Litet hundbett på hand - stelkrampsspruta?

Jag har blivit kattbiten rätt många gånger men aldrig åkt någonstans för det. Däremot när Chika bet mig i handen åkte jag till vårdcentralen eftersom jag inte klarade av att titta på det. Tu rman är tuff! 😅 Jag fick hjälp att rengöra och tejpa, that was it. :)
Det var i och för sig ganska "öppna" sår som blödde ordentligt och det är ju en bra grej generellt.

Jag höll på att bära in hinder när jag klev på spiken.
Blev förbannad, drog ut spiken och bsr in resten.
Fick hälla ut blod från skon när jag var klar 😆
Ringde 1177 och frågade om jag borde göra något, de gav nog en tid på närakuten.
Läkaren gjorde inte då mycket mer än tittade lite på foten och gav mig en stelkrampspruta.
Tävlade fälttävlan dagen efter, haltade mig runt terrängbanan sur som fan 😂
Jag höll på att riva bort gammal masonit från ett hus, trampade rakt på en spik som gick igenom foppatoffeln och in i foten 😁 inte det bästa valet av skor till renoveringsarbete kanske.

Mitt syskon klev på en spik och fick en infektion i skeletter. Låg på sjukhus i två veckor efter det. Så rostiga spikar tar jag på allvar.
Jag var jättenoga med hygien och rengöring från att det hände tills det var läkt så jag tog det definitivt på allvar. Hade koll på temp osv och hade självklart åkt in till sjukhus om jag fått feber eller andra tecken på infektion.
Gick som sagt inte att söka vård i staden då inget hade öppet för akuta fall och tror inte akuten hade gjort något annat än det jag gjorde (möjligtvis uppdaterat stelkrampsvaccination).

Jag blev ordentligt biten djupt i handleden av min döende katt - han hade blivit påkörd och var väldigt illa skadad. Det var mer en reflex från hans sida men tänderna gick djupt in i leden och vi fick bända loss honom. Veterinären gjorde rent (!) men skickade mig till akuten. De spolade rent med rör in i i leden (hade jag inte legat ner hade jag nog tuppat av…) och jag fick antibiotika. Den hjälpte inte och nästa dag var handen röd och varm och det röda började sprida sig upp mot armbågen. Akuten igen och ny antibiotika. Men ingen stelkrampsspruta.

Min story i raden av upplevelser i ämnet!

Och jag sörjer min fina fina katt mer än ord kan beskriva. Han var katten i mitt liv, en övergiven hittekatt som blev min älskling. Han menade aldrig att skada mig!

Brodern trampade på en spik ifjol, och då sa 1177 att våra årgångar bör fylla på stelkrampsvaccinen vid 30, så han behövde inte då.
Jag, som då va 30, ringde och bad att få påfyllt. Inga problem...förutom att läkarn ringer och avbokar när jag är 3min från vc. "Behövdes inte".
Jag ringde å tjatade igen, med motivation att jag ofta skär/river mig på saker i stallet och är i trädgården å petar. Hade typ en vecka innan skurit av ytskiktet på pekfingret, mellan nageln å leden, när jag öppnade spånbal.
Så fick jag den tillslut. Iom att det gått flera dar sen skadan utan problem så va de ju såklart inge skit i det, men vem vet var nästa vassare-än-väntat kniv varit 😅

Så störande när ena handen rekommenderar och andra vänder bort 🙄

Dock så tycker jag att det alltid är bra att ringa 1177 när det händer nått, så är det typ loggat iaf 🤷‍♀️

Konstigt. När vår hund råkade bita min mamma så att det gick igenom huden och blöde så fick hon stelkrampsspruta direkt (dom lekte och Ascot råkade bita i foten istället för vattnet min mamma skvätte på honom) .

Sen är du 30 år så bör du ta om flera barnvacciner, bla stelkrampen. Min lillebror och jag pratade om det för något år sen när han fyllde 30 år då han hade fått information att han behövde se över sina vaccinationer som han fått som barn.

Jag tycker att det vore konstigare om du hade fått stelkrampsspruta istället. Stelkramp är inte en bakterie som hundar normalt sett har i munnen. Är de grävare av rang och ofta har munnen full med jord så skulle jag kanske diskutera saken med min läkare. Men annars? Nope.

Jag tycker att det vore konstigare om du hade fått stelkrampsspruta istället. Stelkramp är inte en bakterie som hundar normalt sett har i munnen. Är de grävare av rang och ofta har munnen full med jord så skulle jag kanske diskutera saken med min läkare. Men annars? Nope.
Alla tre hundarna jag har är alla skapligt "bra" grävare (beroende på om man frågar hunden eller mig ;)) - de gräver främst för att försöka få tag på sork, om jag uppfattat det rätt (vilket de också får tag på då och då, och ibland äter upp). Två av hundarna använder munnen ordentligt vid grävning (t.ex. för att slita sönder rötter och annat), så det händer definitvt med de två att de har munnen full med jord. I lördags, när det hände, vet jag att två av dem (bland annat den vars tänder gjorde hålen) grävde en del innan på dagen (jag höll på i trädgården ett tag, och såg då att de höll på i köksträdgården, vilket inte gör något så här års), utöver att de troligtvis också rotade runt i lite gammal gödsel och annat (det var det jag höll på med ute - fyllde upp pallkragar med ca 2-3 år gammal gödsel, men även lite nyare på sina ställen).

Det var dock inget som diskuterades med läkaren, och det var nog några timmar mellan att det hände och att de grävde sista gången den dagen, så munnen borde inte ha varit mer fylld med bakterier än vanligt.

Och än så länge verkar det läka okej (de två mindre verkar helt bra, inga tveksamheter, det vid leden ser själva såret bra ut nu men fortfarande lite rosa runtom)

Är det bara i min umgängeskrets som vi var helt nitiska med att fylla på "grundskyddet" vid 30-årsåldern? Dvs stelkramp och difteri?

Är det bara i min umgängeskrets som vi var helt nitiska med att fylla på "grundskyddet" vid 30-årsåldern? Dvs stelkramp och difteri?

Jag fyllde på för drygt 10 år sen (ca 35 årsåldern), men det var för att jag var in och vaccinerade mig mot TBE och de frågade. Annars hade jag inte haft nån koll på det.

Det verkar vara rätt ovanligt. Jag reste en del runt 30 års åldern och tog då andra vaccin på vaccincentral och då kom det upp. Då jag tog stelkramp+drifteri senare än övriga (har tagit en extra stelkrampsspruta som barn på grund av skada utomlands) kunde jag vänta några år, men tog den innan jag var 35 i alla fall. Men har uppfattningen att det inte är så vanligt. Sambon har aldrig hört att man skulle göra det innan han träffade mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 950
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 468
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 972
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt livrädd för foderautomat
  • Guldfasanerna