Nyårstråden

Vi ska vara hemma, flyttade hit i januari i år så blir första nyåret. Enligt grannarna har de en överenskommelse om att inte skjuta fyrverkerier vilket skulle vara toppen om det stämmer eftersom hunden tycker det blir jobbigare för varje år.

Till middag blir det nog citronstekt torsk och päroncider. Förrätt och efterrätt vet jag inte men vi kommer nog fortsatt ha en del ostar och fika kvar från jul så kanske nånting sånt.

Jag och mina föräldrar ska fira i stugan eftersom jag har beredskapen på gamla jobbet.
Sambon kommer vara 18mil dvs hemma med hästarna.

Vi har precis börjat fundera på vad vi ska äta på nyårsafton ☺️

Vi ska åka till stugan och fira. Vore kul att fixa till så att det blir en ordentlig meny och överaska sambon med det, men frågan är vad man ska hitta på! Oxfilé åt vi på julafton och är inte sugen på fisk. Har nog aldrig gjort en efterrätt mer avancerad än äppelpaj eller glass + frukt, någon som har tips på något enkelt och festligt? :)

Vi ska åka till stugan och fira. Vore kul att fixa till så att det blir en ordentlig meny och överaska sambon med det, men frågan är vad man ska hitta på! Oxfilé åt vi på julafton och är inte sugen på fisk. Har nog aldrig gjort en efterrätt mer avancerad än äppelpaj eller glass + frukt, någon som har tips på något enkelt och festligt? :)
Kan inte komma på något direkt mattips, men kanske du kan försöka sätta ett tema och utgå därifrån? Ett land, år eller inspiration från en nobell-meny?

Vi ska fira hemma bara familjen - alltså jag, katten och sambon. Det blir lugnt med god mat och dryck.

Jag ska köpa en flaska bubbel (om jag vågar mig in på Systembolaget imorgon eller på måndag :cautious: ), sambon dricker bara alkoholfritt. Vi har köpt alkoholfri cider, både päron och äpple.

Vi har beställt mat från fiskhandlaren i saluhallen i år. Vi plockade ihop eget istället för att köpa en färdig kasse. Det blir plockmat och rökta räkor, deras egen skagenröra och annat gott. Och så har vi köpt ett gott bröd från det lokala fiket.

Ostbricka med några ädelostar och kex.

Till efterrätt blir det chokladtårta med två lager chokladtryffel (ljus och vit, själva tårtan är väldigt chokladig i sig också), som vi redan förberett - den funkar nämligen väldigt bra att frysa in.

Vi blir nog hemma. Har inte funderat så mycket på mat men tänkte göra en cheesecake till efterrätt. Kanske tapas till mat?

Vi blir hemma. Äldre hunden är rädd för fyrverkerier och det är valpens första nyår så vill inte äventyra det med att vara iväg. Här hemma brukar det vara lugnt, mycket djur i byn. Kan vara någon som skjuter, oftast brukar de förvarna innan. Men med tv /musik på brukar det inte märkas så mycket. Hoppas på samma i år. Förra nyåret sov jag innan 12-slaget :rofl: kan bli så i år med om dogsen är lugna.
Vi ska nog dricka bubbel, elda i kaminen och slökolla tv. Tror vi ska göra Biff Rydberg till middag, och typ crustader med chili cheese som snacks/förrätt. Ev ostbricka till efterrätt eller så skippar vi den.

Har inget tips på huvudrätt men en Pavlova till dessert är väldigt festligt och enkelt att göra. Jättegott med färsk frukt och/eller bär på. Eller kanske glass på kondenserad mjölk? Annars är Gino också enkelt men känns festligt.

Jag älskar hemmagjord bearnaisesås men vågar nog inte göra det på nyår, vi kommer vara sju-åtta vuxna och fyra barn så är rädd att det kommer ta för lång tid. Känns svårt att skala upp också?
Vi slickar skålarna när jag gör till bara fyra :d
Tror jag satsar på en rosépepparsås istället :)

Barnen kommer för övrigt få hamburgare, vuxna kött, se tänkte jag pommes duchess (visst är det när man gratinerar mos? 🙈). Får vara saker som går att förbereda när vi blir så många..

Tänkte först köpa skaldjursplatå men nu har vi nog tänkt om.
Funderar på en meny istället.

Ostron
Hummersoppa med liten toast skagen
Någon färsk fisk (ej bestämd) med champagnesås och svartrotsgratäng, grönsallad till
Efterrätt (ej bestämd)

Champagne, två olika blanc de noirs

Jag har tänkt göra oxfile med potatisrosor. Men skulle vilja ha förslag på en riktigt god sås?
En gräddig rödvinssås kanske? Har också recept på en icke-gräddig dito som görs med blåbär och timjan och är vansinnigt god. Hojta om du vill ha recept!

Vi ska vara hemma bara vi två, jag börjar på nytt jobb den 2:a januari så orkar inte gäster i år. Men nyårsmat är typ det roligaste jag vet, så kommer självklart ändå försöka hitta på en rolig och tidskrävande meny 😛. Säkert något som inkluderar rödvinssås, för det är så himla kul att pyssla med och reducera 🤣.

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
795
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 741
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens