Hundägaren får propsa på det hur mycket den vill, är det viktigt för hundägaren att ha med hunden så är det ju det. Men som sagt, är man vänner löser man det genom att träffas på andra sätt, kan man inte träffas lika ofta pga djuren så får det ju vara så. Förstår inte problemet alls riktigt.För en del katter spelar det inte roll om det är världens snällaste och lugnaste hund som diskret ligger och sover vid sin ägare, samma sak med barn som inte stör utan sitter snällt med sina föräldrar. Det handlar om att katten oavsett störs och stressas, och att den ska slippa det i sitt eget hem. Vad händer om det är en hundrädd människa inte en katt? Får hundägaren fortfarande propsa på att ta med sig hunden hem trots att vännen är stel av skräck?
Tror dom flesta djur till viss del störs när det kommer främmande djur/människor som ändrar deras rutiner osv, ibland så tror jag att det är ägaren som bryr sig mer än vad djuren gör av att få gå undan en stund. Så är det definitivt för mig iallafall, min hund älskar inte besök och blir helt klart stressad av folk han inte känner inne i lägenheten men jag tror att det är jag som mår sämre av att se honom stressad än vad han är stressad..rörigt kanske..men jag tror att dom nog inte tar sådan skada av det som vi tror alltid.
Sen oavsett vad så i slutändan så handlar det om vad man vill själv, vill man inte ha besök av den anledningen så vill man inte. Min hund mår ju inte dåligt av besök såklart, han är lite av "suck, måste dom vara här" stuket, sen står han och suckar högljutt och tittar på mig intensivt och klänger på mig tills gästerna har gått. Han kan inte slappna av riktigt och det räcker för att jag helst inte vill ha hit folk.
Kontentan med detta röriga är iallafall att jag inte tycker man ska tycka någon är löjlig eller störande för att en ägare inte vill utsätta sina djur för vad det nu än är om den inte vill det. Oavsett om djuret faktiskt mår dåligt eller om ägaren mår dåligt av att inte kunna ha dom med i situationen.
Så det här med att "vem får göra vad" är irrelevant, folk får göra precis som dom vill av vilken anledning dom vill, det finns Inget rätt och fel i den situationen. Det handlar om vad man som ägare till vovve och katt eller vad det nu än är ska vara bekväma med vad dom utsätter sina djur för.