Nyårstråden

Vi kör på samma koncept som förra året och kommer för första gången någonsin återgå till ett Airbnb vi redan bott i, en stuga i en pytteliten by på Skottlands östkust, tillsammans med våra bästa vänner och deras hund. Det var så mysigt och trevligt där förra året att vi tyckte det var synd att ändra på något :D Vi åker upp den 30 och stannar till 2 januari och tänkte mest bara strosa runt i myskläder, vandra, gå promenader längs havet, spela spel och äta & dricka gott.

På själva nyårsafton kommer vi att äta en tidig middag på byns pub för att sedan avnjuta anti pasti och champagne vid brasan hemma i stugan på kvällen. Istället lägger vi lite mer krut på matlagning de andra dagarna och jag och min man är ansvariga för första kvällens middag. Vi tänkte göra crème mignon till förrätt, kalvrullader med äppelcidersås samt pressad potatis till huvudrätt och efterrätten klurar vi fortfarande på... Jag känner spontant att något lätt och fräscht vore gått, eventuellt något med citrus? Hojta gärna om ni har förslag!

Just ja! Jag köpte med mig en västerbottenost på vägen hem från Sverige, den kanske kunde få vara med i nyårsplanerna 🤩? Någon som har några bra recept eller tips 😊?

Just ja! Jag köpte med mig en västerbottenost på vägen hem från Sverige, den kanske kunde få vara med i nyårsplanerna 🤩? Någon som har några bra recept eller tips 😊?
Kalvrulladerna jag nämnde ska enligt receptet fyllas med Västerbottensost (jag brukar köra cheddar p.g.a bor i UK) om det kan vara av intresse :) Annars är ju en klassisk Västerbottenpaj kanongott, men riktigt hur det skulle passa in i en eventuell nyårsplan vet jag inte!

Vi tänkte göra crème mignon till förrätt, kalvrullader med äppelcidersås samt pressad potatis till huvudrätt och efterrätten klurar vi fortfarande på... Jag känner spontant att något lätt och fräscht vore gått, eventuellt något med citrus? Hojta gärna om ni har förslag!
Ok, jag började googla och har nu hittat både citrontiramisu och champagnemousse som båda låter högintressanta 🤤

Här blir det kräfs barnet har beställt hummer hon får fryst sådan. Kalvfile rödvinssås som puttrar på hela dagen typ och nånting med potatis.

Kalvrulladerna jag nämnde ska enligt receptet fyllas med Västerbottensost (jag brukar köra cheddar p.g.a bor i UK) om det kan vara av intresse :) Annars är ju en klassisk Västerbottenpaj kanongott, men riktigt hur det skulle passa in i en eventuell nyårsplan vet jag inte!
Ska absolut kolla in rulladerna, tack för tipset! Pajen är absolut en möjlighet annars, det är så sällan jag får fingrarna i en äkta västerbottning och det känns ju 100% lyxigt i sig själv 🤩.

Jag är utomlands. De senaste tre åren har vi firat nyår på en supertrevlig restaurang som brukar ha livemusik, disco... lite vad som helst kan hända. Och så ligger den på stranden, så mysig. I år är min närmaste vän tillika spindeln i mitt kontaktnät här på jobb i grannstaden. Hon vill att jag ska åka dit över nyår, men jag är kattvakt och vet inte om ägaren är tillbaka till dess och orkar inte med stressen att ta mig fram och tillbaka inom den tid jag tycker det är ok för katterna att vara själva. Så jag tror jag stannar här. Och då får vi väl se vad jag hittar på. Något lär dyka upp.

En gräddig rödvinssås kanske? Har också recept på en icke-gräddig dito som görs med blåbär och timjan och är vansinnigt god. Hojta om du vill ha recept!

Gärna recept på båda!
Vet att jag läst om blåbärssåsen förut men vet inte riktigt var på buke 😅

Själva är vi i fjällen över nyår. Har redan bunkrat med både en bit hängmörad ryggbiff och en bit oxfilé. Till någon av dessa blir det potatisgratäng, tryffelaioli och förhoppningsvis en sås. (Sedan den andra köttbiten med sås någon annan dag också :angel: ).

Förrätt blir löjrom, räkor, krustader, ostar, toast… kan ha råkat handla hungriga, heh. Efterrätt tänkte jag göra lingonparfait med krossad daim på :d

Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni?

Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att fixa desserten, jag har redan prestationsångest! 😅
Hemma med djuren. Har extremt skotträdda hundar så allt fokus på dem samt hästarna.
Jag och maken har beställt middag för avhämtning så det blir nog bra.
Äta gott, dricka gott alkoholfritt samt bara vara hemma med djuren.

Jag vill ha!
Vill gärna ha två såser :)

Jag har gjort den där blåbärs/rödvinssåsen något år, pga. Buke såklart, och minns den som jättegod 😊👍!

Gärna recept på båda!
Vet att jag läst om blåbärssåsen förut men vet inte riktigt var på buke 😅

Själva är vi i fjällen över nyår. Har redan bunkrat med både en bit hängmörad ryggbiff och en bit oxfilé. Till någon av dessa blir det potatisgratäng, tryffelaioli och förhoppningsvis en sås. (Sedan den andra köttbiten med sås någon annan dag också :angel: ).

Förrätt blir löjrom, räkor, krustader, ostar, toast… kan ha råkat handla hungriga, heh. Efterrätt tänkte jag göra lingonparfait med krossad daim på :d
Vill minnas att det var @Lillgrådis som en gång skrev om den i någon Tittar in i ditt kök-tråd och jag högg direkt och bad om receptet :D Det här är för 4 personer enligt receptet, själv tycker jag dock att det är något snålt tilltaget p.g.a älskar sås, så jag brukar göra dubbel sats om vi är 4 :angel:

• 1/2 rödlök, hackad
  • 2 timjankvistar el 1,5 msk torkad
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
  • 3 1/2 dl rött vin
  • 1 1/2 msk kalvfond
  • 3/4 dl blåbär
  • salt
  • svartpeppar
Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår (ca 15-20 min). Häll i blåbären, mosa dem lite lätt mot botten av kastrullen och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen och smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Och den gräddiga vinsåsen @Lightzone gör jag såhär:
  • 1 schalottenlök
  • 1 msk smör
  • 4 dl rödvin
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 msk fond (helst kött eller vilt-fond)
  • 2 msk torkade tranbär (kan uteslutas)
  • 2 tsk socker
  • 2 tsk maizena-redning
  • Ev. steksky från köttets stekpanna
  1. Skala och finhacka löken och stek den mjuk på låg värme i en kastrull med lite smör.
  2. Tillsätt rödvin och låt det reduceras till hälften.
  3. Tillsätt grädde, fond och ev. tranbär. Låt sjuda i ett par minuter.
  4. Smaka av såsen med socker.
  5. Rör ut maizena i 1 tsk mjölk och rör ner det i såsen. Låt den småkoka tills såsen tjocknar.

Vill minnas att det var @Lillgrådis som en gång skrev om den i någon Tittar in i ditt kök-tråd och jag högg direkt och bad om receptet :D Det här är för 4 personer enligt receptet, själv tycker jag dock att det är något snålt tilltaget p.g.a älskar sås, så jag brukar göra dubbel sats om vi är 4 :angel:

• 1/2 rödlök, hackad
  • 2 timjankvistar el 1,5 msk torkad
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
  • 3 1/2 dl rött vin
  • 1 1/2 msk kalvfond
  • 3/4 dl blåbär
  • salt
  • svartpeppar
Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår (ca 15-20 min). Häll i blåbären, mosa dem lite lätt mot botten av kastrullen och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen och smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Kul att den blev en hit! Jag hittade receptet via en blogg men har inte gjort den på länge nu. Fast blev väldigt sugen när jag blev påmind om mitt originalinlägg med oxfilé och gräddkokta svartrötter! :d Hade jag inte redan beställt maten till nyår så hade jag fasen kunnat tänka mig den kombinationen som varmrätt.

Här blir bara jag och sambon som senaste åren. Fortsätter med traditionen göra trerätters 😁

Iår blir förrätt:
Tomatsoppa med eget vitlöksbröd

Huvudrätt:
Oxfile
Potatisgratäng
Rödvinsås
Sparris m bacon

Efterrätt iår blir Småplock, som jag haft förr till förrätt men känner nog passar bättre att småäta sist. 🤗😁 Funderar ut nu vad som är gott ha att Småplocka 😁

Edit: Dricka bubbel till mig och alkoholfriTT till sambon. Troligtvis dricker jag nog lite av det alkoholfria med.

Något bubbel vill jag ha också, men inte en hel flaska. Förra året köpte jag bubbel på burk, så det kör jag kanske på igen. Eller om det finns någon lämplig halvflaska. Eller kanske blir det någon god cider istället. Det är ju också bubbligt.... :) Tar gärna förslag!

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 101
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 594
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka