Blöjor till hundar?

Vad jag dock verkligen tycker att man borde göra är att ta hänsyn till detta i aveln. Hundar som inte går att få rumsrena borde rimligtvis inte avlas på!
Håller med. Men med tanke på att det avlas på hundar som inte kan andas/inte kan föda själva/har hudveck som måste opereras/etc så lär innekissande hundar komma ganska långt ner på avelsspärrslistan.

Det verkar vara svårare att få små hundar rumsrena. Min mor har både stora och små hundar. De stora skulle aldrig få för sig att kissa inne, medans de små gör det utan att tveka.

Hon använder samma metod på alla hundarna, men av någon anledning så fungerar det inte hälften så bra på de små.

Håller med. Men med tanke på att det avlas på hundar som inte kan andas/inte kan föda själva/har hudveck som måste opereras/etc så lär innekissande hundar komma ganska långt ner på avelsspärrslistan.
Jo, det är såklart sant :wtf: . Men de kanske vinner på utställningar :crazy: ?

Alltså, OM en vuxen hund nu har problemet att den kissar inne (och är kollad hos veterinären så att det inte är något fel) så kan jag förstå att man använder någon form av skydd.
Det är inte helt ovanligt bland vissa småhundsraser att hundarna aldrig blir helt rumsrena, trots idog träning - och vad ska man göra då? Ha kisspölar/markeringsstänk lite varstans eller rent av avliva hunden?
Men att räkna med att ha det, eller ha det på valpar, eller till och med träna hunden till att ha det - och att kunna gå på låda, det är i mina ögon helt vrickat.

Vad jag dock verkligen tycker att man borde göra är att ta hänsyn till detta i aveln. Hundar som inte går att få rumsrena borde rimligtvis inte avlas på!

Men vad för småhundsraser är det som är så svåra att få rumsrena?*nyfiken och lite lost kanske*

Jag har pappisar och har känt många såna genom åren genom uppfödare etc. Av dem har 1 av ca 100 haft problem med rumsrenheten.
Jag har vänner som föder upp andra småhundsraser. Och bland de raserna har heller inte varit något märkligt.

Både och tror jag...
Att kissa inne är ju jobbigt för hundägaren, ibland tror jag att sådant prioriteras högre än vad som är jobbigt för hunden.

Men vad för småhundsraser är det som är så svåra att få rumsrena?*nyfiken och lite lost kanske*

Jag har pappisar och har känt många såna genom åren genom uppfödare etc. Av dem har 1 av ca 100 haft problem med rumsrenheten.
Jag har vänner som föder upp andra småhundsraser. Och bland de raserna har heller inte varit något märkligt.

minns inte hur det var med pappisen som vi hade när jag var liten. nästa var min schäfer/vit herdeblandning och hon blev rumsren väldigt fort. lille pudel tog ett tag men det var garanterat för att det var min mors hund. han skulle bara lära sig att inte pinka inne. och det lär dom ju sig om man skäller och tjatar tillräckligt på dom :banghead: samma sak när man lär sig att sitta. dom lär sig det tillslut:arghh:

Såg en chihuahuablandis på Blocket som bodde i Norrland och gick på låda för det var för kallt ute :wtf:

Brukar skoja om att lära min gå på låda för att slippa kylan, men det är mest för min egna skull *frusen matte*. Min vovve brukar tycka om snö och kyla och visar tydligt när han gjort sitt och vill in igen.
Att man etablerar låda på en valp är befängt. Hoppas den får motion och träning. D:

Aldrig hört talas om... Hur får du hunden att kissa i blöjan över huvudtaget? Småvalpar i krypåldern, visst, men sedan blir de ju ganska snabbt uppmärksamma och kissar ex inte i sovlådan utan på någon matta istället. Och efter några månader har iaf mina varit väldigt noga med att man kissar i toaområdet, inte där maten är eller där vi sover.

Jag kan någonstans identifiera mig med svårigheten hos folk i lägenhet som ska ned fyra trappor och iväg en bra bit till en stadsgräsmatta innan vovve kan kissa - det kräver mer planering än om du bara kan öppna dörren ut till trädgården. Men ändå verkar det krångligare att hålla på med blöjor, särskilt med en frisk vuxen hund?

Toalåda, blöja, och motionsband. Hunden behöver aldrig lämna lägenheten. :crazy: :cautious:

Ok.. Jag känner en hel del som har och har haft vavvor och dvärgpinnar. Har inte uppfattat det som att ägarna ansett sig ha problem med rumsrenhets-träning.
Men jag är ju inte expert..

Jag är sannerligen inte heller någon expert, men att det finns många som inte har problem betyder ju inte nödvändigtvis att det inte är ett överrepresenterat problem i rasen tänker jag. Småhundar är inte min grej, men det intryck jag fått är i alla fall att det inte är ovanligt med hundar som man aldrig någonsin får helt rumsrena - men att det inte är ovanligt betyder såklart inte att det behöver vara vanligt heller. :)

Jag är sannerligen inte heller någon expert, men att det finns många som inte har problem betyder ju inte nödvändigtvis att det inte är ett överrepresenterat problem i rasen tänker jag. Småhundar är inte min grej, men det intryck jag fått är i alla fall att det inte är ovanligt med hundar som man aldrig någonsin får helt rumsrena - men att det inte är ovanligt betyder såklart inte att det behöver vara vanligt heller. :)

Nej, jag är helt med på att det kan finnas problem.
Men jag undrar liksom VARFÖR?
Vad gör de raserna eller småhundar så mer benägna att pissa inne?
För mig är det underligt och intressant. Det betyder inte att det inte ÄR så. Men jag är nyfiken kring varför.

Nej, jag är helt med på att det kan finnas problem.
Men jag undrar liksom VARFÖR?
Vad gör de raserna eller småhundar så mer benägna att pissa inne?
För mig är det underligt och intressant. Det betyder inte att det inte ÄR så. Men jag är nyfiken kring varför.

Det har jag också funderat på... Det verkar ju inte ha med storleken i sig att göra (eftersom - så vitt jag vet! - inte alla småraser har problemet) så det lär inte vara anatomiskt? Utan det måste väl helt enkelt vara en mental egenskap?

Och kanske är det så enkelt att det är "skräp" som dykt upp och som inte setts som ett tillräckligt stort problem för att det skulle tas på allvar i aveln, och så har det fått spridning. Jag tänker att en 50-kgs hund som inte går att få rumsren förmodligen ses som ett mycket större problem än en 5-kgs, sett till hur mycket de producerar på ett dygn. (Och kanske även en viss skillnad i hur mycket olater "man" tolererar från små hundar jämfört med stora.)

Det har jag också funderat på... Det verkar ju inte ha med storleken i sig att göra (eftersom - så vitt jag vet! - inte alla småraser har problemet) så det lär inte vara anatomiskt? Utan det måste väl helt enkelt vara en mental egenskap?

Och kanske är det så enkelt att det är "skräp" som dykt upp och som inte setts som ett tillräckligt stort problem för att det skulle tas på allvar i aveln, och så har det fått spridning. Jag tänker att en 50-kgs hund som inte går att få rumsren förmodligen ses som ett mycket större problem än en 5-kgs, sett till hur mycket de producerar på ett dygn. (Och kanske även en viss skillnad i hur mycket olater "man" tolererar från små hundar jämfört med stora.)

Ja, det känns inte som det är pga strl som de inte går att få rumsrena.

Jag funderar dels kring mentalitets-skräp som du.

Men sen undrar jag spontant också vad för folk som ofta har de raserna. Jag säger inte att alla som har småhundar eller pinnar/vavvor/etc är på ngt vis. Men pinnar tycker ju jag är en rätt krävande hundras. Och jag ser alldeles för ofta såna i händerna på folk som velat ha en gullig liten hund. Det har blivit lite fel och mkt understimulerat alt fel stimulerat.
Vavvor fick ju också en sån boom när man skulle ha dem som accessoarer..
Kineserna har väl också dragit en del folk som kanske inte fattat riktigt vad det är för hundar och vad som krävs. Utöver att det avlades på rätt mycket mentalfel en period.

Sen är det givetvis inte så att alla hundar som pissar inne gör det för att matte/husse gjort en massa fel! Men att hela raser skulle vara så svåra att få rumsrena känns himla konstigt för mig. Det känns inte bara som hundarna är de enda som man bör fundera på vad de gör sas.

Urin är ju ganska starkt, hundar har oftast päls och våt päls inkapslad i blöja utan att lufttorka..
Får hundar också blöjexem, svamp eller liknande om de inte får byta blöja tillräckligt ofta, hur ofta det nu är?
och hur bra är egentligen dessa quickfix?

Har aldrig använt hundblöja själv, stänkskydd var jag tvungen att googla och har heller aldrig hört talas om annat än "löparbyxor" till tikar. Det märks att man inte har haft hund på några år :cry:

Blöjor speciellt framtaget för hund finns att beställa på nätet, vet inte hur vanligt det är här i Sverige med blöjor till hund, men antagligen är det väl kanske vanligare än man tror.

Mina små har helt klart varit svårare, eller tagit längre tid på sig att bli rumsrena i jämförelse mot schäfern. Schäfern sa till från dag ett och jag tror det hände 5-10 olyckor inne sammanlagt under hans valptid..

Dom små däremot har lätt tagit flera månader. Absolut att det inte händer var och varannan dag. Eller ens en gång i månaden. Men något enstaka tillfälle upp till 1 års ålder. Däremot har alla hanarna inkl schäfern testat skvätta inne i okända hem vid könsmognad. En tillsägelse och så har de hajjat att det inte var önskvärt att göra så.

Däremot kan jag se fördelen med att lära en hund gå på lådan :angel:
Tex, att hunden är hemma och man är med om en bilolycka, bilkö, händer någon annan något så man måste vara borta längre, så dåligt väder att man inte kan gå ut osv osv. Men det ska ju inte på något sätt ersätta promenader. Precis som att gå/löpband inte ska ersätta utevistelse och motion ute. Men som komplement tycker jag det är bra, har ett själv som används till skritträning och komplement till övrig träning.Och ibland ersätter det även längre promenader vid dåligt väder.

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 206
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jaha. Så lång tid tog det alltså innan "hundfebern" slog till igen. Nu vill jag gärna ha lite råd om lurviga småhundar. Trots allt...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
14 318
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar