Försäkring häst

QueenLilith

Trådstartare
Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får års-beskedet har dom ännu en gång höjt med 1000 kr. Finns ingen förklaring eller info mm. Bara att det är höjt. :crazy:

Jag är överlag väldigt nöjd med folksam som kund, men tycker det verkar lite sådär. Gör alla försäkringsbolag så?
För det kommer ju bli hudlöst dyrt för oss om det fortsätter så.

Jag har också reagerat på att det ökar mycket just senaste åren. Haft hästen i snart tio år, betalade runt 5-6000:- ganska länge och det höjdes med hundralappar innan typ. Fullt rimligt liksom.
Också Folksam.

Sveland höjde utan ett ord min dyraste från 18 000 till drygt 22 000 i årspremie mellan 2023 och 2024. Med ett livvärde som stått kvar på 100 000 sedan han var föl. O_o

18 000 var över smärtgränsen det också men eftersom där ingick en "dolda fel"-försäkring så fick jag för mig att jag kunde ha kvar den till han börjat ridas lite grann. Men nu blev jag tvungen att justera bort delen för användbarhet och behålla liv och veterinärvård. Det gjorde ju en del, kom ner till 9200 i årspremie i stället, men jag är säker på att de lägger på minst 1000 kr igen nästa årspremie.

De billigare är försäkrade i Dina och där är det mer modesta både belopp och höjningar. Från totalt 8700 förra året (äldre halvblod + fyraårig nordsvensk) till 9500 nu.

Jag har min welsh försäkrad i Folksam. Bytte i fjol då det blev mycket billigare jämfört med Agria (där hon varit försäkrad sen föl), men nu har de höjt med 1000 kr så de närmar sig Agria igen.

Welshen har hittills under sina åtta år aldrig träffat veterinär annat än förebyggande, så jag funderar på att byta försäkring till bara benbrott och kolik. Försöker tänka ut ett scenario där jag väljer att behandla för vansinnigt mycket pengar, men kommer inte på nåt annat än benbrott. Bland annat pga skimmel kommer jag inte buköppna.

Jag har min welsh försäkrad i Folksam. Bytte i fjol då det blev mycket billigare jämfört med Agria (där hon varit försäkrad sen föl), men nu har de höjt med 1000 kr så de närmar sig Agria igen.

Welshen har hittills under sina åtta år aldrig träffat veterinär annat än förebyggande, så jag funderar på att byta försäkring till bara benbrott och kolik. Försöker tänka ut ett scenario där jag väljer att behandla för vansinnigt mycket pengar, men kommer inte på nåt annat än benbrott. Bland annat pga skimmel kommer jag inte buköppna.
Jag har en "laga hemma" princip på min stora. Allt som inte går att laga hemma är inte värt det. Vi har inte heller haft några skador på många år.. 40.000:- hade nog räckt.

Agria har ökat med minst 1000 kronor per år de senaste fem åren. Hästen hade lägsta veterinärvård och 5000 i liv.

Tycker det är standard att försäkringen nlir dyrare för varje år. Har agria. Har dock inte räknat efter exakt hur mkt den höjs, men där är nog alla bolag lika.

Några hundralappar dyrare känns helt normalt, men tusenlappar?
Kring en tusenlapp per år är nog ganska vanligt, såklart beroende på hur dyr försäkringen är från början.

Kollade i Kivra och min hästförsäkring ökade med straxt under tusenlappen från 2023-2024.

Kring en tusenlapp per år är nog ganska vanligt, såklart beroende på hur dyr försäkringen är från början.

Kollade i Kivra och min hästförsäkring ökade med straxt under tusenlappen från 2023-2024.
Jag har också haft den ökningen i år, och kanske senaste åren som @QueenLilith men innan dess var det hundralappar.
Oförändrad försäkring sedan snart 10 år, inte haft någon skada senaste fem åren iaf, kanske lite längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: lilstar
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 124
Avel Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka