Att bjuda in utan hundar eller barn (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 37)

Här är inga problem att ta med hund, har turen att det finns en stor hundgård på tomten. Om följa med in beror på hund och om/ vilka fler som är där då många jag känner är allergiska.

Som hundägare förutsätter jag att hunden inte är välkommen och lämnas som regel hemma.
Jag förutsätter dessutom att folk som kommer på besök inte har med sig hundar (eller andra djur) om de inte frågat först. Har eg inga problem med att folk tar med sig hund, kan sätta min egen i hundgården om de inte kommer överens och ta ut katterna om det behövs men de måste vara trevliga mot barn om de är hemma.

Men barnen går ju inte att lämna själv så då måste de med eller jag tacka nej om inte karln är hemma 🤷‍♀️ 4-åringen tas helst inte med oavsett, han är lite vild 😅

Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med.
Jag har katt.
Nej jag vill inte låsa in henne i sovrummet så att hundarna kan vara med. Det skulle stressa henne att ha vilt främmande varulvar (från hennes perspektiv) utanför dörren.

Som hundägare kollar jag alltid först om det fungerar att hundarna följer med när vi ska på besök någonstans. Om det inte går, då får de antingen vara hemma eller så struntar vi i att åka. Vilket alternativ det blir varierar beroende på hur dagen i övrigt ser ut, om det alls är rimligt att lämna hundarna hemma den tid vi ska vara borta osv. Självklart anpassar jag också när hundarna väl följer med.

Hos en kattägande vän fick hundarna först vara instängda i vännens sovrum med hjälp av kompostgaller, katten hade då resten av bostaden till sitt förfogande och var avslappnad med det. Hos en annan kattägande vän så var hundarna kopplade bredvid mig i vardagsrummet. Hos sambons mor får de vara överallt så länge de inte går upp i soffor/sängar (hemma får de vara i alla möbler, men de lär sig snabbt att det är olika regler på olika ställen) osv.

Bjuder vi hit folk så vet de att vi har hund. Sambon förvarnar sina vänner/släktingar om att det kommer vara hundar överallt i hemmet, de som jag bjuder hit vet också redan hur det är. Besökande hundar brukar få vara i koppel tills vi ser att de uppför sig, sedan får de också vimsa runt som de vill.

Med bra kommunikation brukar allt gå att lösa, men ju mer regler man sätter upp för besökare i sitt hem, desto större förståelse anser jag att man får ha för att besökaren kanske inte vill komma, eller inte stannar så länge som man själv önskat.

Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med.
Jag har katt.
Nej jag vill inte låsa in henne i sovrummet så att hundarna kan vara med. Det skulle stressa henne att ha vilt främmande varulvar (från hennes perspektiv) utanför dörren.
If there is a will there is a way... Men det är väl artigare att skylla på hundarna än säga sanningen då?

Om besöket kräver att min hund lämnas ensam hemma i mer än ca 4 timmar, tackar jag nej om hon inte får följa med.
Däremot tackar jag alltid nej till att besöka folk som har katt. Jag är jätteallergisk och katter har en tendens till att vilja vara nära mig. Jag tror att de planerar att döda mig genom andnöd för att jag inte gillar dem. Och att jag inte gillar katter, beror på att jag inte kan andas nära dem och att jag träffat på flera otrevliga katter. Det verkar kränka vissa. 😅
Men jag är inte beredd att hamna på akuten för att umgås med folk.

Min hund är liten, fäller inte och jag har alltid med en handduk och torkar henne noggrant innan vi går in till folk. Jag gör likadant hemma, för jag vill inte heller ha en massa smuts inne. :p

Vissa hundar får besöka mig, men det är inte alla jag vill ha inne. Jag är allergisk mot en del hundar och vill verkligen inte ha en massa päls överallt. Eller en hund som käkar upp huset eller pinkar inne. Däremot har jag en inhängnad tomt och där kan ev gästande vovve få hänga om vi vistas ute. Är det någon som inte kommer överens med min hund, får min vara inne under tiden. Det brukar inte vara något problem, men vissa stora hundar är för burdusa och jag vill inte att min lilla plutt ska bli rädd eller skadad.

Hundar är väl okomplicerat, man får fråga om hunden kan följa med, kan den inte det kanske man får stanna hemma. Eller så kommer man ensam.

Men barn däremot, det låter väldigt märkligt att förbjuda människor i sitt hem. I synnerhet om motivet är att man inte tycker om barn. Jag tycker inte om telefonförsäljare, sverigedemokrater och jehovas vittnen men det innebär ju inte att jag portar dem om de finns i bekantskapskretsen. Tycker inte heller att argumentet att ens hem inte är barnanpassat håller, kommer någon hit med sitt barn så håller väl föräldern koll på det. Och skulle det ändå nåt t ex åka i golvet så är det ju sånt som händer. Jag råkar också slå sönder saker ibland.

Jag har med hunden överallt.
Är inte hon välkommen åker jag ingenstans.
Nu har jag ingen stor vänskapskrets och alla vet vilka regler som gäller.

Jag har förståelse för både sidor, men nej jag lämnar inte hunden ensam för att gå ut och roa mig. Går jag ut följer hunden med, punkt.

Hundar är väl okomplicerat, man får fråga om hunden kan följa med, kan den inte det kanske man får stanna hemma. Eller så kommer man ensam.

Men barn däremot, det låter väldigt märkligt att förbjuda människor i sitt hem. I synnerhet om motivet är att man inte tycker om barn. Jag tycker inte om telefonförsäljare, sverigedemokrater och jehovas vittnen men det innebär ju inte att jag portar dem om de finns i bekantskapskretsen. Tycker inte heller att argumentet att ens hem inte är barnanpassat håller, kommer någon hit med sitt barn så håller väl föräldern koll på det. Och skulle det ändå nåt t ex åka i golvet så är det ju sånt som händer. Jag råkar också slå sönder saker ibland.

Mina vänner vet att jag inte tycker om småbarn så det är ett ickeproblem.
Jag vill inte att mina saker ska råka gå sönder pga klåfingrig unge 😅

det också, men framför allt tycker mina djur inte om små barn. det blir en himla massa skrik och skrän om barnet inte får gå fritt på golvet och ingen kommer att ha roligt i mitt hem om de kommer hit - varken barn, hund, katt, förädrar eller jag.... så det är bättre om vi träffas annorstädes.
Undantaget eventuellt de som är så små att de ligger i vagn.

Det får mig att tänka på chocken min mamma berättat att hon fick när folk med småbarn kom hem till oss när jag var liten. Själv var jag en sån där unge som inte pillade på saker och mamma hade alla prydnader, dukar etc framme. Sen kom det hem någon skitunge till oss och drog i ALLT den fick tag i. 😅

Det får mig att tänka på chocken min mamma berättat att hon fick när folk med småbarn kom hem till oss när jag var liten. Själv var jag en sån där unge som inte pillade på saker och mamma hade alla prydnader, dukar etc framme. Sen kom det hem någon skitunge till oss och drog i ALLT den fick tag i. 😅
Ehrm. Rättelse
...Sen kom det hem några föräldrar som inte tog tillräckligt ansvar för sitt lilla barn ...

Här får hundar följa med om de kan bete sig. Vi har en extremt hundrädd katt så kompisens skällande schäfer får inte följa med in däremot deras mycket tystare golden får följa med. Mammas två hundar är välkomna, den ena får dock vara i koppel eller instängd i vardagsrummet med barn grind pga pinkar överallt annars. Jag är inte jätte förtjust i hundar nuförtiden så helst får de som har hund lämna dom hemma beroende på vad vi ska göra för nåt då så klart.

Jag har katt.
Jag tänker att man får acceptera båda sakerna. Du vill inte ha hund hemma och de vill inte lämna sin hund när de är lediga och kan umgås med den alltså får ni ses någonstans utanför ditt hem där de kan ta med sin hund.

Jag tar sällan med mina hundar hem till andra trots att de är väluppfostrade. Och jag tycker inte att det är någon grej att lämna dem hemma eller skaffa hundvakt. Det begränsar kanske tiden jag kan vara borta men är inte svårare än så. Men jag skaffar inte barnvakt för att någon bjuder hem mig men inte min unge. Glöm det. Är det en känslig miljö typ dyra kristallglas överallt och husdjur som får panik av barn (eller om vi är ute på en restaurang/krogen och jag vill kunna fokusera på samtalet med de vuxna) så får han en skärm så han sitter någotsånär tyst och stilla. Det är ungefär dit jag kan sträcka mig.

Jag är lite kluven i barn-frågan. Å ena sidan låter det lite knepigt att generalisera så, att säga "jag tycker inte om barn". Gäller det alla människor under 18, då? Eller ogillar man alla som är 12 år och yngre, eller var går gränsen för när man kan tycka att en människa är okej (baserat på ålder)?

Å andra sidan - barn är barn. Det ligger lite i människors natur att vara nyfikna, pilla och undersöka saker, inte alltid ha så bra motorik o. s. v. som barn. Har man ett hem med mycket ömtåliga saker, känsliga material o. s. v. kan jag tycka att det är helt rimligt att inte vilja ha varken hundar eller barn på besök. Desto yngre barn, desto större risk att de gör saker som kanske inte fungerar i det hemmet, tänker jag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 790
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 324
Senast: Migo
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 308
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 414
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar