Nyårstråden

Vi ska fira hemma bara familjen - alltså jag, katten och sambon. Det blir lugnt med god mat och dryck.

Jag ska köpa en flaska bubbel (om jag vågar mig in på Systembolaget imorgon eller på måndag :cautious: ), sambon dricker bara alkoholfritt. Vi har köpt alkoholfri cider, både päron och äpple.

Vi har beställt mat från fiskhandlaren i saluhallen i år. Vi plockade ihop eget istället för att köpa en färdig kasse. Det blir plockmat och rökta räkor, deras egen skagenröra och annat gott. Och så har vi köpt ett gott bröd från det lokala fiket.

Ostbricka med några ädelostar och kex.

Till efterrätt blir det chokladtårta med två lager chokladtryffel (ljus och vit, själva tårtan är väldigt chokladig i sig också), som vi redan förberett - den funkar nämligen väldigt bra att frysa in.
Har du något recept att dela på chokladtårtan? Vi vill ha något riktigt chokladigt till efterrätt 😍

Här lutar det åt örtgratinerade havskräftor + champagne till förrätt, dovhjortsstek med potatisrosor och ännu ej bestämd sås (rödvinssås?) till huvudrätt. Efterrätten oklart men överväger denna, om jag inte orkar komponera ihop något mer extravagant.
1735402977823.webp

Vi är hos mina föräldrar, och sen mina operationer (gbp 2 ggr) så får vi dra ut på det om vi ska få in tre rätter 😅 hummer och andra skaldjur till förrätt typ vid 16. Sen oxfilé vid 18.30. Vad vi ska ha till den vet jag inte men det blir nog potatiskaka och rödvinssås. Efterrätten får bli vid 20-21 någon gång, men vad vi ska äta då vet jag inte. Kanske cheesecake eller så. Har gelato från Joeys i frysen också eftersom systerdotter jobbar där.

Vi är hos mina föräldrar, och sen mina operationer (gbp 2 ggr) så får vi dra ut på det om vi ska få in tre rätter 😅 hummer och andra skaldjur till förrätt typ vid 16. Sen oxfilé vid 18.30. Vad vi ska ha till den vet jag inte men det blir nog potatiskaka och rödvinssås. Efterrätten får bli vid 20-21 någon gång, men vad vi ska äta då vet jag inte. Kanske cheesecake eller så. Har gelato från Joeys i frysen också eftersom systerdotter jobbar där.
Haha vi som inte gjort gbp behöver också dra ut på det om man skall orka tre rätters.

Sen tillkommer det årliga nyårsproblemet - grönsakerna. Jag tycker inte en måltid känns riktigt komplett om det inte finns en hel del grönsaker på tallriken, men just till mat av typen "kött, sås och krånglig potatis" tycker jag det är svårt att få till det gröna som en integrerad del av rätten. Tidigare år har det blivit antingen rotsakspytt (vilket ligger lite väl nära potatisen för mig), haricot verts eller broccoli. Vilket är helt ok, men det är kul att variera lite också. Till kött, potatis och beasås tycker jag ugnsbakade tomater är gott, men inte optimalt när ugnen är upptagen och kanske inte den perfekta matchen till rödvinssås heller? Andra tips?

Tror nog att det ”måste” bli jordärtskockssoppa till förrätt, eftersom mina första egenodlade gyllene knölar snällt ligger och väntar i jorden 🤩.

@Mineur: har du kanske ett recept på de där rulladerna 😊?
Absolut! Det här är för 4 personer:

800 g kalvschnitzel (fläsk går också bra och kan vara lättare att hitta)
150 g västerbottensost
30 g smör
Vetemjöl
2 dl torr äppelcider
2 dl vispgrädde
Persilja (för dekoration)
Rårörda lingon till servering (kan uteslutas)

Skär osten i stänger och fördela på varje köttskiva, rulla ihop. Vänd i mjöl och stek i smör ca 10 minuter.
Koka ur pannan med cidern tills ca 1 dl återstår, tillsätt grädden och låt koka upp. Lägg ner rulladerna och låt allt bli varmt. Dekorera med persilja.

Servera med ris, pressad potatis eller rotfruktsmos samt rårörda lingon.

Sen tillkommer det årliga nyårsproblemet - grönsakerna. Jag tycker inte en måltid känns riktigt komplett om det inte finns en hel del grönsaker på tallriken, men just till mat av typen "kött, sås och krånglig potatis" tycker jag det är svårt att få till det gröna som en integrerad del av rätten. Tidigare år har det blivit antingen rotsakspytt (vilket ligger lite väl nära potatisen för mig), haricot verts eller broccoli. Vilket är helt ok, men det är kul att variera lite också. Till kött, potatis och beasås tycker jag ugnsbakade tomater är gott, men inte optimalt när ugnen är upptagen och kanske inte den perfekta matchen till rödvinssås heller? Andra tips?

Jag kör ofta på stekt sparris till "kött, sås och potatis" om det är ett speciellare tillfälle. Annars är det gott att göra ljumma grönsaker också: Sockerärtor, halverade småtomater samt strimlad röd- eller roscofflök som ljummas till i lite smör (ta något varv med svartpeppar- och saltkvarnen). Flaga över lite god ost till serveringen, parmesan eller Västerbotten.

Sparrisen kan lindas med bacon om en vill det och grönsakerna kan blandas med lite finstrimlad bräckt rökt skinka.

Har du något recept att dela på chokladtårtan? Vi vill ha något riktigt chokladigt till efterrätt 😍

Tror att det är det här receptet vi använde! Vi skippar pinjenötter. Och kör dubbel sats tryffel :d Den här gången gjorde vi två lager tryffel, där det första fick svalna/stelna innan vi hällde på det andra. Annars har vi gjort dubbel sats bara. Jag föredrar att använda mjölkchoklad istället för mörk men det är ju en smaksak.

Chokladtårta med chokladtryffel

Jag gjorde till julbordet i år en mycket enkel sallad på babyspenat, rödbetor, getost/fetaost och valnötter. Lite olivolja, balsamvinäger salt och peppar på det så 👌

Grön sparris!

Jag älskar ju helt vanlig grönsallad 😅 någon salladsmix med babyspenat och ruccola gärna, gurka, körsbärstomater, paprika och så lite olja, vinäger, balsamvinäger salt och peppar så är det fest för mig 🥳

Jag kör ofta på stekt sparris till "kött, sås och potatis" om det är ett speciellare tillfälle. Annars är det gott att göra ljumma grönsaker också: Sockerärtor, halverade småtomater samt strimlad röd- eller roscofflök som ljummas till i lite smör (ta något varv med svartpeppar- och saltkvarnen). Flaga över lite god ost till serveringen, parmesan eller Västerbotten.

Sparrisen kan lindas med bacon om en vill det och grönsakerna kan blandas med lite finstrimlad bräckt rökt skinka.

Jag gjorde till julbordet i år en mycket enkel sallad på babyspenat, rödbetor, getost/fetaost och valnötter. Lite olivolja, balsamvinäger salt och peppar på det så 👌

Grön sparris!
Tack för tips! Problemet är nog att föräldrarna själva odlar massor med grönsaker - inklusive sparris. Färsk nyskördad sparris är verkligen supergott, men när man är bortskämd med den hemodlade känns den man kan köpa på affären lite "meh". Och detsamma gäller ju de flesta grönsaker såhär års, om man inte piffar upp dem på något sätt. Känner också att varm sås inte går perfekt ihop med sallad - och alla på middagen älskar sås så allt på tallriken kommer ofrånkomligen bli såsigt. Jaja, det är väl ett i-landsproblem om något. :p

Men blandade lite lätt smörstekta grönsaker, kanske med lite timjan som matchar såsen, och någon god ost på känns absolut som ett bra alternativ! Smör har ju en tendens att ta fram det bästa allt det hamnar på. :up:

Jag kommer vara hemma med barnen, maken jobbar nyårskvällen och natten. Tänkte fixa lite festligare än vanligt men på en ganska låg nivå. Barnen är 3 och 5 och relativt kräsna vad gäller mat. Ambitionen är 3-rätters fast barnanpassad då, nån rolig dricka och så har jag köpt tomtebloss som vi kan tända vid vårt eget ”tolvslag” typ vid 19-tiden.

Kul att läsa folks menyer :) har bjudit hem en kompis för att fira med mig och min skotträdda hund, och har tänkt mig denna meny:

Eventuellt ett litet första tilltugg: toast skagen (en pytteliten då, det kommer ju en hel del mer mat sen :D)

Förrätt: jordärtskocks- och champinjonsoppa, kanske med ett litet vitlöksbröd till så det inte bara blir soppa
Huvudrätt: tonfiskfilé med potatisgratäng, aioli, ugnade körsbärstomater
Efterrätt: vaniljpannacotta med passionsfrukt

Rödvin och champagne till! Vi lär hålla oss mätta till tolvslaget i alla fall :o

Tack för tips! Problemet är nog att föräldrarna själva odlar massor med grönsaker - inklusive sparris. Färsk nyskördad sparris är verkligen supergott, men när man är bortskämd med den hemodlade känns den man kan köpa på affären lite "meh". Och detsamma gäller ju de flesta grönsaker såhär års, om man inte piffar upp dem på något sätt. Känner också att varm sås inte går perfekt ihop med sallad - och alla på middagen älskar sås så allt på tallriken kommer ofrånkomligen bli såsigt. Jaja, det är väl ett i-landsproblem om något. :p

Men blandade lite lätt smörstekta grönsaker, kanske med lite timjan som matchar såsen, och någon god ost på känns absolut som ett bra alternativ! Smör har ju en tendens att ta fram det bästa allt det hamnar på. :up:
Håller med om att det är krångligt! Men ja, smörstekta morötter (och ev paprika) med salvia brukar bli himla gott tycker jag och timjan funkar säkert det också.

Kom på nu att jag blev bjuden på en god broccoli-grej hos mina föräldrar för några veckor sedan, som om jag förstod saken rätt gick ut på att ånga broccoli och sedan tillsätta tunt skivat grönt äpple samt någon slags dressing innehållandes sardeller. Det var otroligt gott! Ska nog be om receptet för egen del kom jag på nu, säg till om du (eller nån annan, för all del) vill att jag delar med mig av det här också.

Jag hade hänt göra Coops recept på rödvinssås pga blev väldigt lyckad förra året. Men blev himla sugen på att testa blåbärssåsen 😍

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
690
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 609
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka