Nyårstråden

Vi har fått varmrätt på vår lott och så tänkte jag fiskgratäng med hummersås tills det visade sig att någon gäst inte äter fisk och en tål inte skaldjur, så det går bort. Jag ska äta genomstekt kött så oxfilé osv går bort. Funderade på något långkok istället, men hittar typ inget recept som inte ska kokas med minst en halvliter vin (flera i sällskapet som väljer bort alkohol av olika skäl så känns olämpligt). Någon som har ett bra recept på någon typ högrevsgryta utan alkoholbaserad vätska? Eller har ett riktigt bra tips på vad man kan byta ut vinet mot?

Vi har fått varmrätt på vår lott och så tänkte jag fiskgratäng med hummersås tills det visade sig att någon gäst inte äter fisk och en tål inte skaldjur, så det går bort. Jag ska äta genomstekt kött så oxfilé osv går bort. Funderade på något långkok istället, men hittar typ inget recept som inte ska kokas med minst en halvliter vin (flera i sällskapet som väljer bort alkohol av olika skäl så känns olämpligt). Någon som har ett bra recept på någon typ högrevsgryta utan alkoholbaserad vätska? Eller har ett riktigt bra tips på vad man kan byta ut vinet mot?
Varför inte göra något med fågel? (majskyckling, anka, gås, kalkon beroende på tillgång och budget)

Varför inte göra något med fågel? (majskyckling, anka, gås, kalkon beroende på tillgång och budget)
anka, gås och kalkon vet jag inte vad jag skulle göra med. Kyckling känns lite för vardagligt tycker jag, men det är väl förslag 2 för vår del om vi inte hittar någon bra köttgryta som känns lyxig nog så blir det nog något med kyckling.

Tjälknöl? Kälknöl? .... Sån där som går tvåhundra timmar i ugn på låg värme 😅

Vill du köpa bearnaise rekommenderar jag ICAs egna med riktigt smör. Den har vunnit test av bearnaisesåser och jag är inte förvånad, det är den bästa köpta som är väldigt nära en hemmaslagen. Ingen av de andra färdiga är ens i närheten av den här.

Håller med! Om du menar Ica Selection? Sinnessjukt bra.

Tradition går före gudomlighet i år:

Förrätt blir räkbakelse och gratinerad hummer.
Varmrätt går med örtstekt oxfilé, aligot och sparris.
Efterrätt blir vaniljpannacotta på hallonspegel.

Blir pavlova till efterrätt har vi bestämt. Marängen görs med vit choklad och pistage, toppas med passionsfruktcurd, grädde samt frukt och bär. Inhandlat physalis, mango, kiwi, passionsfrukt. Tänker nog komplettera med färska hallon också när det närmar sig.

Jag och min man firar väldigt enkelt. Vi planerar att ha en mysig kväll och titta på raketerna genom fönstret vid tolvslaget! 🎆 Jag vägrar titta på raketer utomhus efter att ha varit med om en läskig grej en nyårsafton. Någon sköt en raket snett, så att den passerade intill min kompis ben och brände hål på hennes strumpbyxor. Vi kanske köper tomtebloss! Det är lagom nivå på ”raketer” för mig. 🙈
Nu har jag beställt tomtebloss. 🎇 Hoppas att de hinner komma fram i tid. 🥶

Jag är ingen nyårsfirare direkt men min partner föreslog planera nyår om vi skulle ses i helgen så antar det blivit en tradition att äta ihop. Han brukar ha idéer att testa, blir säkert bra. Jag gör vad jag blir tillsagd 😅

Sedan tillbringar jag såklart som vanligt timmarna runt tolvslaget i stallet. Ny hästkompis i år till min tyvärr väldigt rädda häst. Inte riktigt bestämt det praktiska ännu men påbörjat förberedelserna. De har redan börjat skjuta raketer så min häst är ganska spänd redan tyvärr. I år ska jag förbi en kompis stall innan också och så lite kul variation blir det i alla fall!

Brukar passa på att sova en stund typ mellan förrätt och varmrätt också pga så jävla jobbigt att se min häst så rädd och blir alltid så sent innan jag vill åka hem från stallet.

Jag och sambon skall vara hemma själva, kommer inte ihåg senast det var så planerat. Sista gången vi inte hade umgänge/fest var jag dunderförkyld. Skall göra 3-rätters men inte bestämt vad än, och sen åka och kolla till hästen vid 12-slaget.

Faktiskt rätt simpelt, jag gör en bechamelsås, skalar och kokar svartrötterna samt delar dem i lagom längder. Lägg i allt i en form, på med ost och gratinera (fram till gratineringen går det utmärkt att förbereda i god tid innan).

Vill en lyxa förstärker en såsen med tryffelolja samt använder tryffelost till gratineringen.

Får en inte tag på svartrot går det utmärkt med jordärtskocka också.
Hur smakar det? Lät som nått kan testas, frågan hur går igenom matkritikern (sambon) eller kanske bäst ha en potatisgratäng redo. :bag:

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
682
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 103
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 594
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka