Att bjuda in utan hundar eller barn (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 37)

Men om vi var vänner, då skulle du inte kunna hälsa på hemma hos mig. Vi bor i ett väldigt litet hus och har 3 katter (och bara 1 rum med dörr, dotterns sovrum, där det är olämpligt att stänga in katterna pga leksaker - möjligtvis skulle 1 kunna stängas in i badrummet, men inte alla 3 för då blir det slagsmål), och dom skulle bli enormt stressade om en hund kom in i huset. Vi skulle få protestkiss och problem i veckor efteråt.

Skulle inte hunden kunna sitta i din bil ett tag medans vi fikar? Eller har du sållat bort alla kompisar som inte har lämpliga hus för hundbesök?

Nu har jag inte kvar den hunden så det är ett ickeproblem.
Men då hade vi fått ses hos mig alternativ på annan plats.
Min bästa kompis är allergisk mot katter då vi ses aldrig hos mig och det har fungerat jättebra i flera år.

Såklart, men då blir det iaf för mig rätt sällan det blir en träff pga "livspusslet".

Jag har vänner med hund, dom lämnar hund i bilen eller hemma inför besök.
Så kan det ju vara, men det känns inte som någont ovanligt eller särskilt störigt i vuxenlivet. Man prioriterar ju olika.
Om jag måste lämna hundne i bilen är hon ju lika ensam som om jag lämnade hemma i lägenheten så jag ses hellre någonstans där hon kan vara med, annars låter jag bli. En annan gång är det någon förälder som inte har barnvakt och då funkar det inte heller. Jag ser ingen skillnad. Man får väl träffas så sällan eller ofta som det passar.

Nu har jag inte kvar den hunden så det är ett ickeproblem.
Men då hade vi fått ses hos mig alternativ på annan plats.
Min bästa kompis är allergisk mot katter då vi ses aldrig hos mig och det har fungerat jättebra i flera år.

Det här är ingen kritik utan bara nyfikenhet, men varför kan inte (kunde inte) hunden chilla i bilen någon timme?

Min hund är obekväm runt barn och att stänga undan henne i hennes min lilla lägenhet är inte ett alternativ. Det är inte att du missar något, det är bara att Min lilla familj inte nödvändigtvis är kompatibel med din, så vi skulle kunna träffas utanför hemmet.
Där hade vi eventuellt till och med kunnat ha med både hund och barn så länge vi kan lita på att barnet låter hunden vara.
Givetvis får inte mina barn hälsa på hundar som vi inte känner och där jag vet att det är ok. Det verkar puckat av flera anledningar.

Tur att vi inte är kompisar helt enkelt

Jag upplever att många som har hund inte förstår alls att deras hund inte kan följa med överallt. "Den är ju så snäll" Ibland har jag vänt på det och frågat om mina 2 katter kan följa med och dricka kaffe... då blir det ofta ifrågasättande och ord som jamen dom är ju bara katter.

När vi hade schäfrarna tog vi aldrig för givet att dom kunde följa me. Lika med boarder collien. Att fika hos vänner ska inte va ett problem. Lämna hundarna hemma. Eller lämna i bilen eventuellt. Nu tyckte vi oftastcatt dom hadexdet bättre hemma. Den lilla stund ska en hund kunna vara ensam. Hur kan folk annars ens handla......

Som icke förälder skulle jag bli väldigt förvånad om jag bjudit över en kompis på fika och den kommer med en extra person utan att ha nämnt det innan oavsett om det är ett barn en partner eller en vän eller sin dementa förälder. Det gör verkligen ingen jag känner föräldrar eller ej. Generellt sett säger man väll till om man vill ta med sig en till individet oavsett om det är ett husdjur eller en människa? Väldigt märkligt att tro att en inbjudan gäller fler än en själv.
Ja, jag har givetvis kompisar vars barn jag tycker om och som jag tycker är kul att träffa. Men jag har också haft vänskaper där föräldraskapet effektivt tagit död på vänskapen. Jag tror att många föräldrar är så vana vid att deras barn är med hela tiden att de inte märker hur mycket fokus de tar. När allt umgänge måste anpassas utifrån barnet och man aldrig har en chans att prata/umgås utan att den tredje parten är med så tröttnar jag faktiskt, jag vill kunna ha samtal med en vän som faktiskt är privata och/eller är ointressanta/olämpliga för ett barn utan att bli avbruten varannan minut. Är jag tex ledsen och behöver prata med en vän så kommer jag inte gå till den vännen där jag vet att risken är ungefär 99% att vårt samtal kommer behöva pausas för tex ett utbrott för att hens barn inte får pengar till pokemon... Ja, risken är nog att vi glider ifrån varandra om en tredje part konstant är med bilden.
När det gäller samtal så är det en himla skillnad på att föra dom med en hund eller katt i närheten och en annan människa faktiskt.

