd fram i hagen som sitter bra, trycker inte o hade samma skydd förra året o inget konstigt då. Rids inte o inte gjort senaste två månaderna. Hästen är fortfarande inte halt.
Vad är era tankar? Ska man beskyll sig själv för man gjort något fel eller kan detta vara cancer? Eller tumör? Eller någon annan typ av sjukdom? Är bara på fram/baksidor o inget på sidorna av benen heller. O på de ställen som inte är på själva såret, så är de precis som små små ruvor som sen spricker upp o trillar av, eller att huden bara mjuknar o trillar av.
Tacksam för tankar o någon o bolla idéer med.
Självklart är veterinären fortfarande inkopplad och en plan är lagd framåt men vet inget mer förens efter nyår då alla e lediga nu typ. Så vet inte vad de kan vara förens efter årsskiftet..

Just framtill och baktill på ben är ju klassiska lokalisationer för tryck av bandage o likn.
Är det bara sårigt där pälsen är vit?
Hur pass mkt är originalsåret undersökt - röntgen av området? Ultraljud? Oftast finns ju en underliggande orsak när sår inte vill läka.
Har det tagits någon bakterieodling?
Misstänker man verkligen tumör borde man nog ta en biopsi av förändrad vävnad för att få klart för sig hur det ligger till.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
556
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 740
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar