Håller med, den som sticker får lämna över om det inte går.
Jag önskar att den mentaliteten funnits på psyk här, jag är svårstucken och otroligt spruträdd efter trauma vilket jag påtalar varje gång, ändå ska det försökas in i oändlighet – i dessa fall i samband med inläggning på psykiatrisk avdelning utan att de kan motivera behovet av blodproverna med annat än "Det är standard".
Situationen att ligga på britsen med fyra-fem sköterskor som tittar på en och nästan oupphörligt sticker in en nål och gräver direkt den föregående drar ut sin nål ett femtontal gånger (!) per session är tortyr om man är vettskrämd och behöver känna att den som skall sticka är trygg i sin roll. Till slut kallade de in experten dagen efter som inte heller hittade något kärl utan fick ta blodprovet från foten, vilket gjorde fruktansvärt ont. Så ont att jag numera drar mig för att söka inneliggande vård i situationer där det skulle gangna mig.
Jag är oändligt tacksam att personalen på VC som sticker mig årligen vet om min problematik, känner igenom noga innan de testar, är lugna och trygga och framför allt lyssnar, till exempel när jag berättar vad som brukar vara enklast och minst obehagligt. De brukar träffa rätt varje gång.