Givetvis får inte mina barn hälsa på hundar som vi inte känner och där jag vet att det är ok. Det verkar puckat av flera anledningar.

Fast små barn kan ha energi som vissa hundar är väldigt osäkra med även om barnen låter hunden vara, min hund är också extremt obekväm med små barn, han litar inte på dom alls av förståeliga skäl.

Jag har vänner med barn och dom vännerna respekterar alltid att vi inte kan träffas hemma hos varandra om barnen och hunden är med samtidigt, vi träffas ute istället eller i stallet eller går en promenad osv. Nu är iofs barnen i storlek så hunden tycker dom är mer okej men små barn går helt bort hemma hos mig och jag och mina vänner har alltid löst det ändå.

Är glad att mina vänner är mer flexibla än de flesta här verkar vara. Jag vill inte ha hundar hemma hos mig eftersom det är kattens hem och hon gillar inte hundar, ingen av mina vänner med hundar har något emot det lika lite som jag skulle be dom ta bort sina hundar om jag kom dit. Jag är inte speciellt förtjust i barn och min vän med flera små barn träffas helt enkelt gärna utan barn, alla barnen har dock varit här när dom varit bebisar och legat i barnvagn och vi fikat ute.

Skulle nån ta hit sin hund utan att fråga eller propsa på att den skulle med trots katten skulle jag inte vilja umgås mer, har aldrig haft något emot att fixa hundvakt när jag skulle iväg till nån och hunden inte passade att ha med

Jag upplever att många som har hund inte förstår alls att deras hund inte kan följa med överallt. "Den är ju så snäll" Ibland har jag vänt på det och frågat om mina 2 katter kan följa med och dricka kaffe... då blir det ofta ifrågasättande och ord som jamen dom är ju bara katter.

När vi hade schäfrarna tog vi aldrig för givet att dom kunde följa me. Lika med boarder collien. Att fika hos vänner ska inte va ett problem. Lämna hundarna hemma. Eller lämna i bilen eventuellt. Nu tyckte vi oftastcatt dom hadexdet bättre hemma. Den lilla stund ska en hund kunna vara ensam. Hur kan folk annars ens handla......
Ja, det är väldigt lätt att tycka att hundar borde kunna vara ensamma en liten stund så att man kan fika med en kompis.
Det tyckte jag med enda tills tills jag fick en med svår och närmast obotlig separationsångest.

Jag var oerhört tacksam för att jag kunde få ta med honom så mycket som jag kunde och min fantastiska hundvakt - annars hade han fått avlivas. För periodvis så kunde jag faktiskt inte ens lämna honom för att handla utan att han skakade och ylade av panik.
Det innebär inte på något vis att jag kunde kräva att få ta med honom någonstans, men då fick folk också acceptera att jag inte alltid kunde komma.

Fast det där är ju bara löjligt, jag har vänner som tar med sig sina katter när dom åker bort i några dagar, det är sällan något problem trots att det är hundar inblandade. Man får såklart ha koll på alla parter hela tiden. Sen är katter lättare att lämna ensamma än hundar av många skäl. Så den jämförelsen är inte riktigt rätt att göra.

Folk med katt hade kunnat följa med hem till mig då min hund fungerar fint med katter om dom inte springer runt, men det blir ju ett passande som kanske inte är värt att kämpa med för att träffas en kortare stund.

det handlar inte så mycket om att hälsa på. Om ett mindre barn är på besök hos oss och rör sig runt i lägenheten lär ingen kunna slappna av så därför är det bäst att låta bli. Man kan aldrig lita 100% på varken barn eller hund och jag vill gärna att alla mina djur är trygga i hemmet.

Jag har flera vänner med ungar och det går finfint. :)

Fast små barn kan ha energi som vissa hundar är väldigt osäkra med även om barnen låter hunden vara, min hund är också extremt obekväm med små barn, han litar inte på dom alls av förståeliga skäl.

Jag har vänner med barn och dom vännerna respekterar alltid att vi inte kan träffas hemma hos varandra om barnen och hunden är med samtidigt, vi träffas ute istället eller i stallet eller går en promenad osv. Nu är iofs barnen i storlek så hunden tycker dom är mer okej men små barn går helt bort hemma hos mig och jag och mina vänner har alltid löst det ändå.
Precis så.

Fast det där är ju bara löjligt, jag har vänner som tar med sig sina katter när dom åker bort i några dagar, det är sällan något problem trots att det är hundar inblandade. Man får såklart ha koll på alla parter hela tiden. Sen är katter lättare att lämna ensamma än hundar av många skäl.

Folk med katt hade kunnat följa med hem till mig då min hund fungerar fint med katter om dom inte springer runt, men det blir ju ett passande som kanske inte är värt att kämpa med en kortare stund.
Vart har jah nämnt några dagar? Jag pratade om kaffe.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 800
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 330
Senast: Migo
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 351
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 421
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar